کد خبر: 683964
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶
به نوشته خبرگزاری فرانسه ;
ارتش بورکینافاسو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور این کشور رسما از قدرت برکنار شده است.
اعتراضات شديد مردمي عليه لايحه اصلاح قانون اساسي كه طبق آن رئيس‌جمهور بوركينافاسو ‏مي‏توانست بازهم كانديدا شود و ‏قانوناً رياست جمهوري وي مادام العمر شود، باعث سرنگوني دولت شد و فرمانده ارتش اين كشور آفريقايي به طور موقت ‏رياست دولت را به عهده گرفت. ‏

به گزارش «جوان»، روز چهارشنبه دهها هزار نفر از مردم بوركينافاسو به خيابان‌هاي پايتخت واگادوگو ريختند تا با اصلاحات در ‏قانون اساسي مخالفت كنند.

بليز كمپائوره، رئيس‌جمهور گفته بود كه مي‏خواهد مجدداً در انتخابات رياست جمهوري 2015 نامزد ‏شود. اين تصميم كمپائوره، نه تنها از سوي مخالفان، بلكه از طرف برخي از اعضاي حزب حاكم« كنگره براي دموكراسي و ‏پيشرفت» و همچنين شماري از افسران ارتش مورد انتقاد قرار گرفته است. ‏ روز پنج‌شنبه هم اعتراضات ادامه يافت و هزاران معترض خشمگين با حضور در خيابان ها، خواستار كناره‌گيري بليز ‏كمپائوره رئيس‌جمهوري اين كشور ‏شدند و با آتش زدن ساختمان پارلمان، خسارت هايي نيز به ساختمان تلويزيون دولتي وارد ‏كردند. ‏ نمايندگان مجلس اين كشور 14 ميليوني درصدد بودند با تصويب لايحه اصلاح قانون اساسي، حاكميت 27 ساله بلز كمپائوره رئيس ‏‏جمهور بوركينافاسو را تمديد كنند كه پس از تصرف مقر مجلس و مواجه شدن با واكنش قاطع مردم، پا به فرار گذاشتند.

اعضاي ‏‏مجلس نمايندگان بوركينافاسو به طور غيرمستقيم انتخاب مي‌شوند. ‏ تظاهركنندگان خشمگين به خانه وزراي دولت حمله و مغازه‌ها را در «بوبو ديولاسو» دومين شهر ‏بزرگ بوركينافاسو غارت ‏كردند. ‏ اگرچه در درگيري‌ها سه نفر كشته شدند اما سرانجام بخش‌هايي از نيروهاي نظامي و ارتش بوركينافاسو هم به معترضان پيوستند تا ‏بالاخره بليز كمپائوره ‏ تسليم شد و استعفا داد و ژنرال اونوري تراوري، فرمانده نيروهاي مسلح اين كشور آفريقايي وارد ‏صحنه شد و زمام امور را به دست گرفت. ‏ مردمي كه به خواسته رهبران مخالفان دولت در خيابان‌ها و به طور خاص روبه‌روي ستاد مشترك ارتش جمع شده بودند تا كمپائوره ‏‏تسليم شود، وقتي كه سخنگوي ارتش اعلام كرد كه كمپائوره استعفا داد و به مكان نامعلومي رفته است، فرياد شادي كشيدند.

‏ بيانيه كمپائوره هم در تلويزيون خوانده شد: به منظور حفظ دستاوردهاي دموكراتيك و آرامش اجتماعي من قدرت را واگذار ‏مي‌كنم تا اين امكان فراهم آيد كه روند انتقال قدرت از طريق انتخاباتي آزاد و منصفانه در طول حداكثر 90 روز صورت پذيرد. ‏ تراوري ‏ فرمانده ارتش هم در بيانيه‌اي اعلام كرد كه دولت جديد بعد از مشورت با همه احزاب سياسي تعيين ‏و كشور را تا ‏انتخاباتي كه قرار است در يك سال آينده برگزار شود، اداره خواهد كرد. ‏
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار