کد خبر: 683847
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۴
مدير كل نمايش خانگي سازمان سينمايي اعلام كرد
بنابر قانون پخش فيلم‌ها و انيميشن‌هاي خارجي بدون ارائه اصل رايت (قرارداد با شركت توليدكننده) از آخر آذرماه ممنوع است.
مصطفي شاه‌كرمي
بنابر قانون پخش فيلم‌ها و انيميشن‌هاي خارجي بدون ارائه اصل رايت (قرارداد با شركت توليدكننده) از آخر آذرماه ممنوع است.
مدير كل نمايش خانگي، مستند و فيلم كوتاه سازمان سينمايي در گفت‌و‌گو با «جوان» گفت: بنابر دستور اكيد رياست سازمان سينمايي مبني بر بررسي و تعيين تكليف موضوع واگذاري عناوين ميجر (ارائه فيلم‌هاي خارجي شركت‌هاي فيلمسازي بزرگ بدون ارائه اصل رايت)، اداره كل نمايش خانگي مستند و فيلم كوتاه با بررسي چند ماهه موضوع و نظر به قوانين موجود و رايزني با اصناف سينمايي از جمله اتحاديه ويدئو رسانه و تهيه‌كنندگان سينماي ايران نهايتاً از واگذاري عناوين ميجر جلوگيري كرد.
«سيد صادق موسوي» مدير كل نمايش خانگي، مستند و فيلم كوتاه در اين باره اضافه كرد: متأسفانه در سال‌هاي گذشته بر خلاف مقررات صريح و آيين‌نامه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مانند آيين‌نامه صدور پروانه نمايش برنامه‌هاي ويدئويي، بهره‌برداري از فيلم‌هاي ميجر(بدون ارائه اصل رايت) به برخي مؤسسات ويدئو رسانه واگذار شده است كه اين امر علاوه بر ايجاد رانت همواره موجب اعتراض نهادهاي صنفي مانند اتحاديه ويدئو رسانه هم بوده است؛ هر چند در پاره‌اي موارد اين واگذاري‌ها با نيتي خيرخواهانه و به منظور جبران خسارت‌هاي مالي برخي مؤسسات صورت گرفته بود.
وي در ادامه گفت: تمامي فيلم‌هاي خارجي بايد با قرارداد رايت براي اخذ مجوز اقدام مي‌كردند. تعدادي از كمپاني‌هاي بزرگ فيلمسازي امريكايي از جمله سوني پيكسچر، والت ديزني، برادران وارنر و... به عنوان «ميجر» شناخته مي‌شوند. تا پيش از اعلام و اجراي دوباره اين قانون تعطيل شده برخي از مؤسسات پخش انيميشن و فيلم‌هاي توليدي توسط اين كمپاني‌ها را بدون مجوز و قرارداد با شركت سازنده؛ دانلود، دوبله و با مجوز ارشاد در بخش خانگي پخش مي‌كردند.
موسوي تأكيد كرد: اصل اين قانون(صدور پروانه نمايش براي فيلم‌هاي خارجي اعم از اينكه اصل رايت آنها قابل خريداري باشد يا خير، منوط به ارائه اصل رايت ويدئويي است) در سال 72 و در زمان وزارت آقاي لاريجاني وجود داشته و تا همين سه، چهار سال پيش اجرا مي‌شد. به هر ترتيب در سال اقتصاد و فرهنگ يكي از اهداف اين اداره كل پايبندي به قوانين و دستورالعمل‌هاي موجود، جلوگيري از ايجاد رانت، سالم‌سازي فضاي كسب و كار، حفظ شأن و جايگاه بين‌المللي سينماي ايران و توجه به افق‌هاي فعاليت‌هاي بين‌المللي در حوزه ويدئو رسانه، با حفظ حقوق توليدكنندگان آن از هر مليتي است.
وي در ادامه افزود: با توجه به جميع جوانب و استعلام از اداره كل حقوقي و امور مالكيت معنوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نظرخواهي از نهادهاي صنفي مربوط و تأييد دستگاه‌هاي نظارتي به موجب دستور رئيس محترم سازمان سينمايي از تاريخ ۳۰/ 9/۹۳ واگذاري عناوين ميجر ممنوع است و صدور پروانه نمايش براي فيلم‌هاي خارجي اعم از اينكه اصل رايت آنها قابل خريداري باشد يا خير، منوط به ارائه اصل رايت ويدئويي است كه البته اين موضوع در دفترچه رويكردها، راهبردها و سياست‌هاي سازمان سينمايي دولت تدبير و اميد در سال ۱۳۹۳ نيز مورد تأكيد قرار گرفته است.
مديركل نمايش خانگي در پايان گفت: امروز ديگر ارشاد و مشخصاً بخش نمايش خانگي، مستند و فيلم كوتاه بنابر دستور اكيد رياست محترم سازمان سينمايي مبني بر بررسي و تعيين تكليف موضوع واگذاري عناوين ميجر، بناي ادامه و اجراي اين كار خلاف قانون را ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار