کد خبر: 683587
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰
جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان بسیج اساتید استان چهار محال و بختیاری در تاریخ 93.08.05 در محل آموزشکده فنی پسران شهرکرد برگزار گردید.
حمیرا رحیمی
در ابتدای این جلسه که با حضور اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر کانون های بسیج اساتید دانشگاههای استان برگزار گردید حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای پور خاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان فرمودند: اساس نهضت امام حسین (ع) احیای معروف و مبارزه با منکر بود. همین که در قسمت های مختلف از خطبه ها و زیارات آن حضرت به آن اشاره میکنیم که اگر در جامعه  ای به حق عمل نشود و افکار شیطانی بر افکار رحمانی مقدم شود سکوت انسان ها جایز نیست. از همان ابتدا که امام قیام را شروع کرد در همان نامه ای که به جناب محمد حنفیه اعلام کرد که  إنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلاَبَطِرًا وَلاَمُفْسِدًا وَلاَظَالِمًا وَإنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاْءصْلاَحِ فِي أُمَّه جَدِّي مُحَمَّدٍ صَلَّي اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ؛ أُرِيدُ أَنْ ءَامُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهَي عَنِ الْمُنْكَرِ، من خروج نكردم از براي تفريح و تفرّج ؛ و نه از براي استكبار و بلندمنشي ، و نه از براي فساد و خرابي ، و نه از براي ظلم و ستم و بيدادگري ! بلكه خروج من براي اصلاح امّت جدّم محمّد صلّي الله عليه وآله مي باشد. من مي خواهم امر به معروف نمايم ، و نهي از منكر كنم
آنوقتی که در مقابلش سپاه حر قرار میگیرد می فرماید: اینان از شیطان پیروی می کنند و اطاعت از خداوند را ترک کرده اند و اینان عبدالشیطان شده اند و عبدالرحمن بودن را فراموش کرده اند. لذا ما وظیفه داریم در مقابل این انحراف بزرگ بایستیم و ایستادیم و آن شب که به یاران اذن خروج داد و همه ماندند و هیچ کس خارج نشد حضرت به آنان فرمود شما بهترین امتها هستید زیرا آمر به معروف هستید و ناهی از منکر .
ایشان در ادامه فرمودند: وقتی در زیارت عاشورا می خوانیم اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ و وقتی می گوییم اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ  وقتی تبری دشمنان را گفتیم و لعن کردیم کسانی که حسین کشی کردند در پایان میگوییم من این راه را طی کردم و می ترسم که مبادا در این راه دچار اشتباه شوم و ظلمت ها مرا فرا گیرد و چشم من بر روی واقعیت ها بسته شود و نتوانم آنجا که لازم است با بصیرت ورود کنم  و ثابت قدم بمانم بر عهدی که بسته ام، پس می گوییم ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ   خدایا گام مرا صادقانه و پایدار قرار بده.
ایشان شناخت زمان و مکان را در امر به معروف بسیار مهم دانسته و فرمودند: همراهی نکردن کوفیان با مسلم و وقت ناشناسی کوفیان در امر به معروف و نهی از منکر باعث به قدرت رسیدن ابن زیاد و شهادت امام شد در حالی که می توانستند با هجمه کوچک  و هزینه کم  ابن زیاد و نیروهای کم او را از میان ببرند و بستر را آماده کنند برای پذیرش امام حسین (ع) و میشد طومار عمویان و یزیدیان برچیده شود؛ کوفیان محتاط شدند و زمان را از دست دادند و نتیجه آن شهادت امام حسین (ع) شد. بعد از این نیز میبینیم که ابن زیاد به کوفیان نیز رحم نکرد.
مشابه این موضوع امروزه در سوریه و عراق در مقابل داعش میبینیم که داعشیان مردان مقاوم را سر می زنند و زنان را برای فحشا به فروش می رسانند و شهرهایی مانند آمرلی مقاومت میکنند زیرا این حقیقت را فهمیده اند، بقول شهید مدرس اگر قرار است کشته شویم چرا با دست خود کشته شویم در مقابل دشمن محکم می ایستیم و از شهادت استقبال میکنیم و این همان هدف امام حسین (ع) است ؛ ایستادند، مقاومت کردند و شهره تاریخ شدند در مقابل آنانی که مقاومت نکردند مانند شهرهایی که در مقابل داعش فکر کردند اگر تسلیم داعش شوند جانشان در امان میماند اما نتیجه ای جز قتل عام شدن نداشتند.
ایشان در ادامه با اشاره به قتل های زنجیره ای سال های گذشته که برخی روزنامه ها که بعدها مشخص شد که با عوامل بیگانه در ارتباط بودند و ارتباط دادن این قتل ها به نظام توسط این روزنامه ها و همچنین قضیه سال 78 که توسط روزنامه سلام آن روز اتفاق افتاد، افزودند: جریان اسید پاشی این روزهای اصفهان که بصورت زنجیره ای اتفاق افتاد و ارتباط دادن این اسید پاشی به نظام را توطئه دشمن دانسته و متذکر شد که جریانی مانند جریانات سال های گذشته که به آن اشاره شد در راه است.
ایشان به اساتید پیشنهاد کرد دانشجویان را آگاه سازند که این انقلاب مبتنی بر خون شهدا می باشد و مردم پشت سر ولایت فقیه عهد بسته اند که نگذارند که ذره ای از آرمان های این انقلاب و نظام کم شود.
در ادامه این همایش آقای طاهری معاون بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید استان مسائل سیاسی روز را برای اساتید تشریح کردند.
در ادامه، دکتر احمدرضا بسیج مسئول سازمان بسیج اساتید استان فرمودند: امام امیرالمومنین (علیه السّلام)  در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند:
"ما اعمال البر کلها والجهاد فی سبیل الله عند الامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثه فی بحر لجی "
"کلیه کارهای نیک و جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی ازمنکر، نیستند جز همانند دمای دهن در برابر اقیانوسی بی کران"
برخی آیات قرآن وظیفه فردی ما را بیان میکند نوع دوم از آیات وظیفه امتی ما را بیان میکند مانند:
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
و بايد از ميان شما گروهى [مردم را] به نيكى دعوت كنند و به كار شايسته وادارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند
آل عمران-104
كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ
شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‏ايد به كار پسنديده فرمان مى‏دهيد و از كار ناپسند بازمى‏داريد و به خدا ايمان داريد و اگر اهل كتاب ايمان آورده بودند قطعا برايشان بهتر بود برخى از آنان مؤمنند و[لى] بيشترشان نافرمانند
آل عمران-110
نوع سوم  آیات مربوط به وظیفه حکومتی است
الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ
همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم نماز برپا مى‏دارند و زكات مى‏دهند و به كارهاى پسنديده وامى‏دارند و از كارهاى ناپسند باز مى‏دارند و فرجام همه كارها از آن خداست
سوره الحج آیه 41
و این در اصل 8 قانون اساسی نیز آمده است.
نوع چهارم از آیات در این مورد :
وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ يُطيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَکيمٌ
امّا مردان و زنان با ایمان بر یکدیگر ولایت دارند، از این رو یکدیگر را به کار شایسته فرمان می دهند و از کار ناپسند نهی می کنند و نماز را برپا می دارند و زکات می پردازند و از خدا و پیامبرش اطاعت می کنند . اینانند که به زودی خداوند رحمت خود را شامل حالشان می کند و هیچ کس نمی تواند مانع آن شود ، چرا که خدا مقتدری شکست ناپذیر و کارهایش همه از روی حکمت است .
سوره توبه آیه 71
ایشان فرمودند ولایت به معنی اثرگذاری است. مردان و زنان مومن نسبت به یکدیگر ولایت پیدا میکنند و نسبت به هم اثر می گذارند و هیچ شرایطی نیز مانع از جلوگیری این امر نمی شود و ما وظیفه ایمانی و الهی داریم که امر به معروف و نهی از منکر کنیم چون ایمان ما مبتنی برعلم است و هیچ ایمانی نیست که مبتنی بر علم نباشد و ایمان بدون علم شکل نمیگیرد منتها بعضی ها علمشان اجمالی است پس ایمانشان هم اجمالی است و بعضی ها ایمانشان بر اساس علم تفصیلی است، اما ایمان بدون علم وجود ندارد پس مومن بر اساس علمش خیر و  شر را میداند حال امر و نهی  میکند و این با دعوت متفاوت است و امر و نهی از سر قدرت است.
حضرت علی (ع)  می فرماید امر به معروف کردن اجل کسی را تغییر نمیدهد و می فرمایند انسان ها چهار گروه اند گروه اول کسانی هستند که وقتی بدی ها را در جامعه میبینند دلشان به درد می آید به زبان هم می آورند و عمل هم می کنند گروه دوم وقتی بدی را می بینند به دل رنجیده می شوند  به زبان هم می آورند ولی کاری انجام نمی دهند گروه سوم کسانی هستند وقتی بدی ها را می بینند فقط رنجیده میشوند و گروه چهارم هم مردگانند در میان زندگان.
ایشان از اساتید خواست تا از خودمان شروع کنیم و این ظرفیت را در خودمان ایجاد کنیم تا بتوانیم به این وظیفه دینی عمل کنیم.
ایشان همچنین از اساتید عضو شورای امر به معروف و نهی از منکر کانون های بسیج اساتید دانشگاهها خواست تا معروفات و منکرات دانشگاه را با کار کارشناسی پیدا کرده و روی این مسائل در دانشگاهها فعالیت کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر