کد خبر: 683391
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷
همزمان با فرا رسيدن ماه محرم و زنده‌شدن فريضه امر به معروف و نهي از منكر
در حالي كه با فرا رسيدن ايام ماه محرم و عزاداري امام حسين(ع) كه همراه با دميده شدن روح امر به معروف و نهي از منكر در جامعه است، يك گالري در تهران طي اقدامي بي‌سابقه و شبهه انگيز، تصاويري از زنان بي‌حجاب در قالب نمايشگاه برگزار كرده است.
هادي عسگري
در حالي كه با فرا رسيدن ايام ماه محرم و عزاداري امام حسين(ع) كه همراه با دميده شدن روح امر به معروف و نهي از منكر در جامعه است، يك گالري در تهران طي اقدامي بي‌سابقه و شبهه انگيز، تصاويري از زنان بي‌حجاب در قالب نمايشگاه برگزار كرده است.
گالري نار كه بعد از وقفه‌اي دوساله فعاليت خود را از سر گرفته است، نمايشگاهي از مجموعه‌اي تحت عنوان «فرشته‌ها» از كار‌هاي حجت اماني را برپا كرده است. تابلو‌هاي نقاشي به نمايش درآمده اين مجموعه، تركيبي از عكس، نقاشي و آثار حجمي است كه اصطلاحاً به آن مولتي مديا مي‌گويند. مشخصه بارز اين آثار استفاده از تصاوير زنان بي‌حجاب است! كشف حجاب زنان در اين آثار به صورت گسترده از سوي نقاش مورد استفاده قرار گرفته است.
حجت اماني متولد 1357 و فارغ‌التحصيل رشته پژوهش هنر است. وي تاكنون نمايشگاه‌هاي مختلفي در داخل و خارج از كشور برگزار كرده است. اماني از پنج سال پيش شروع به طراحي نقاشي‌هايي كرد كه مشخصه آن انسان‌هايي با بال‌هاي نقاشي شده است. اين تصاوير نمايانگر دوره‌هاي مختلف از صفويه و قاجار تا عصر حاضر است.
پيش از اين نيز آثار مجموعه فرشته‌ها در خارج از كشور به نمايش در آمده و اثري به عنوان «هبوط» از سوي موزه هنر‌هاي معاصر لس‌آنجلس خريداري شده است. اماني درباره چگونگي طراحي و اجراي اين طرح‌ها مي‌گويد:در مرحله اول دو بال از مواد خاص ساختم، اين بال‌ها روي پرده‌اي نصب شده و از مردم عادي دعوت كردم كه بين اين بال‌ها بايستند و حس كنند كه اين بال‌ها از آن خودشان است، آنها بي‌آنكه به آنها بگوييم چه حسي داشته باشند و چگونه بين اين بال‌ها قرار بگيرند، خودشان موقعيت‌هاي مختلفي را در مواجهه به اين بال‌ها ايجاد مي‌كردند، درست مثل پرده‌هاي نقاشي در مكان‌هاي زيارتي كه برخي اداي احترام مي‌كنند، برخي حالت طنزآميز به خود مي‌گيرند و من هم از اين حالت‌ها عكاسي كردم و با كمك نرم افزارهاي رايانه‌اي و با استفاده از فن نقاشي و سنت خوشنويسي ايراني روي اين پرده‌ها كار كردم و در نهايت به شكل آثار كنوني درآمد.
قبح‌زدايي از كشف حجاب در قالب تصاوير در حالي شكل گرفته است كه روزهاي گذشته بحث داغ طرح امر به معروف و نهي از منكر در جامعه شكل گرفته است. خلق تصاوير از زنان بي‌حجاب و نمايش آن در گالري در حالي صورت مي‌گيرد كه وزارت ارشاد نسبت به برگزاري اين نمايشگاه اعتراضي نكرده است. طبق 640 قانون مجازات اسلامي هركس نوشته يا طرح، گراور، نقاشي، تصاوير، مطبوعات، اعلانات، علايم، فيلم، نوار سينما يا به طور كلي هر چيز كه عفت و اخلاق عمومي را جريحه‌دار كند، براي تجارت توزيع كند و به نمايش و معرض انظار عمومي گذارد، بسازد يا براي تجارت و توزيع نگاه دارد، مجازات حبس از سه ماه تا يك سال به همراه جزاي نقدي و 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار