کد خبر: 683390
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۶
سوت قطار لوكس دانوب در راه‌آهن تهران طنين انداخت
بسياري از مردم در استراليا اطلاعات كافي درباره ايران ندارند و مي‌گويند ايران جاي خطرناكي است. كجايش خطرناك است؟ مردم بسيار خوب هستند و امنيت در آن برقرار است. مردم سطح خيابان راضي و خوشحال به نظر مي‌رسند، با شما گرم صحبت مي‌شوند و به هيچ وجه احساس نگراني نمي‌كنيد
الناز خمامي‌زاده
اولين گروه از تور هتل - قطار لوكس گردشگري «عقاب طلايي دانوب» مجارستان كه هفته گذشته براي اولين بار وارد كشورمان شده بود، روز گذشته به ايستگاه آخر خود در راه‌آهن تهران رسيد. بيش از 100 گردشگر ثروتمند خارجي از كشورهاي استراليا، امريكا، آلمان، انگليس، هلند، آلمان، فرانسه، مكزيك، ايسلند و دانمارك مسافر اين قطار امروز در تهران مي‌گردند و سپس با هواپيما ايران را به مقصد كشور خود ترك مي‌كنند تا مبلغ و سفير فرهنگي كشورمان در سرزمين خود باشند. ما با شماري از اين گردشگران صحبت كرديم و همه آنها متفق القول مي‌گفتند كه ايران جزو بهترين مقاصد گردشگري عمرشان بوده است؛ آيا اين اتفاق نظر را در كنار زاويه ديد مثبت جديد رسانه‌هاي خارجي بايد چرخش عقيدتي و باوري اذهان عمومي جهان در قبال ايران و شگفتي‌سازي شدن كشورمان در آينده صنعت گردشگري قلمداد كرد يا اين اظهارات ناشي‌از‌يك اغراق و احساس زودگذر است.
روز گذشته، برگ اول يكي از مهم‌ترين رويدادهاي تاريخ گردشگري كشورمان ورق خورد. قطار گردشگري مجارستاني «گلدن ايگل دانوب اكسپرس» يا «عقاب طلايي» ديروز بعد از يك هفته گشت و گذار و توقف در مسير ريلي شهرهاي زنجان، يزد، اصفهان، شيراز و پرسپوليس به سكوي بخش بين‌الملل راه‌آهن تهران رسيد و مسافرانش را براي تجربه دو روز آخر سفر به ايران در پايتخت پياده كرد. شور و شعف تنها خصيصه مشترك قابل مشاهده در چهره گردشگران «گلدن ايگل» بود كه قطعاً اين موضوع نشاندهنده ميزان رضايت‌مندي آنها در پايان سفري بلندمدت است. آنها ضمن اينكه آخرين خاطره‌هايشان از ايران را با دوربين عكاسي ثبت مي‌كردند، سرشان را از پنجره قطار بيرون آورده و به خبرنگاران و خدمه راه‌آهن و شخصيت‌هايي كه به استقبال‌شان آمده بودند دست تكان مي‌دادند. برخي مديران معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، مديركل ميراث فرهنگي استان تهران و نيز رئيس جامعه تورگردانان ايران از جمله چهره‌هايي بودند كه روز گذشته براي استقبال در سكوي بين‌الملل راه‌آهن تهران حضور داشتند.
   كجاي ايران خطرناك است؟!
«ايران در ميان 10 كشور برتر تجارب سفر من است». ‌اولين جمله از زبان «ساندارا برسناهان» گردشگر اهل كوئينزلند استراليا و همسرش «سايرنز برسناهان» ‌بود كه در پاسخ به «جوان» درباره جمع‌بندي تجربه سفرشان به ايران آن را بر زبان آوردند. اين دو گردشگر استراليايي كه 6 هزار كيلومتر را براي آمدن به ايران طي كرده‌اند، گفتند: «‌اين سفر عالي بود. همه چيز بهتر از آن چيزي بود كه تصورش را مي‌كرديم؛ روزنامه‌ها و مجلات تصاوير جاذبه‌هاي ايران را به ما نشان مي‌دهند اما ديدن اين جاذبه‌ها از نزديك نشان مي‌دهد كه همه چيز فراتر از حد انتظار است. مردم ايران محشر بودند.»
اين دو گردشگر استراليايي را مي‌توان دايره‌المعارف‌ تجارب سفر قلمداد كرد چراكه آنها تا به حال به 130‌كشور دنيا سفر كرده‌اند. آنها در ادامه از همان پنجره نيمه باز قطار «عقاب طلايي» به «جوان»‌گفتند: «‌ما قبلاً با اين قطار به سيبري و تبت سفر كرده بوديم. تاكنون به 130 كشور سفر كرده‌ايم و ايران جزو 10 مقصد برتري است كه تا به حال آن را از نزديك ديده‌ايم. بسياري از مردم در استراليا اطلاعات كافي درباره ايران ندارند و مي‌گويند ايران جاي خطرناكي است. كجايش خطرناك است؟ مردم بسيار خوب هستند و امنيت در آن برقرار است. مردم سطح خيابان راضي و خوشحال به نظر مي‌رسند، با شما گرم صحبت مي‌شوند و به هيچ وجه احساس نگراني نمي‌كنيد؛ حس خوبي دارد و ما اين را حتماً به دوستمان در استراليا خواهيم گفت.»
   ‌اصطلاح مهمان‌نوازي ايراني صحت دارد!
در اين بين به نظر مي‌رسد كه در پايان اين سفر، نظر توراپراتورهايي كه براي بررسي شرايط سفر به ايران با قطار «‌عقاب طلايي» همسفر شده‌اند، درباره ايران كاملاً مثبت و رضايت‌آميز باشد. جيم فرايدلندر، توراپراتور امريكايي و رئيس شركت گردشگري
 «Academic Arrangements Abroad» مستقر در نيويورك است كه قبلاً گروه‌هاي زيادي از گردشگران امريكايي را به ايران فرستاده است اما اين بار با هتل قطار لوكس «عقاب طلايي»‌ همراه شده تا اگر شرايط مساعد بود برنامه سفر گردشگران امريكايي را با اين قطار در سال‌هاي پيش رو تنظيم كند. او به «جوان» مي‌گويد: «‌در دو هفته آينده تورهايي از امريكا به صورت هوايي به ايران سفر خواهند كرد. سپس سفرهايي با اين قطار را براي پاييز سال 2015 تنظيم كرده‌ايم. از بهار سال 2016 نيز كل مسافران اين قطار لوكس را گردشگران امريكايي تشكيل مي‌دهند كه قرار است در قالب چند گروه به ايران بيايند.» فرايدلندر در ادامه به «جوان» مي‌گويد: «مهم‌ترين چيز براي امريكايي‌ها از چشم انداز گردشگري اين است كه ايران كشوري امن است و مردمانش مهمان نواز هستند. در بحث امنيت و مهمانپذيري بايد بگويم كه تمام مسافران امريكايي راضي بودند. اصطلاحي وجود دارد تحت عنوان «مهمان نوازي ايراني يا پارسي»‌كه بايد بگويم حقيقت دارد و اين واقعاً خارق العاده است.»
   ‌امريكايي‌ها خيلي چيزها را نمي‌دانند!
اولين گروه از مسافران قطار لوكس «عقاب طلايي» ديروز بعد از پياده‌شدن از قطار و عزيمت به هتل از بخش‌هاي ديدني تهران بازديد كردند؛ برنامه گشت و گذار آنها در پايتخت ديروز و امروز با بازديد از موزه فرش، موزه جواهرات ملي، كاخ گلستان، موزه ايران باستان و شماري ديگر از اماكن ديدني شهر به پايان مي‌رسد و سپس با هواپيما به كشورشان باز مي‌گردند. اين بازديدها بدون شك بر احساس رضايت آنها از سفرشان به ايران مي‌افزايد. بعد از اين گروه نيز قرار است امروز گروه دوم مسافران هتل – قطار «عقاب طلايي» با هواپيما ‌وارد ايران شوند. حدود 60 مسافر از كشورهاي مختلف دنيا مي‌آيند، سوار قطار مي‌شوند و به بازديد جاذبه‌ها و شهرهاي مختلف ايران از جمله مشهد، يزد، اصفهان و شيراز مي‌روند و بعد به سوي تركيه، بلغارستان و در نهايت بوداپست مجارستان حركت خواهند كرد.
ريچنت تورين، تاجر اهل سانتا باربارا كاليفرنيا در امريكا يكي از آنها است كه گويا دو روز زودتر به ايران آمده و با دوربينش روي سكوي محل توقف قطار «عقاب طلايي»‌ حاضر شده است. تورين به «جوان» مي‌گويد: «‌من با اين قطار و كمپاني به كشورهاي چين، روسيه، هند و آفريقاي جنوبي سفر كرده‌ام. سفر به ايران تجربه‌اي زيبا و ماجراجويانه است.» تورين در پاسخ به اين سؤال «جوان» كه همه مردم امريكا مثل تو فكر نمي‌كنند نيز گفت: «‌‌فكر مي‌كنم كه مردم امريكا ايران را خوب نمي‌شناسند؛ تنها تلويزيون را نگاه و موضوعات سياسي را دنبال مي‌كنند. آنها خيلي چيزها را نمي‌دانند.» از نكات جالب توجه درباره گروهي كه روز گذشته وارد تهران شد، پايبندي آنها به قوانين و كدهاي قانوني حجاب در ايران است. زناني كه از كشورهاي مختلف با اين قطار سفر كرده‌اند، همه حجاب دارند و حتي دختر 34 ساله مجاري كه خود را مربي تئوري موسيقي معرفي مي‌كند و با خوشرويي به همه پاسخ مي‌دهد، مي‌گويد حجاب را خيلي دوست دارد و طول اين سفر روسري‌هاي زيادي از مقاصد مختلف ايران از جمله شيراز خريده است.
  ورود اين قطار امنيت ايران را انعكاس مي‌دهد
به گفته «تيم ليتر»‌، مالك و توراپراتور شركت عقاب طلايي، اين بسته سفر در سال گذشته به گردشگران ارائه شد و ظرف مدت 10 روز تمامي بليت‌هاي آن به فروش رفت. هزينه اين سفر دو هفته‌اي براي هر مسافر بين 9 هزار پوند تا 25 هزار پوند است و به همين خاطر مي‌توان دريافت كه چرا عنوان قطار گردشگران پولدار را به دانوب اكسپرس نسبت داده‌اند، هر چند آنها شب را در اين قطار سر مي‌كنند و در نتيجه ورودشان به ايران درآمدزايي چنداني براي هتل‌هاي كشورمان ندارد اما به خاطر توان مالي بالايي كه دارند در مقاصد مختلف كلي خرج مي‌كنند و اين يعني سرازير شدن ارز از يك مسير گردشگري جديد كه تا به حال روي آن چندان حسابي باز نشده بود؛ مسير ريلي!
سيدمحمد‌كاظم‌ خلدي‌نسب، مدير كل بازاريابي و توسعه گردشگري سازمان ميراث فرهنگي ايران درباره اين موضوع به «جوان» مي‌گويد: «‌صنعت گردشگري بايد از تمام راهكارهاي لازم براي معرفي ايران استفاده كند. ايران چهارراه ارتباطي بين غرب و شرق و شمال و جنوب است. ما در آن واحد مجهز به امكانات زميني، هوايي و ريلي هستيم. اين پل ارتباطي به خصوص از طريق راه‌آهن مي‌تواند اهميت زيادي داشته باشد. قطعاً ورود اين قطار يا قطارهاي مشابه نشانگر اين است كه ما در مسيرهاي زميني هم داراي امنيت كافي هستيم؛ چراكه دائماً تبليغ مي‌شود كه آيا تضميني براي امنيت ايران وجود دارد؟ حضور اين قطار و گردشگرانش انعكاس‌دهنده وجود امنيت كامل در كشور است.»
   آيا زيرساخت‌ها مهيا است؟
به نظر مي‌رسد ايران در آستانه وقوع يك انقلاب و انفجار پرثمر در حوزه گردشگري باشد؛ اين در حالي است كه كشورمان از نظر زيرساخت‌هاي گردشگري هنوز آمادگي لازم را ندارد. فضاي ايستگاه راه‌آهن تهران بسيار قديمي و سالخورده است و به نظر مي‌رسد كه قدم اول بايد طراحي يك ايستگاه راه‌آهن مدرن براي پايتخت يا تجهيز هتل‌ها و مجموعه‌هاي تفريحي براي كشور باشد تا زمينه‌هاي بهره‌وري از اين انقلاب فراهم شود.
آرنگ خسروي كه رياست قطار مسافري گردشگري «عقاب طلايي» را در طول سفر اول آن بر عهده داشته و در پايان اين سفر با چمدانش در حال ترك سكوي بخش بين‌الملل است به «جوان»‌مي گويد: «‌بسياري از گردشگران و توراپراتورهايي كه در اين سفر همراه ما بودند، تعجب كردند كه ايران اينقدر مجهز به امكانات به روز دنيا است. يكي از مسافرها در تور قبلي سازنده واگن‌هاي مسافري و باري بود كه مي‌گفت اصلاً فكرش را نمي‌كرده كه ايران اينقدر از امكانات خوب و به روز اروپا بهره‌مند باشد.» خسروي ادامه مي‌دهد: «‌بسياري از آنها از حضور در ايستگاه‌هاي راه‌آهن شهرهاي اصفهان و شيراز به قدري لذت بردند كه مي‌گفتند اين ايستگاه‌ها جزو زيباترين ايستگاه‌هاي دنيا و به مجهزي مدرن‌ترين ايستگاه‌هاي اروپا است. آنها مجذوب طراحي ايستگاه اصفهان و دكورهاي نمايانگر 33‌پل، زاينده‌رود و كاشي‌كاري‌هاي اصفهان و نيز طراحي، معماري و دكور نشانگر تخت جمشيد در ايستگاه شيراز شده بودند. اما ايستگاه راه‌آهن تهران 70 سال پيش ساخته شد و در توسعه شهري كه صورت گرفت اين نقطه پرت‌ترين نقطه تهران بود كه اكنون در وسط شهر قرار گرفته است. مسئولان بايد براي آينده پايتخت يك ايستگاه شكيل راه‌آهن را پيش‌بيني كنند؛ چراكه اينجا واقعاً ديگر جاي بزرگ شدن و اعمال تغييرات را ندارد.»
   ايران، شگفتي‌ساز گردشگري دنيا؟!
بايد تا پايان سال ميلادي جاري و بسته شدن پرونده تورهاي خارجي كه قرار است تا پايان ماه دسامبر متقارن با دي ماه پيش‌رو به ايران بيايند، منتظر ماند و سپس نگاهي به آمار انداخت كه بدون شك رشدي قابل ملاحظه در صنعت گردشگري ايران را حكايت خواهند كرد. دنيا ذوق تماشاي ايران را در دل دارد و در سال 2015، 9 گروه ديگر تنها از طريق قطار «‌عقاب طلايي»‌ عازم ايران مي‌شود و سال 2016 نيز تمامي مسافران اين قطار را گردشگران امريكايي تشكيل خواهند داد. بدون شك تعريف و تمجيد اين گردشگران از ايران ناشي از يك حس زودگذر نيست؛ توراپراتوري انگليسي كه اين قطار را براي دو تور چارتر كرده است، مي‌گويد: زماني كه اين تور وارد ايران شد، آنقدر نمود جهاني پيدا كرد و گردشگران در بازگشت به كشورشان آنقدر تبليغ مي‌كنند كه سايتش از درخواست‌هاي سفر به ايران پر شده است و ديگر جايي براي ثبت‌نام مسافران جديد ندارد. همه اينها اگر با تجهيز زيرساخت‌هاي گردشگري ايران درآميزد آنگاه بايد ايران را شگفتي‌ساز صنعت گردشگري دنيا لقب داد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
sina
|
UNITED STATES
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
0
0
من دانشجوی فرهنگی و تبلیغات تجاری هستم
بسیار خوشحالم از این حرکت که باعث انعکاس فضای دوستانه و مردمی مهمان نواز و صلح طلب بر عکس اون چیزی که رسانه های خارجی به مردمشون نشون میدن میشه
وبنظر من این راهها و البته تجهیز اماکن دیدنی و هتلها واماکن عمومی دیگر میتونه خیلی از موانع توسعه گردشگری رو از بین ببره
وامیدوارم دیگه از هیچکدوم ازمردم جهان درباره ی ایران بد نشنویم
که وقتی خودمون رو یه ایرانی معرفی میکنیم با غرور و سربلندی همراه باشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار