کد خبر: 683125
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱
سرفصل مشترك عمده رسانه‌هاي جريان اصلي دنيا هميشه خرج ارتباط دادن دو واژه «مسلمانان» و «اسلام» به مسئله تروريسم شده است اما مسئله رابطه دوگانه ظاهري امريكا با تروريست‌هاي تكفيري در چند سال اخير موجب شده است كه برخي رسانه‌هاي غربي گزارش‌هايي پيرامون چهره صلح‌دوست اسلام منتشر مي‌كنند؛ اتفاقي كه تا حدودي عجيب به نظر مي‌رسد.
الناز خمامي‌زاده
سرفصل مشترك عمده رسانه‌هاي جريان اصلي دنيا هميشه خرج ارتباط دادن دو واژه «مسلمانان» و «اسلام» به مسئله تروريسم شده است اما مسئله رابطه دوگانه ظاهري امريكا با تروريست‌هاي تكفيري در چند سال اخير  موجب شده است كه برخي رسانه‌هاي غربي گزارش‌هايي پيرامون چهره صلح‌دوست اسلام منتشر مي‌كنند؛ اتفاقي كه تا حدودي عجيب به نظر مي‌رسد. حالا در ادامه اين روند نوبت به شبكه تلويزيوني و راديويي CBS كانادا رسيده است كه به نقل از يك پژوهشگر مشهور اعلام كند كه بايد كلمه ديگري را به اسلام نسبت‌داد: دين سبز يا دين محيط‌زيست‌گرا.

به گزارش «جوان»، شبكه تلويزيوني و راديويي CBS‌ كانادا در گزارشي منحصربه‌فرد كه نمونه آن در سابقه كاري و حرفه‌اي اين رسانه نمي‌گنجد براي تصحيح تصوير اسلام با «سيد حسين نصر»‌، استاد مطالعات اسلامي دانشگاه جرج واشنگتن ايالات متحده امريكا گفت‌و‌گو كرده است.
نصر به اين شبكه كانادايي گفته است كه اسلام نسبت به حفاظت از محيط‌زيست از ساير اديان مستعدتر است تا جايي كه مي‌توان آن را دين «‌سبز»‌ نام گذاشت. سايت شبكه تلويزيوني و راديويي CBS به نقل از اين پژوهشگر مشهور ايراني نوشته است: «‌مسيحيت در غرب هميشه يك مشكل فوق‌العاده داشته است: چگونه براي محيط‌زيست دل سوزاند و به آن توجه كرد آن هم در حالي كه اكثر پيروان مومن دين مسيحيت نشان داده‌اند كه علاقه چنداني به محيط‌زيست ندارند.»
CBS نوشته است: «‌‌همانطور كه نصر مي‌گويد اگر تمام آيات «عهد جديد» كتاب مقدس را بخوانيد، هيچ اشاره‌اي به طبيعت را در آن مشاهده نخواهيد كرد.»
در ادامه گزارش اين شبكه تلويزيوني و راديويي كانادايي به نقل از نصر كه داراي مدرك كارشناسي رياضيات و فيزيك از مؤسسه تكنولوژي ماساچوست و مدرك كارشناسي ارشد زمين‌شناسي و دكتراي تاريخ علم از دانشگاه هاروارد امريكا است، آمده است: «‌قرآن نه تنها انسان را خطاب قرار مي‌دهد بلكه بارها به جهان هستي اشاره مي‌كند. به اين ترتيب با خواندن قرآن خيلي راحت‌تر مي‌توان قادر به توسعه فلسفه محيط‌زيست در وجود خود شد و فلسفه اصيل اسلامي از محيط‌زيست را خيلي آسان‌تر مي‌توان بسط و توسعه داد.»
بر اساس اين گزارش، نصر در كتاب « انسان و طبيعت: ‌بحران معنوي در انسان مدرن» نگاه‌هاي اديان مختلف از تائوئيسم، هندوئيسم گرفته تا بوديسم، مسيحيت و اسلام به ارتباط بشر با محيط‌زيست را با يكديگر مقايسه كرده است. به گفته نصر، حساسيت مسيحيت به جهان طبيعي از سال 1600 ميلادي به بعد كه همزمان با محاكمه گاليله بود، تغيير كرد. گاليله مي‌گفت كه زمين مسير به دور خورشيد را مي‌چرخد نه مسير ديگري كه كتاب مقدس آن را توصيف كرده است. پس از آن متألهان مسيحي كاتوليك و پروتستان كمتر علاقه‌مند به انديشيدن درباره جهان هستي و جهان طبيعت شدند. متعاقب آن انقلاب علمي در اروپا به وقوع پيوست و طبيعت را به دست دو قدرت سپرد؛ يكي از آنها علم مدرن بود كه از نظر آن معناي طبيعت كاملاً بي‌ربط است.
CBS در ادامه از زبان اين استاد دانشگاه جرج واشنگتن امريكا نوشته است: «با اين حال اسلام به نوبه خود هرگز همچون مسيحيت سكولار نبوده و نشده است. مسلمانان مثل دنياي غرب مسيحي هرگز ايمانشان را از دست ندادند. نوع رابطه‌اي كه شما در دين اسلام با طبيعت داريد، بسيار پويا است.»
با اين حال نظريات نصر در رسانه‌هاي غربي هم مورد استقبال قرار گرفته است و هم مورد سانسور ! اين را سايت شبكه تلويزيوني و راديويي CBS اعلام كرده است. چندي پيش نيز  NPR يا راديوي عمومي ملي امريكايي، گزارشي مفصل از كتاب «‌زندگي‌هاي محمد»‌ نوشته «كشا علي»‌ را منتشر كرده بود كه در آن نويسنده تلاش كرده است درباره قرن‌ها تحريف واقعيات پيرامون چهره پيامبر اسلام شفاف‌سازي كند. يكي ديگر از رسانه‌هاي غربي نيز چندي پيش گزارشي تكان دهنده از دختر خبرنگار پروتستاني را منتشر كرده بود كه بعد از يك دهه تحقيق و تفحص به دين اسلام مشرف شده و طي گزارشي سعي كرده بود، تحريفات درباره اسلام را از بين برده و نقاط تاريك درباره اين دين آسماني را روشن كند.
انتشار همزمان اين گزارش‌ها در چند رسانه غربي اين يقين را ايجاد مي‌كند كه همزمان با ائتلاف نمايشي غرب عليه داعش، رسانه‌هاي وابسته امريكا مي‌خواهند موقتاً به تفاوت چهره داعش و چهره‌ اسلام اشاره كنند تا دفاع گذشته‌شان از تروريست‌هاي تكفيري و ائتلاف حال حاضرشان عليه اين تروريست‌ها در افكار عمومي مردم غرب و مسلمانان توجيه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار