کد خبر: 683122
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹
روحاني جلودار است و ما دنبال او هستيم
وزير ارشاد در بازديدي كه از محل تصويربرداري مسابقه «ستاره 20» داشت درباره كارت زردي كه مجلس به اين وزارتخانه داده صحبت كرده و درباره انتقادهايي كه به تكخواني و جمع‌خواني زنان مي‌شود، حرف‌هاي جالبي اظهار داشته است.
مصطفي شاه‌كرمي
وزير ارشاد در بازديدي كه از محل تصويربرداري مسابقه «ستاره 20» داشت درباره كارت زردي كه مجلس به اين وزارتخانه داده صحبت كرده و درباره انتقادهايي كه به تكخواني و جمع‌خواني زنان مي‌شود، حرف‌هاي جالبي اظهار داشته است. 

اين روزها بايد اتفاقات مربوط به تلاش براي اكران دو فيلم «عصباني نيستم» و «قصه‌ها» را در كارنامه سازمان سينمايي و البته وزارت ارشاد ثبت كرد. تلاشي خستگي ناپذير براي فيلم هايي كه حتي با اكران‌هاي خصوصي هم نتوانسته‌اند نظر نهادها و ارگان‌هاي مؤثر را جلب نمايد و مسئولان سازمان هرچه جلوتر مي‌روند گويي كه رسوايي فيلم‌هاي تحت حمايتشان بيشتر خودنمايي مي‌كند.

سال گذشته و در جريان برپايي جشنواره فيلم فجر موضوعات متعددي از جمله حمايت و طرفداري از برخي فيلم‌هاي مسئله دار و نيز بي‌اعتنايي به فيلم شيار 143 كه توانست در نهايت عنوان بهترين فيلم از نگاه مردم را كسب كند، باعث به وجود آمدن موج‌هاي انتقادي از مسئولان برگزار كننده و مديران سازمان سينمايي گرديد.

دفاع تمام قد ارشاد از حاميان فتنه

اين روند حمايتي مسئولان سازمان سينمايي از فيلم عصباني نيستم بعد از جشنواره هم ادامه داشت و در اظهار نظري عجيب و قابل تامل رئيس سازمان سينمايي از سعه صدر و سكوت رضا دُرميشيان كارگردان اين فيلم موهن نسبت به انتقادهاي زيادي كه نسبت به محتوا و ساير موارد مرتبط با فيلم عصباني نيستم انجام شد، تشكر كرده و تلويحاً به او قول جبران دادند.

حالا و بنابر آنچه كه آقاي ايوبي آن را انجام اصلاحات لازم در فيلم مي‌نامد در كسوت روابط عمومي و سخنگوي فيلمساز و اثرش گفته است: «عصباني نيستم» پروانه نمايش دارد و قرار نيست تصميم جديدي درباره فيلم گرفته شود. سازنده اين فيلم آن را طي يك تفاهم بسيار خوب به يك فيلم اجتماعي تبديل كرده است و «عصباني نيستم» اكنون از نظر شوراي پروانه نمايش يك فيلم اجتماعي است نه سياسي. . . . اينكه عده‌اي براي نمايندگان مجلس و چهره‌هاي دلسوز كشور ايجاد نگراني مي‌كنند يك واقعيت است كه اين رفتار از گذشته وجود داشت و الان هم ادامه دارد. اينها همان افرادي هستند كه سال‌هاست فضاي بدگماني را نسبت به سينماي كشور ايجاد كرده‌اند و اطلاعات غلط و نادرست به دلسوزان مي‌دهند. . . . متأسفانه برخي از رسانه‌ها دروغ مي‌گويند و خبرهاي كذب آنها براي ما پرهزينه است. بارها گفته‌ايم كه بناي دولت دادن مجوز به فيلم‌هاي مشكل‌دار يا فيلم‌هايي كه به آثار حامي فتنه تعبير مي‌شوند، نيست.»

 اين صحبت‌ها در حالي از سوي دوستان مطرح شده و مي‌شود كه قبل از برگزاري جشنواره فيلم فجر هم علي جنتي وزير ارشاد و حجت اله ايوبي رئيس سازمان سينمايي و معاون وزير ارشاد به نمايندگان مجلس بالاخص اعضاي محترم كميسيون فرهنگي اطمينان خاطر داده بودند كه به هيچ وجه جشنواره فجر انقلاب اسلامي به محل تركتازي و جولان فيلمسازان و فيلم‌هاي موهن و حامي فتنه تبديل نخواهد شد. پس از قول‌هاي متعددي از سوي وزير ارشاد كه حتي يكي از آنها هم به وفا نرسيد، هنوز هم شاهد پيغام پسغام‌هاي وزير كه در قالب مصاحبه با رسانه‌هاي مختلف نسبت به اظهارات و واكنش‌هاي نمايندگان مجلس بالاخص اعضاي كميسيون فرهنگي صورت مي‌گيرد، هستيم؛ رگه هايي از اصرار و ابرام بي‌منطق و غير قابل دركي كه وزن و انتفاع آن براي وزارت ارشاد در لج بازي و تقابلي كه با مجلس به راه انداخته است ديده و رصد نمي‌شود.

روحاني جلودار است
در تازه‌ترين مواجهه وزارت ارشاد با مجلس علي جنتي در ديداري كه از محل تصويربرداري مسابقه «ستاره 20» داشت درباره كارت زردي كه مجلس به اين وزارتخانه داده صحبت كرد و درباره انتقادهايي كه به تك‌خواني و جمع‌خواني زنان مي‌شود، تأكيد مي‌كند: در حوزه سينما كميسيون فرهنگي مجلس اسامي‌ هشت فيلم را به ما داده‌اند و گفته‌اند نبايد آنها را اكران كنيد، اما ما اعلام كرديم آنها نمي‌توانند براي ما تعيين تكليف كنند و خودمان تشخيص مي‌دهيم كار درست چيست.

 در بحث تكخواني بانوان نيز اعتراضاتي شد، اما فتواي رهبر‌معظم انقلاب اين است كه فرقي بين جمع‌خواني و تك‌خواني زنان نيست و اگر مفسده‌انگيز نباشد مشكلي ندارند. (هر چند آقاي وزير سهوا يا عمدا فراموش كرده‌اند كه متن كامل فتواي ايشان را بگويند چه اينكه فتواي مقام معظم رهبري درباره تك‌خواني زنان با تأكيد بر قيد اينكه «تك خواني زنان صرفاً در حضور زنان بلا اشكال دانسته شده است نه تك خواني در جمع مختلط زنان و مردان.» ضمن اينكه تذكر نمايندگان مجلس ناظر بر جلسه آوازه‌خواني بانوان است كه در جمع مختلط مردان و زنان و در يكي از شهرستان‌ها اتفاق افتاد!) با اين حال به بانويي كه در باغ دلگشا چهار بيت از شعر سعدي را خوانده انتقاد كرده‌اند. ما بايد آنطور كه خودمان تشخيص مي‌دهيم، عمل كنيم تا به حال يك كارت زرد گرفته‌ايم. اگر چند تا ديگر هم بگيريم عيبي ندارد. خود دكتر روحاني جلودار است و ما هم پشت او حركت مي‌كنيم.

سيدعلي طاهري، سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس نيز پس از اين اظهارات درباره سرانجام اكران فيلم‌هاي پرحاشيه سينما و همچنين اظهارنظرهاي متعدد وزير ارشاد و معاون سينمايي‌اش، در توصيه خيرخواهانه‌اي به وزارت ارشاد مي‌گويد: اين نگراني‌ها از اكران فيلم‌ها وجود دارد و بهتر است كه اكران عمومي نشوند. طبق قانون اين اختيار با وزارت ارشاد است كه اجازه پخش بدهد يا خير. اگر احساس مي‌كند و مطمئن است كه مشكلي ندارد، پخش و اكران كند. اگر پس از پخش ايراد داشت بايد به مجلس بيايد و پاسخ دهد.

كت روشنفكري با شلوار انقلابي

به رغم اظهارات و مدعاهاي انقلابي آقايان طي اين يك‌سال و اندي كه از عمر دولت يازدهم گذشته است، اقدامات خلاف قانون و بدعت‌هاي متعددي را در عرصه فرهنگ و هنر و به خصوص سينما شاهد بوده‌ايم كه نمونه اخيرش همين مجوز اكران دادن به فيلمي است كه نظام را به تقلب، خيانت و ظلم متهم كرده است. وزير و معاون سينمايي‌اش در حالي خودشان را ملزم به دفاع از اين فيلم دانسته‌اند كه سرتاسر اين اثر پر است از ديالوگ‌ها و سكانس‌هايي كه نظام مورد فحاشي و اتهام قرار گرفته است.
از طرفي معلوم نيست كه آقاي ايوبي بر چه اساسي عصباني نيستم را يك فيلم اجتماعي خوانده است و نه سياسي.

چه اينكه محوريت داستان اصلي اين فيلم مشكلاتي است كه پس از اخراج «نويد» از دانشگاه به واسطه حضورش در فتنه سال 88 براي او به‌وجود مي‌آيد كه در حاشيه آن رابطه عاشقانه و خارج از شرع و عرف نويد و دوست دخترش (باران كوثري) نيز هم راستا با محوريت اصلي داستان به پيش مي‌رود. يعني مشكلات اقتصادي از يك سو و رابطه عاشقانه با معشوقه از سوي ديگر به صورت موازي داستان را هدايت مي‌كند.

كارگردان در جاي جاي فيلم مي‌خواهد به مخاطب بفهماند كه حتي بي‌بند و باري‌هاي اخلاقي و روابط خارج از عرف اين دختر و پسر به واسطه اتفاقات سياسي سال 88 است. همه اينها وقتي بغرنج‌تر مي‌شود كه چند وقت پيش مقام‌معظم‌رهبري با تأكيد مجدد بر روي مسئله فتنه و فتنه‌گران آن را جزو خطوط قرمز نظام دانستند و به مسئولان نيز به منظور رعايت و عدم عبور از آن تذكرات مكرري اعلام فرمودند.

مشخص نيست مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سينمايي بر چه اساس و منطقي آبروي دولت و جايگاه حقوقي يك مسئول نظام اسلامي را به پاي يك فيلم حامي فتنه و كارگردان معلوم‌الحالش فدا كرده و حتي به حراج گذاشته‌اند. بهتر است دوستان به جاي گرفتن پوزيشن شبه روشنفكري در حمايت از آثار موهن عليه نظام و كشور برخي هنرمندان زينت المجالس، به قانون عمل كرده و منويات مقام معظم رهبري مبني بر لزوم رعايت خط قرمز فتنه از سوي مسئولان و دولتمردان را نصب‌العين خود قرار دهند چه اينكه نمي‌توان همزمان كت روشنفكري با شلوار انقلابي بر تن داشت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سعيد110
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
0
0
جنتي را بايد يك آخوند مخلص و ملا و به حول قوه الهي سرجايش بنشاند. بطوريكه صد تا دكتر روحاني هم نتوانند از او دفاع كند.
اما كجا اين آخوند پيدا مي شود خدا مي داند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
0
0
پسر نوح بابدان بنشست خاندان نبوتش گم شد.بهتر نيست قبل ازاينكه درمراسمات سوتي بدهيد ي مشورت كوچيك بارهبر داشته باشيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار