کد خبر: 682968
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
گفت‌وگوها در چه مرحله‌اي قرار دارد؟
گزینه توافق میانی هم در جای خود قابل تامل بوده و تا حدودی، قابل توجه تر از سایر موارد است.
دكتر نادر ساعد

جوان آنلاين: با درنظر گرفتن اينكه هشتمين دور مذاكرات هسته اي ایران و گروه 1+5 (مذاکرات وین 7) نيز به توافق جامع هسته اي منتهي نشده است، معمولاً از سه گزينه يا سناريو براي چشم انداز اين مذاكرات و انتهاي اين مسير ياد مي شود:

· توافق در مدت باقيمانده،

· تمديد براي ادامه گفتگوها با مدت زماني محدود

· و نهايتاً احتمال متوقف شدن روند مذاكرات.

هر یک از گزینه ها، قابلیت بررسی و امکان سنجی را در پرتو شرایط آینده دارند. ضمن اینکه برای هر کدام از آنها نیز دلایل و قرائنی قابل رصد می باشد. با این حال، به نظر می رسد که در اين ميان، گزينه سوم با قرائن موجود و فضاي حاكم بر سياست هاي طرفين مذاكراتي، احتمال دورتري دارد.

به واقع، نسبت امکان پذیری این سناریو با سایر موارد فوق، بسیار کمتر است. زیرا طرفین به شدت از وارد شدن به این سناریو پرهیز دارند. زیرا تحقق آن به معنای از میان رفتن دستاوردهای یکسال مذاکره و توافق و همچنین اقدامات اجرائی در سطح محدود میان طرفین است.

به عکس، سياست اعلامی طرفين اين است كه گزينه نخست را به عنوان هدف مشترك مذاكرات تعقيب نمايند. صدالبته كه درجه وزانت اين اولويت در ميان طرفين متفاوت و سيال است. به تعبير ديگر، برخي از اعضاي گروه 1+5 تمايلي مشابه با ايران براي انعقاد توافق جامع ندارند و هم ادامه مذاكرات و حتي به هم خوردن مذاكرات را نيز براي خود فرصت مي شمارند.

گزينه دوم هم علي الظاهر فعلاً در دستوركار طرفين قرار ندارد. عباس عراقچي، مذاكره كننده ارشد هسته اي كشورمان هم تاكيد كرده كه هنوز فرصت تفاهم باقيمانده و بنابراين، تمديد در دستوركار طرفين نيست. البته قابليت تمركز بر اين موضوع به صورت مطلق نفي نشده است. ضمن اينكه تجربه مذاكرات وين 5 نشان داد كه تمديد و به عبارت بهتر تجديد، ناگزيرترين راهكار براي جلوگيري از گزينه سوم خواهد بود. همانگونه كه پيداست، اهميت هيچ يك از گزينه هاي اول و دوم را نمي توان ناديده گرفت.

گزینه توافق میانی هم در جای خود قابل تامل بوده و تا حدودی، قابل توجه تر از سایر موارد است. در کنار موارد فوق، يك گزينه یا سناریو چهارم هم دائر بر «توافق مياني» وجود دارد. در اين سناريو، طرفين به ناگزير و به عنوان مقدمه اي براي دستيابي به توافق جامع بلكه به عنوان كاهش حجم اين توافق، نظامي را به صورت موقت و مشتمل بر «حداقل هاي طيف الزامات دو طرف در توافق جامع» پايه­ريزي خواهند كرد. به عنوان نمونه، غرب به «تعليق» همه يا سطح وسيعي از تحريم ها طي اين مقطع زماني ملتزم خواهد شد و ايران نيز در مقابل، بخشي از الزامات مرتبط با محدوديت يا تغيير طراحي فعاليت هاي هسته اي توام با نظام راستي آزمائي را اجرا خواهد كرد. مبناي اين توافق شايد چيزي شبيه همان «گام مياني» باشد كه در پاراگراف دوم مقدمه برنامه اقدام مشترك ژنو مقرر شده است. علي ايحال، اين توافق هم بار توافق جامع را كمتر خواهد كرد و هم مجدداً فرصتي خواهد داد تا طرفين بدون نياز به تكرار مجدد تمديد - كه ممكن است بار رواني منفي داشته باشد-، بخشي از مسير توافق را محقق نموده و مواردي از 95 درصد توافق انجام شده را در آن بگنجانند.

روشن است كه براي ايران، گزينه تمديد يا توافق مياني، مقدم بر توافق جامع نخواهد بود. زيرا هنوز هم لغو كامل تحريم ها دور از دسترس خواهد ماند و عادي سازي برنامه هسته اي نيز به تعويق خواهد افتاد. با اين حال، اگر قرار باشد مذاكرات به توافق نرسد، گزينه توافق مياني توجيه بيشتري خواهد يافت. به ويژه اينكه تا 3 آذر مفاد توافق تمديدي وين بايد محقق شود و در اين صورت، تكرار اقدامات ايجابي اين توافق موضوعيت نخواهد داشت و نهايتاً هر گونه توافق اجرائي، نيازمند محتوائي جديد خواهد بود، خواه اين محتوا با عنوان تمديد و تجديد باشد يا توافق مياني. در اين رابطه، تعليق همه تحريم ها هم براي ايران داراي پيامدهاي اقتصادي موثرتري از آن چيزي خواهد بود كه در گام اول توافق ژنو يا تجديديه وين مقرر گرديده و البته به همان ميزان هم الزامات جديد را نيز به دنبال خواهد داشت.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سعيد110
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
0
0
توافق اول فقط به همين منظور و هدف انجام شد تا طرف ايراني خود را در گرداب مذاكرات و چانه زني ها ببيند و به ناچار سوار قايق رقيب شده و در مسيري كه تخريب را به همراه خواهد داشت قدم بردارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار