کد خبر: 682911
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶
واكنش به موضع‌گيري اخير مقامات امريكايي
قرار است معاونان وزراي خارجه 1+5 هفته جاري در شهر لندن گردهم بيايند. وزراي امور خارجه امريكا و روسيه هم در تماسي تلفني درباره حصول توافق نهايي ميان ايران و گروه 1+5 تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر ابراز اميدواري كرده‌اند و گفته‌اند كه وضعيت كنوني حول مذاكرات هسته‌اي ايران، شانس واقعي براي حصول توافقات را دارد.
قرار است معاونان وزراي خارجه 1+5 هفته جاري در شهر لندن گردهم بيايند. وزراي امور خارجه امريكا و روسيه هم در تماسي تلفني درباره حصول توافق نهايي ميان ايران و گروه 1+5 تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر ابراز اميدواري كرده‌اند و گفته‌اند كه وضعيت كنوني حول مذاكرات هسته‌اي ايران، شانس واقعي براي حصول توافقات را دارد. با اين حال عباس عراقچي ديروز به سخنان اخير مقام‌هاي امريكايي و اصرار آنها بر تعليق و نه لغو تحريم‌ها واكنش نشان داد و ضمن تأكيد بر اينكه اتمام مذاكرات در مهلت مقرر 24 نوامبر (سوم آذر 93) « از چشم‌انداز روشني برخوردار نيست»، گفت: « ايران باقي ماندن حتي يك تحريم را در چارچوب توافق جامع هسته‌اي نخواهد پذيرفت.»



به گزارش ايسنا، سيدعباس عراقچي، معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزير خارجه ايران در ارتباط با اظهارات وندي شرمن، معاون وزير خارجه امريكا و مسئول هيئت مذاكراتي اين كشور در1+5 گفت: مذاكرات ايران با كشورهاي 1+5 در مسير سخت و پرفراز و نشيبي پيش مي‌رود و اتمام آن در مهلت مقرر از چشم‌انداز روشني برخوردار نيست و بدون ترديد تلاش براي مذاكره از طريق رسانه‌ها به جاي ميز مذاكره و بيان علني مطالبات سياسي، به‌خصوص چنانچه با زياده‌خواهي‌هاي غيرمنطقي همراه باشد نه تنها كمكي به پيشبرد مذاكرات و رسيدن به توافق نهايي تا قبل از موعد مقرر نمي‌كند بلكه مسير دشوار فعلي را هرچه سخت‌تر و ناپيمودني مي‌كند. او اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران بر اساس سياست اصولي خود كه مبتني بر رد تمامي سلاح‌هاي كشتار جمعي از جمله سلاح‌هاي هسته‌اي بر اساس فتواي مقام معظم رهبري است، وارد مذاكرات هسته‌اي شده و با حسن نيت اين مذاكرات را تا حصول نتيجه نهايي دنبال خواهد كرد. ما نيز معتقديم كه فرصت موجود فرصت مغتنمي است كه تكرار آن شايد به آساني براي هيچ‌كدام از طرف‌ها مقدور نباشد، ما اطمينان داريم چنانچه طرف مقابل بر هدف ادعايي خود در مذاكرات، يعني كسب اطمينان از صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران صادق و پايبند باشد رسيدن به اين هدف كار چندان مشكلي نيست. عراقچي اضافه كرد: هيئت مذاكره كننده ايراني تاكنون ايده‌ها و پيشنهادات متعددي كه داراي قابليت عملياتي و اجرايي بوده و هرگونه نگراني احتمالي از برنامه هسته‌اي ايران را از بين مي‌برد ارائه كرده است و چنانچه لازم باشد افكار عمومي جهانيان در زمان مقتضي از جزئيات اين پيشنهادها مطلع خواهند شد و آن گاه همگان قضاوت خواهند كرد كه چنانچه فرصت موجود از دست برود كدام طرف مقصر بوده و مسئوليت به‌عهده كيست؛ كما اينكه حتي مسئولان سياسي كنوني غربي هم علنا تاسف خود را براي از دست رفتن فرصت‌هاي مشابه پيشين به دليل زياده‌خواهي دولت بوش اعلام كرده‌اند. خانم شرمن روز پنج‌شنبه ايران را مسئول شكست مذاكرات خوانده بود. مذاكره‌ كننده ارشد ايراني خاطرنشان كرد: موضع جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات كاملاً مشخص و روشن است؛ از حقوق هسته‌اي كشور قدمي به عقب نخواهيم رفت اما براي شفاف‌سازي و اعتمادسازي آمادگي كامل داريم و اين بدان معني است كه هيچ عقبگردي در كار نخواهد بود. تمامي قابليت‌هاي هسته‌اي ايران حفظ خواهد شد و هيچ تاسيساتي تعطيل يا حتي متوقف نخواهد شد؛ هيچ دستگاهي يا تجهيزاتي از بين نخواهد رفت؛ هيچ خدشه‌اي به تحقيق و توسعه علمي كشور وارد نخواهد شد و از همه مهم‌تر غني‌سازي صنعتي با قوت و در چارچوب نيازهاي كشور محقق خواهد شد و هم‌زمان تمامي تحريم‌ها مي‌بايست رفع و بر چيده شوند و جمهوري اسلامي ايران باقي ماندن حتي يك تحريم را در چارچوب توافق جامع هسته‌اي نخواهد پذيرفت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ابوالفضل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
0
0
حالا که این همه باج دادیم و از پیشرفت فناوری هسته ای جا موندیم میگی تا لغو کامل تحریم ...دیگه چی داری بدی ..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار