کد خبر: 682897
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
با آغاز ماه محرم، اجراهاي عاشورايي كار خود را از امروز در تماشاخانه‌هاي شهر تهران آغاز مي‌كنند و بر اين اساس سوگواره «شب‌هاي واقعه» در تئاتر شهر و مجالس تعزيه در فرهنگسراي نياوران تهران به روي صحنه مي‌روند.
سپيده آماده
با آغاز ماه محرم، اجراهاي عاشورايي كار خود را از امروز در تماشاخانه‌هاي شهر تهران آغاز مي‌كنند و بر اين اساس سوگواره «شب‌هاي واقعه» در تئاتر شهر و مجالس تعزيه در فرهنگسراي نياوران تهران به روي صحنه مي‌روند.
به گزارش «جوان»، سالن‌هاي تئاتري و تماشاخانه‌هاي شهر تهران، سال‌هاي سال است كه با آغاز ماه محرم با اجراي نمايش‌هاي آييني و عاشورايي به استقبال سوگواري اباعبدالله مي‌روند، امسال اما حضور تماشاخانه شهر در ايام سوگواري سيد و سالار شهيدان پر رنگ‌تر شده است و بر اين اساس نمايشنامه «روزهايي كه به يادت گذشت» 4 و 5 آبان‌ماه امروز و فردا به كارگرداني سعيد شاپوري، «ناگهان هذا حبيب الله. . . » نوشته عباس نعلبنديان به كارگرداني رضا دادويي 6 و 7 آبان‌ماه، «مي خواستم ببوسمت باران گرفت» به كارگرداني ميلاد اكبرنژاد 8 و 9 آبان‌ماه، يكي از آثار امير دژاكام يا نمايشنامه «پل» محمد رحمانيان 10 و 11 آبان‌ماه توسط حسين مسافر آستانه و نمايشنامه «مجلس شهادت شيرآهن كوه مردي كه آسمان بر او نماز برد» به نوشته و كارگرداني افشين هاشمي 12 و 13 آبان‌ماه ساعت 18 در سالن اصلي تئاتر شهر خوانش مي‌شود.
نمايش‌هاي محرمي امسال سالن‌هاي تئاتر، به نمايشنامه‌خواني محدود نمي‌شود و قرار است تعزيه‌ها از 8 تا 16 آبان‌ماه به تماشاخانه‌ها بپيوندند و بر اين اساس تعزيه‌هاي حضرت مسلم، مجلس تعزيه شهادت حر، شهادت حضرت علي اكبر(ع)، تعزيه شهادت حضرت قاسم(ع)، شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، تعزيه شهادت امام حسين(ع)، تعزيه بازار شام، تعزيه شاه چراغ و تعزيه متوكل‌بن‌عباسي از اول تا دهم محرم در فرهنگسراي نياوران به نمايش در مي‌آيد و اين در حالي است كه در روزهاي 11، 12 و 13 آبان‌ماه نيز قبل از آغاز تعزيه مجالس پرده‌خواني هم برگزار مي‌شود. از 11 تا 16 آبان نيز مجالس سنج و دمام برگزار مي‌شود. اتفاق خوش امسال تئاتر عاشورايي اين است كه اجراي اين نمايش‌ها تنها به سالن‌هاي تئاتر تهران محدود نمي‌شود و در آذربايجان شرقي و شهر تبريز علاوه بر اجراي تعزيه چهار نمايش نيز اجرا خواهد شد.
در آذربايجان غربي نيز شش اثر نمايشي اجرا و مجالس تعزيه نيز برپا مي‌شود و اصفهان، ايلام، بوشهر، چهارمحال و بختياري، خراسان شمالي، فارس، قزوين، مازندران، هرمزگان، زنجان، يزد، كرمان، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد و گيلان نيز از استان‌هايي هستند كه در اين ايام مجالس تعزيه و اجراي نمايش خواهند داشت. علاوه بر مراكز استان، در شهرهاي مختلف هر استان نيز اين مجالس و اجراي نمايش‌ها برگزار خواهد شد. از طرف ديگر راديونمايش هم قرار است به صورت مستقيم برخي از برنامه‌هاي اين سوگواره را پوشش دهد. برنامه‌ريزي سالن‌هاي نمايش در دهه محرم امسال نشان مي‌دهد كه عاشورا امسال تبلور چشمگير در عرصه تماشاخانه‌هاي شهر خواهد داشت و سالن‌هاي تئاتر همزمان با آغاز مراسم عزاداري سالار شهيدان با اجراهايي آييني و عاشورايي به پيشواز جنبش رهايي بخش عاشورا شتافته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار