کد خبر: 682895
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
باز پخش همزمان يك سريال فاخر از دو شبكه ifilm و HD
باز هم با فرارسيدن ايام ماه محرم، تلويزيون دست به دامان مختار ثقفي شد تا جاي خالي سريال‌هاي مناسبتي را در اين ايام پر كند. شبكه HD و شبكه «آي فيلم» به طور همزمان اقدام به پخش سريال «مختارنامه» كرده‌اند تا اين سريال به ياد ماندني جور كم‌كاري تلويزيون را در ايام ماه محرم به دوش بكشد.
محمدصادق عابديني
باز هم با فرارسيدن ايام ماه محرم، تلويزيون دست به دامان مختار ثقفي شد تا جاي خالي سريال‌هاي مناسبتي را در اين ايام پر كند. شبكه HD و شبكه «آي فيلم» به طور همزمان اقدام به پخش سريال «مختارنامه» كرده‌اند تا اين سريال به ياد ماندني جور كم‌كاري تلويزيون را در ايام ماه محرم به دوش بكشد.
داود ميرباقري بعد از سريال معصوميت از دست رفته، سراغ قيام مختار ثقفي رفت كه به خونخواهي شهداي كربلا قيام نمود و همه عاملان جنايت روز عاشورا را به سزاي عمل خود رساند. داستان قيام مختار از متون قديمي مذهبي است كه در بعضي از تعزيه‌ها نيز از آن استفاده مي‌شده است. جايگاه تاريخي قيام مختار در سرنگوني حكومت بني اميه و شادي دل امام سجاد(ع) باعث شد تا سريال فاخر«مختارنامه» به كارگرداني داود ميرباقري در حدود شش سال توليد و از سال 89 پخش آن از تلويزيون آغاز شود. اين سريال مانند سريال امام علي(ع) مخاطبان بين‌المللي نيز پيدا كرد به طوري كه مردم عراق از مشتريان پر و پا قرص اين سريال شدند. اما آنچه از آن سال تاكنون شاهد آن هستيم اين است كه صدا و سيما به هر بهانه مانند رسيدن ايام محرم باز هم به سراغ مختار رفته و اقدام به بازپخش آن كرده است. با وجود آنكه از سال 90 كه پخش اين سريال به پايان رسيد تا كنون، تلويزيون حدود سه سال وقت داشته است تا سريالي در خور شأن ايام محرم توليد كند و به جاي باز پخش يك سريال به دفعات زياد، سريال‌هاي مناسبتي جديدي را براي پخش به به شبكه‌هاي تلويزيوني بسپارد.
امسال تلويزيون آخرين تير مختار را نيز شليك كرد و آن را باكيفيت HD در اختيار مخاطبان خود قرار داد. اين كار امسال هم مي‌تواند مثمر ثمر باشد و براي كساني كه دوست دارند اين سريال خاطره انگيز را با كيفيت بالاي تصويري تماشا كنند جالب توجه است. با اين حال اگر قرار است سال آينده نيز از تلويزيون سريال مناسبتي ايام محرم پخش شود بايد از هم اكنون به فكر آن باشند چون ديگر مختار نه توان ديده شدن دارد و نه حربه‌اي براي جلب مخاطب براي اين سريال وجود خواهد داشت. اين خط ممتد سه ساله در عدم توليد سريال با موضوع عاشورا بايد جايي قطع شود. كم كاري تلويزيون در توليد سريال مذهبي- تاريخي را مي‌توان در مقام قياس با توليدات تلويزيون كره جنوبي كه به صورت متناوب از شبكه‌هاي داخلي در حال پخش هستند، قرار داد. كره‌اي‌ها براي تاريخ حكومت‌هاي محلي خود كه هيچ گاه در تاريخ تأثيرگذار نبوده‌اند، مجموعه‌هاي بلند تلويزيوني توليد مي‌كنند و شبكه‌هاي داخلي ما نيز آنها را با كمال ميل پخش مي‌كنند.
در صورتي كه قيام عاشورا نه تنها از بعد مذهبي يكي از مهم‌ترين وقايع تاريخ اسلام به شمار مي‌رود بلكه تأثير آن در ادوار مختلف تاريخ قابل مشاهده است. تلاشي كه تلويزيون ما براي به تصوير كشيدن اين واقعه بزرگ انجام داده است حتي در حد سريالي مانند «جواهري در قصر» نيست! متأسفانه در سايه بي‌كاري و كم كاري صدا و سيماي كشوري كه مدعي پيروي از قيام حسيني(ع) است، دولت‌هاي همسايه مانند كويت دست به توليد سريال‌هايي زده و به تحريف تاريخ اسلام و عقايد شيعي ‌پرداخته‌اند. بي‌توجهي به توليد آثار فاخر تاريخي- مذهبي، تنها منحصر به تلويزيون نيست، در سينما هم با چنين وضعيتي روبه‌رو هستيم. در سينماي ايران هر ساله براي بسياري از موضوعات حتي مسائل بسيار خاصي چون زندگي افراد دوجنسه، فيلم توليد مي‌شود اما براي رخداد‌هاي عظيم تاريخ اسلام و به خصوص قيام عاشورا دست‌ها خالي است. هم اكنون نيز تنها فيلم آماده پخش با موضوع عاشورا در بلاتكليفي اكران به سر مي‌برد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار