کد خبر: 682891
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷
قيمت نفت بازهم ارزان شد
در ادامه سقوط آزاد طلاي سياه، قيمت نفت خام برنت درياي شمال و وست‌تگزاس امريكا باز هم كاهش يافت. اين در حالي است كه متوسط قيمت نفت سبك و سنگين ايران در سال جاري بيش از 100 دلار اعلام شده است.
به گزارش مهر، طلاي سياه از گزند كاهش و تضعيف قيمت‌ها در امان نماند و روز گذشته براي چندمين بار متوالي كاهش يافت. بر اين اساس، قيمت نفت دبليو. تي.‌اي امريكا به كاهش خود ادامه داد و نفت شيرين امريكا براي تحويل در ماه دسامبر با يك دلار و هشت سنت كاهش به ٨١ دلار و يك سنت براي هر بشكه رسيد. قيمت نفت برنت براي تحويل در ماه دسامبر در پايان معاملات روز جمعه (٢ آبان‌ماه) به ٨٦ دلار و ١٣ سنت رسيد كه در مقايسه با روز پيش از آن ٧٠ سنت و در مقايسه با جمعه گذشته 3 سنت كاهش نشان مي‌دهد.
در اين بين افزايش عرضه نفت توسط عراق و ليبي كه هم اكنون با مشكلات سياسي و برخي از ناآرامي‌ها دست و پنجه نرم مي‌كنند، زمينه كاهش بيشتر بهاي طلاي سياه در بازار را فراهم كرده است. از سوي ديگر برنامه بارگيري نفت‌ عراق در ماه نوامبر نشان مي‌دهد صادرات نفت‌خام سبك بصره به سطح ٢‌‌ميليون و ٨٣٠ هزار بشكه در روز برسد كه در مقايسه با ماه اكتبر ١٣‌درصد افزايش يافته است. اين در حالي است كه عراق همزمان با افزايش حجم صادرات، قيمت رسمي فروش نفت خام خود را هم كاهش داده است به طوري كه شركت بازاريابي نفت عراق قيمت فروش نفت‌خام سبك بصره به مقصد اروپا را به ميزان ٦٥ سنت در بشكه كاهش داد.
علاوه بر آن در ليبي كه اين روزها با مشكل نا آرامي و تعطيلي در برخي از تأسيسات نفتي خود همچون توقف فعاليت پايانه «زويتينا» روبه‌رو است، موفق به عرضه روزانه 800 تا 900 هزار بشكه نفت به بازار جهاني شده است. افزايش ذخيره‌سازي نفت در امريكا، فروش آرگوس نفت‌خام سبك و شيرين صحراي الجزاير، اعلام آمادگي كشورهاي نفت‌خيز حاشيه جنوبي خليج فارس همچون عربستان، كويت و امارات براي ادامه فعاليت‌ها در صورت كاهش قيمت نفت به محدوده 80 دلار و وضعيت نامشخص توسعه اقتصادي در بين كشورهاي اتحاديه اروپا از ديگر دلايل تضعيف قيمت نفت در بازارهاي جهاني بوده است. از سوي ديگر مديريت امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران روزگذشته با انتشار گزارش كوتاهي اعلام كرد: متوسط قيمت نفت سبك و سنگين ايران از ابتداي سال تا كنون به ترتيب ١٠٣ دلار و ٧٨ و ١٠١ دلار و ٦٧ سنت بوده است. در حالي كه ميانگين قيمت نفت سبك و سنگين ايران از ابتداي سال تا كنون بيش از ١٠٠ دلار بود اما قيمت نفت ايران در ماه‌هاي اخير به شدت كاهش پيدا كرده است، به گونه‌اي كه در هفته منتهي به دوشنبه، ٢٨ آبان‌ماه قيمت نفت سبك ايران ٨٤ دلار و 25 سنت بوده است كه نسبت به هفته گذشته بيش از ٤ دلار كاهش پيدا كرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار