کد خبر: 682820
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
محرومیت در مناطق روستایی برخی استانها تابستان و زمستان نمی شناسد. کمبود آب شرب و بهداشتی در فصل گرم سال و نبود امکانات گرمایشی و معیشتی در زمستان در کنار جاده ها و راه های روستایی نامناسب و پرخطر و نبود امکانات بهداشتی و مراکز درمانی جز مشکلات همیشگی روستاهای اردبیل است.
مریم احمدی

  حالا با رسیدن فصل زمستان اهالی بسیاری از روستاهای اردبیل با مشکلاتی روبرو شده اند که گذراندن روزهای سردشان را از سال گذشته هم سخت تر کرده است. تحقق نیافتن وعده و وعیدهای اجرای طرح گازرسانی و تامین سوخت و برق در کنار معلق ماندن وضعیت اصلاح و بهسازی جاده های روستایی به قصه تکراری برای  اهالی این مناطق تبدیل شده است.

********

گاز نرسید، برق هم رفت

چند سالی می شود که طرح گازرسانی به روستاهای استان اردبیل در صدر دستورالعمل های مسئولان اجرایی استان جا گرفته و پای ثابت بندهای نیازمند اعتبار در تمام طول سال شده است، اما با بارش اولین برف و سوز سرما که اغلب  در این استان کوهستانی زودتر از موعد اتفاق می افتد ، مقدور نبودن عملیات گازکشی در فصل سرد آن هم در جاده های روستایی اردبیل، این موضوع مهم را به بعد موکول می کند.  تکمیل نشدن طرح گازرسانی در برخی از مناطق سردسیر این استان از جمله  روستاهای سرعین و گرمی سبب شده تا ساکنان برای تامین سوخت مورد نیاز برای وسایل گرمایشی دچار مشکل شوند. مسئله ای که حتی در مدارس هم مشکل ساز شده و شرایط تحصیل در سرمای زیر 15 درجه  را برای  دانش آموزان روستایی دشوار کرده است.

گازرسانی به ۶۳ روستای مرزی و محروم موران شهرستان گرمی از جمله پروژه هایی است که از سال 89 آغاز شده و قرار بود در اسرع وقت به پایان برسد، اما حالا با گذشت نزدیک به چهار سال هنوز خانه های روستایی این منطقه با بخاری نفتی گرم می شوند. از زمان اجرای این پروژه چندین بارعملیات متوقف شد و با بازدیدهای مکرر استاندار وقت و فرماندار و نمایندگاه وقت مجلس شورای اسلامی و تاکیدات آنها دوباره از سر گرفته می شد . حالا چند سال گذشته و تازه مسئولان از اجرای عملیات لوله گذاری شبکه گاز خبر می دهند. اظهارات چند روز پیش فرماندار گرمی  مبنی بر پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه گازرسانی به بخش موران و لوله‌گذاری ۲۵ کیلومتر از مجموع ۲۷ کیلومتر از خط لوله این پروژه  به خوبی نشان می دهد که زمستان امسال هم خانه های این منطقه باید با نفت گرم شوند.

شرکت گاز استان اردبیل هم اعلام کرده  گازرسانی به 117 روستای اردبیل در دست اقدام است و  تا نیمه اول سال آینده بخشی از آن به بهره برداری خواهد رسید!

با وجود اینکه کوهستانی بودن منطقه، برودت هوا و زمستان طولانی انجام اقدامات مضاعف در جهت تامین نیازهای معیشتی مردم رامی طلبد اما می توان گفت دراستان اردبیل به این موارد بی توجهی می شود چرا که هنوز زمستان از راه نرسیده مشکلات کوچک و بزرگی در مقابل ساکنان روستاهای اردبیل قد علم کرده است. چندی پیش در پی بارش اولین برف زمستانی در این استان و  قطعی چند روزه برق ساکنان برخی مناطق روستایی برای تهیه نان روزانه و برخی مایحتاج ضروری خود که وابسته به تامین برق است با مشکل جدی روبرو شدند. این مسئله که در طی چندین سال بارها اتفاق افتاده در کنار بی توجهی مسئولان به اجرای طرح گازرسانی به این مناطق سبب شده هر سال زمستان سخت تر از سال قبل پیش رود.

جاده ها ، دغدغه ای دیگر

با رسیدن اولین سوز سرما در استان اردبیل، مشکل تردد در جاده های نامناسب بین روستاهای این استان کوهستانی در کنار نبود آب ، برق و گاز به یکی از مهمترین دغدغه های  ساکنان این روستاها تبدیل می شود. به دلیل نبود مدرسه و امکانات آموزشی و مراکز درمانی در برخی روستاها، اهالی این مناطق ناگزیر به طی کردن مسافت زیادی برای رسیدن به روستای مجاور و یا نزدیک ترین شهر هستند. این در حالی است که بیش از نیمی از راه های روستایی این استان هنوز خاکی بوده و با اولین بارش برف در اردبیل تردد در این مسیرها ناممکن می شود.

بنا به گفته مدیرکل راه و شهرسازی اردبیل از حدود 4 هزار و 739 کیلومتر راه روستایی در استان تاکنون فقط 2 هزار و 564 کیلومتر آن آسفالت شده  که 59 درصد کل راه ها را در برمی گیرد. طبق برنامه پنجم توسعه، اولویت آسفالت ریزی در راه های روستایی با روستاهای بیش از 50 خانوار بوده و مقرر شده برای روستاهای بین 20 تا 50 خانوار استان هم راه شوسه مناسب احداث شود. اما به دلیل تعلل در اجرای این اقدامات زمستان امسال نیز بیش از نیمی از روستاهای بالای 50 خانوار هم  از داشتن راه مناسب بی نصیب ماندند.

البته فراموش نشود بخشی از جاده های آسفالت شده نیز به  دلیل کوهستانی بودن بیشتر مناطق استان، جاری شدن آبهای زیر زمینی و سطحی در مناطق کوهستانی، تخریب ناشی از رانش زمین به ویژه در مناطق جنوبی استان بیشترین آسیب دیده و اقدام موثری برای بهسازی آنها صورت نگرفته است.

دانش آموزان همچنان می لرزند

از چند سال پیش بحث تجهیز مدارس استان به ویژه مدارس روستایی به امکانات گرمایشی استاندارد مطرح شده و براساس تاکیدات مسئولان قرار بود انواع وسایل گرمایشی از جمله بخاری های تابشی با اولویت ویژه در مناطق محروم و  روستایی نصب شود تا دانش آموزان روستایی زمستان امسال را در فضایی گرم سپری کنند. اما این وعده هم عملی نشد و این روزها دانش اموزان روستایی در دمای کمتر از 20 درجه هنوز با همان بخاری های نفتی سر می کنند، البته اگر به دلیل بسته شدن راه های روستایی مشکلی برای تامین سوخت ایجاد نشود!  این در حالی است که یاور وحدتی پور مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان قول داده بود برای کاهش مشکلات ناشی از استفاده از وسایل گرمایشی نفتی  در مدارس روستایی در اسرع وقت بخاری های تابشی را جایگزین کند. چرا که این نوع بخاری ها به دلیل استفاده از برق می توانست جایگزین مناسبی برای بخاری های نفتی و حتی گازی باشد، بخاری تابشی حتی به صورت مقطعی به مراتب ایمنی و آسایش بیشتری به نسبت بخاری نفتی در کلاس درس ایجاد می کند و با پروژه های لاک پشتی گازرسانی راه حل مناسب تری برای تجهیز گرمایش مدارس روستایی است.

 اما ظاهرا بیشتر این بخاری ها همچنان با مشکل نصب مواجه بوده و در انبارها خاک می خورد. برودت هوا طی روزهای اخیر و الزام مدارس به استفاده از بخاری موجب شد کمبود سیستم های گرمایشی در مدارس عیان شده و وعده هایی که         می توانست تا پایان سال شهروندان را نسبت به توزیع عادلانه امکانات امیدوار کند، محقق نشود. حالا بماند که برخی از روستاها  هم به رغم داشتن  لوله‌کشی گاز هنوز از تزریق و برخورداری از مزایای آن بی‌بهره هستند.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار