کد خبر: 682790
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
با تخلیه محموله‌های حجیم گازوئیل در سواحل
فرآیند قاچاق سوخت و مقابله با آن، نه‌تنها به بخش‌های اقتصادی و اجتماعی لطمات زیادی وارد کرده که به نظر کارشناسان تبعات ناشی از این فعالیت‌ها بر روی محیط زیست غیرقابل جبران است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، طی ماه‌های گذشته بارها در اخبار و از گوشه و کنار هرمزگان شنیده شده که قاچاقچیان اقدام به تخلیه سوخت (در هنگام در تنگنا قرار گرفتن) در ساحل، دریا و یا تالاب‌ها و مناطق حساس اکولوژیستی هرمزگان کرده‌اند که این امر نگرانی دوستداران محیط زیست را رقم زده است.

در همین راستا طی هفته‌های گذشته سرنشینان یک لنج موتوری در هنگام محاصره مأموران انتظامی با هدف کاهش جریمه خود در صورت توقیف شدن اقدام به تخلیه مقادیر زیادی سوخت در آبهای ساحلی بندرلافت که از مناطق حساس اکولوژیکی به شمار می‌رود، کردند .

با این شرایط از شهرستان جاسک واقع در شرقی‌ترین بخش هرمزگان خبر می‌رسد که یک فروند لنج که حامل 60 هزار لیتر سوخت بوده، با همکاری نیروهای دریابانی این شهرستان و اداره محیط زیست شهرستان جاسک متوقف شده که لنج مذکور در حین عملیات محاصره 23 هزار لیتر از محموله 60 هزار لیتری قاچاق گازوئیل خود را در مدت کوتاهی به دریا ریخته است.

قوانین ناکارآمد

مجید وفادار، مدیرکل محیط زیست هرمزگان، در همین راستا ضمن تایید خبر فوق گفت: هر چند که با تلاش مأموران دریابانی از ادامه روند تخلیه سوخت توسط سرنشینان این لنج جلوگیری شده و مابقی سوخت قاچاق در زمان پهلوگیری این لنج در اسکله به داخل تانکرهای حمل سوخت تخلیه شده است، اما تخلیه این میزان از سوخت در دریا مطمئناً تأثیرات غیرقابل جبرانی را بر محیط زیست خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: در این راستا اداره‌‌کل محیط زیست هرمزگان، از اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برای جمع‌آوری سوخت‌های رها شده از سطح دریا، وسایل و تجهیزاتی خواسته که اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام دهند.

بر پایه این گزارش احتمال بروز و وقوع این چنین موارد در زمانی که فرآیند و پدیده قاچاق سوخت در جنوب کشور در حال رونق گرفتن است، وجود دارد، اما باید قانونگذاران به سمتی بروند که با وضع جریمه‌های سنگین قاچاقچیان را در وضعیتی قرار دهند که در بین دو گزینه تسلیم تمام سوخت قاچاقی توقیف شده و رهاسازی آن در دریا، تسلیم تمام سوخت را به دلیل کمتر بودن جریمه آن، انتخاب کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار