کد خبر: 682789
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
از شرق تا غرب بار حمل و نقل بر دوش زنجان
زنجان از جمله استان هاییست که به خاطر موقعیتش در نقشه ایران و نقش آن در اتصال شرق کشور به غرب، روزانه شاهد میلیون ها تردد در محور و راه هایش است. با این تفاسیر وقتی به آمار تصادفات در این استان توجه می کنیم مشخص می شود که خودروهای سواری نقش بسیار بالایی در سوانح دارند. یکی از دلایل امر این است که جاده‌های استان زنجان به دلیل ترانزیت و کریدور شمال جنوب بودن شاهد عبور خودروهای سنگین زیادی هستند. جاده هایی که به گواه همگان بار زیادی از حممل و نقل کشور بر دوش آنهاست اما کمتر مورد توجه و بهسازی و بازسازی قرار می گیرند.
حوریه ملکی

چون جاده های زنجان راه ارتباطی برای کشورهای اروپایی است، حضور خودروهای سنگین در جاده‌های این استان امری عادی تلقی می گردد. به همین خاطر کامیون ها در 50 درصد تصادفات جاده‌ای استان زنجان نقش مستقیم دارند.

دقیقا دو سال پیش در چنین روزهایی رئیس پلیس راه زنجان از کاهش متوالی تلفات جاده‌‌ای در این استان خبر داده و گفته بود: زنجان جزو استان‌های پیشتاز در کنترل جاده‌های ارتباطی محسوب می‌شود.

عبدالعلی رشتیانی عدم توانایی کنترل وسایط نقلیه را مهم‌ترین دلیل تصادفات در جاده‌های زنجان اعلام و تاکید کرده بود: خستگی ناشی از خواب‌آلودگی از دلایل این نوع تصادفات محسوب می‌شود. همچنین انحراف به چپ و سبقت غیرمجاز از دیگر دلایل مهم بروز تصادف در جاده‌ها است که این دو مورد به همراه عدم توانایی کنترل خودرو در مجموع 70 درصد تصادفات در جاده‌های استان را شامل می‌شوند. اما وقتی از کاهش تلفات جاده‌ای صحبت می شود باید این اتفاق را مدیون ارتقای فرهنگ ترافیکی مردم دانست.

به گفته مسئولان پلیس راهور، خوب رانندگی‌ کردن و با انضباط بودن رانندگان موجب کاهش متوالی تلفات جاده‌ای در سطح کشور و استان زنجان شده است.

*فریاد به جایی نرسد

استان زنجان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مرکز ایران به اروپا روزانه شاهد عبور و مرور هزاران خودرو در جاده ها و بزرگراه های خود است. هر چند سال هاست که مسئولان این استان فریاد برآورده اند که نیازمند بودجه ای دندان گیر برای رفع مشکلات موجود در این زمینه هستند، اما گویی "گوش اگر گوش مسئولان و ناله اگر ناله جاده های زنجان است، آنچه جایی نرسد فریاد است!"

حالا که قرار است یکبار دیگر رئیس جمهور(و اینبار جناب آقای روحانی) به استان زنجان سفر کند، مردم این منطقه انتظار دارند تا حداقل در مورد جاده ها و محورهای زنجان هم دستوراتی صادر گردد تا بتوان به بهبود آنها امیدوار بود.

بر اساس آمارهای موجود استان زنجان چیزی حدود 2درصد از راه های کشور را به خود اختصاص داده است اما این رقم کوچک، بار ترافیکی بسیار عظیمی را تحمل می کند. کریدور ارتباطی شرق به غرب کشور و عبور و مرور ماشین های سنگین ترانزیت شده که از اروپا وارد ایران می شوند و برعکس، ایران را به مقصد کشورهای غربی ترک می کنند جملگی گواه این ادعا هستند که زنجان شاهد ترافیک بالایی است که جاده هایش پاسخگوی این حجم از خودرووها نیستند.

بر طبق آخرین آمارها از متوفیات ناشی از تصادفات جاده ای که سازمان پزشک قانونی کشور منتشر کرده است، استان زنجان سهم 8.2درصدر را به خود اختصاص داده است.هر چند درصدی که برای تصادفات در کشور اعلام شده 11.6 درصد است. اما زنجانی ها این رقم را شایسته خود نمی دانند و معتتقدند باز هم باید اینن رقم کاهش یابد.

*جلب توجه رییس جمهور

چندی پیش آماری نیز از عملکرد اداره راه و شهرسازی استان زنجان در خبرگزاری فارس منتشر شد که بر اساس آن از سال 90 تا تیر ماه سال جاری اداره راه و شهرسازی این استان بیش از یک هزار و 100 کیلومتر راه اصلی و فرعی و 20 دستگاه تقاطع هم‌سطح و غیر هم‌سطح را با تعهد اعتبار بالغ بر 55 میلیارد ریال افتتاح و یا به بهره‌برداری رسانده است. همچنین فاز نخست بهسازی و تعریض قطعه دوم پلیس راه زنجان به سه راهی طارم به طول 2.5 کیلومتر، افتتاح راه تهم ـ چورزق به طول 55.3 کیلومتر ساخت و بهره‌برداری بزرگراه زنجان ـ فرودگاه به طول 10.2 کیلومتر از مهم‌ترین فعالیت‌های این اداره در این مدت بوده است و بهسازی محور زنجان ـ سه راهی طارم ـ منجیل به طول 96 کیلومتر در حال انجام است و پروژه در چهار قطعه با پیشرفت 67 درصد در دست اجرا است.

با این تفاسیر زنجانی ها انتظار دارند پروژه زنجان به شمال که کار عملیاتی آن از سال 1387 شروع و با 40درصد پیشرفت تا کنون بیش از 20میلیارد تومان هزینه داشته است، در اولویت برنامه های دولت قرار بگیرد.

آنچه که از شواهد امر برمی اید احداث باند دوم زنجان به بیجار و بهسازی مسیر زنجان - گیلوان - منجیل از جمله طرح‌ها یی است که زنجانی ها قصد دارند در زمان حضور رییس جمهور در این استان مطرح نمایند.

کلیم‌الله وثوقی مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در مورد پرووژه هایی که در زمان حضور هیات دولت در زنجان مطرح خواهد شد، می گوید: احداث و بهسازی باند دوم سه راهی سلطانیه به ابهر در طی این سفر مطرح خواهد شد. همچنین اجرای طرح هادی و مطالعه و سطح‌بندی روستاهای زنجان و اجرا و تکمیل 100 طرح هادی در استان از دیگر برنامه‌های اداره راه و شهرسازی در زمان حضور ریاست جمهوری در زنجان است.

آزاد راه قزوین به زنجان و زنجان به تبریز نیز از جمله محورهایی هستند که در ابعاد گوناگون نیاز به توجه دارند. یکی از این موارد تامین روشنایی شش کیلومتر از آزادراه زنجان به تبریز است که به گفته رئیس اداره ایمنی و ترافیک و حریم راه‌های استان زنجان جزو فعالیت‌هایی این اداره قرار دارد.

مسعود قاسمی با اشاره به میزان ترافیک مسیر، تعداد ماشین‌های سنگینی که در جاده تردد می‌کنند و نیز آمار تصادفاتی که عمده دلیل آن به خاطر خواب‌آلودگی رانندگان رخ می‌دهد، می گوید: مطالعاتی که انجام شده نشان می‌دهد در جاده زنجان به تبریز باید روشنایی و مکان‌هایی برای استراحت رانندگان وجود داشته باشد.همچنین نقاط پر حادثه در محورهای مواصلاتی استان باید شناسایی شوند که در کننار آن، احداث یک هزار و 500 متر نرده پل نیز در دست اقدام است.

گزارش های وزارت راه بیانگر این است که از 6 هزار کلیومتر راه های زنجان 220 کیلومتر آن آزادراه‌، 92 کیلومتر بزرگراه، 323 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 48 کیلومتر راه فرعی و 4 هزار کیلومتر راه روستایی اند.

این گفته کارشناسان است که یک جاده به همان اندازه که در توسعه و به نتیجه رساندن برنامه های اقتصادی یک کشور یا استان مورد اهمیت قرار می گیرد، اگر از اصول و زیرساخت های مناسب و استانداری بهره مند نباشد هم می تواند لطمات جبران ناپذیری به همراه داشتته باشد.

پلیس راهور برای هر حادثه رانندگی چندین عامل را دخیل می داند که اشتباهات انسانی، مشکلات جاده و نقص فنی بخشی از آنهاست. اما در مقابل، مناسب سازی و ایمن بودن راه ها به همراه تامین امکانات و خدمات مورد نیاز نیز می تواند عاملی برای کاهش امار تصادفات در نظر باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار