کد خبر: 682768
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
شهرستان شیروان دومین شهر بزرگ و مهم استان خراسان شمالی است كه تنها يك مركز بزرگ درماني فعال دارد. سال‌ها بیمارستان امام خمینی(ره) تنها مکانی بود که بیماران برای درمان خود به آن مراجعه می كردند. عملیات ساخت اين مركز درماني از سال ۵۳ با ظرفیت ۵۵ تخت آغاز و در سال 74 با ۵۷ تخت بیمارستانی به صورت رسمی افتتاح شد اما
محمدرضا سوري
شهرستان شیروان دومین شهر بزرگ و مهم استان خراسان شمالی است كه تنها يك مركز بزرگ درماني فعال دارد. سال‌ها بیمارستان امام خمینی(ره) تنها مکانی بود که بیماران برای درمان خود به آن مراجعه می كردند. عملیات ساخت اين مركز درماني از سال ۵۳ با ظرفیت ۵۵ تخت آغاز و در سال 74 با ۵۷ تخت بیمارستانی به صورت رسمی افتتاح شد و در سالهاي بعد اين تعداد به120عدد افزايش يافت. اما با توجه به اينكه اين مركز درماني در سالهاي اخير جوابگوي خيل عظيمي از بيماران نبود با تصويب هيات دولت کار ساخت بیمارستان جديد 200 تختخوابي بهمن ماه سال 89 در زمینی به وسعت 10 هکتار با زیربنای 17 هزار متر مربع در پنج طبقه آغازشد . براي ساخت آن 250 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته وقرار شد تا پايان سال 92 به بهره برداري برسد اما مسائلي از جمله كمبود بودجه سبب شد تا افتتاح آن به سال 95 موكول شود .
***

كلنگ زني دومين بيمارستان

13 بهمن ماه سال 89 بود كه طبق مصوبه دولت دهم، كلنگ دومين بيمارستان شيروان به زمين زده شد.طبق برنامه ريزي ها قرار شد اين مركز درماني سه سال بعد به بهره برداری برسد واز حجم بيماراني كه از نقاط مختلف استان خراسان شمالي به بيمارستان امام خميني مراجعه مي كردند كاسته شود.

اما دوسال بعد يعني مهر ماه سال 91 تنها هفت ميليارد ريال از اعتبار اوليه بيمارستان پرداخت شد، پيمانكار پروژه هم حدود 27 ميليارد ريال هزينه كرده بود با این حال ادامه ساخت اين بيمارستان كه تنها حدود 20 درصد پيشرفت فيزيكي داشت متوقف شد.

عبدالرضا عزیزی نماينده مردم شيروان در مجلس شوراي اسلامي در این باره می‌گوید:برای ساخت دومين بیمارستان اين شهرستان در سال 89 ، 25۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص يافته بود اما ساخت این مرکز درمانی در مدت ۲ سال فقط حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد پیشرفت داشته و به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات نیمه‌کاره ماند.

وی با اشاره به ارسال نامه‌هایی در این رابطه به وزارت راه و شهرسازی می گوید: در بازدیدی که وزیر راه و شهرسازی وقت از پروژه داشت به طور جداگانه مبلغی معادل ۲۵ میلیارد ریال برای ساخت این بیمارستان در نظر گرفت.

نماينده مردم شيروان در خصوص اينكه چه زماني بيمارستان به بهره برداري مي رسد مي گويد:در بازديدي كه وزير بهداشت دولت يازدهم از پروژه داشت اعلام شد كه تا پايان سال95 اين مركز درماني به بهره برداري برسد.

هديه رهبري براي تسريع ساخت

در حالي كه روند ساخت اين بيمارستان به علت كمبود بودجه طي دوسال به كندي پيش مي رفت، نوزدهم مهرماه سال 91 در سفري كه مقام معظم رهبري وهيات دولت به استان خراسان شمالي داشتند، مبلغ 270 ميليارد ريال براي تكميل بيمارستان 218 تختخوابي شيروان مصوب شد كه 100ميليارد آن از رديف بودجه سفر مقام معظم رهبري به اين استان در نظر گرفته شده بود .

علي اصغر بديعي مقدم مديركل راه و شهرسازي خراسان شمالي در اين خصوص مي گويد :در حالي كه تا مهرماه سال 91 ، تنها هفت ميلياردريال از اعتبار اوليه ساخت بيمارستان تامين شد ه بود درپي سفري كه مقام معظم رهبري به خراسان شمالي داشتند 100ميليارد به اين امر مهم اختصاص دادند.

اين مسئول ادامه مي دهد : همچنين مبلغ 170 ميليارد ريال نيز از محل منابع وزارت راه و شهرسازي براي تكميل اين بيمارستان تصويب شد كه با تخصيص اين اعتبار فاز نخست سال اين بيمارستان 70 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و اسكلت بتني بيمارستان اجرا شده است و در صورتي كه در سال جاري 30 ميليارد ريال اعتبار به اين پروژه تخصيص يابد؛ فاز نخست آن بزودي به بهره برداري خواهد رسيد.

مديركل راه و شهرسازي خراسان شمالي ادامه مي دهد: همچنين به منظور اجراي اسكلت و بتن بيمارستان قراردادي به ارزش 50 ميليارد ريال منعقد شده اما قرارداد ساخت مابقي پروژه هنوزبسته نشده است.

وعده هايي كه عملي نشد

در حالي كه قرار بود اين بيمارستان در سال 92 به بهره برداري برسد، اما تامين نشدن بودجه مورد نيازو بالارفتن هزينه ها باعث شد تا اين بيمارستان كه دوسال بعد از 200 به 218 تختخوابي افزايش پيدا كرده بود در مرحله سفت كاري باقي بماند چرا كه با گذشت چهار سال از شروع ساخت اين مركز درماني بودجه 250 ميليارد ريالي ديگربراي ساخت كافي نبوده وهم اكنون هزينه ساخت آن به حدود 500ميليارد ريال افزايش يافته است.

اخيرا نيز دكتر سيدحسن هاشمي وزير بهداشت دولت يازدهم در سفري كه به شيروان داشت ضمن انتقاد به دوربودن بيمارستان از مركز شهر، پيشرفت 45 درصدي ساخت اين بيمارستان را تاييد و اظهار اميدواري كرد تا سال 95 كار ساخت اين مركزدر ماني پايان يابد.

اسماعیل حسین‌زاده، يكي از اعضاي شورای شهرستان شیروان با اعتراض به روند ساخت این مکان مي گويد: شیروان دومین شهرستان بزرگ خراسان‌شمالی است که سالانه شمار بسیاری از مردم آن یا مسافران در این مسیر دچار صدمات ناشی از تصادف یا دچار بیماری می‌شوند و توقف ساخت بیمارستان شیروان نه تنها بر مشکلات درمانی مردم شهرستان می افزاید بلکه ساکنان شهرهای اطراف را نیز با مشکل مواجه می کند به همین دلیل مسئولان کشوری و استانی باید توجه بیشتری به این پروژه داشته باشند.

وی در ارتباط با روند ساخت بیمارستان شهر شیروان می‌گوید: باتوجه به روند کند اختصاص اعتبارات، این بیمارستان تا ۴ سال آینده نیز به بهره‌برداری نمی‌رسد ضمن اینکه پیمانکار این پروژه که از جانب راه و شهرسازی استان معرفی شده بود به دلیل نبود اعتبار، پروژه را رها کرده است.

حسین‌زاده تأکید می‌کند: بیمارستان قدیمی شیروان دیگر جوابگوی نیاز جمعیت مردم این شهرستان نیست و واقعیت این است که این پروژه پا به چهارمین سال ساخت گذاشته ورها شده و انگار قرار نیست به این زودی‌ها افتتاح شود .

درحالي كه قديمي ترين بيمارستان اين شهرستان از سال ۷۴ خدمات درمانی خوبي رادر بخش‌های داخلی، اطفال، جراحی زنان، جراحی عمومی، اورژانس، زایشگاه و اتاق عمل بخشccu وICU، بخش دیالیز و بخش MICU مي دهدوحتي تعداد تختهاي اين بیمارستان از ۱۲۰ به 180 تخت افزايش پيدا كرده است اما با همه اين مسائل به علت فرسودگي وازدياد مراجعه كنندگان به سختي مي تواند به مراجعين خدمت رساني كند.

تعدادي از مراجعه كنندگان به بيمارستان امام خميني از کمبود تجهیزات در این بیمارستان گله می‌کنند. یکی از شهروندان دراین باره می‌گوید: در بیشتر مواقع به‌دلیل کمبود امکانات ويا خرابي دستگاهها بیماران اورژانسی به بجنورد منتقل می‌شوند که این امر باعث تاخیر در مراحل درمانی بیمار می‌شود. علیرضا همایونی از شرایط نامناسب بهداشتی فضای بیمارستان نیز گلایه می‌کند و توضیح می‌دهد: برای هرکار کوچکی دراین بیمارستان باید در صف بایستیم تا مبلغی را واریز کنیم که باعث تاخیر درمراحل درمانی بیمار می‌شود لذا با ساخت اين مركز درماني مي توان بسياري از مشكلات مراجعه كنندگان را حل كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار