کد خبر: 682712
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
نگاهی اجمالی به بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان
بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از 15 تا 21 مهر ماه برگزار شد و پرونده‌ای دیگری از جشنواره‌های تئاتری با تمامی فراز و نشیب‌ها بایگانی شد تا آیندگان و حاضران به نقد آن بپردازند. جشنواره ای که با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود.

پیام دهکردی، دبیر بیست و یکمین جشنواره تئاتر پیش از آغاز جشنواره صراحتأ اعلام کرده بود که کیفیت را در رأس امور قرار داده و کمیت‌گرایی جایی در جشنواره بیست و یکم ندارد. دهکردی همچنین اعلام کرد از تمام دستاوردهای جشنواره در دوره‌های گذشته حراست کرده و آن‌ها را ادامه می‌دهد.

تئاتر دانش آموزی برای نخستین بار بود که جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان افزوده می‌شد و به همین دلیل مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه حاضر و اعلام کرد که وزارت آموزش و پرورش به هر یک از 5 گروه حاضر در جشنواره مبلغ 3 و نیم میلیون تومان کمک خواهد کرد.

در این دوره از جشنواره تئاتر 39 گروه نمایشی از سراسر کشور در 11 بخش حضور دارند که شامل بخش کودک با هشت گروه نمایشی ، بخش نوجوان با هفت گروه، بخش بین المللی با چهار گروه از سه کشور لهستان، ایتالیا و اسپانیا، بخش خردسال با چهار گروه ، بخش دانش آموزی با پنج گروه، بخش خیابانی با هفت گروه و بخش ویژه همدان با چهارگروه است.

افتتاحیه جشنواره با بد قولی گروه تلویزیونی فتیله‌ها برگزار شد و آن‌ها حضور نیافتند. نخستین نمایشی که در جشنواره امسال به روی صحنه رفت، تئاتر خردسال «کارایش» که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد آغازگر بیست و یکمین جشنواره کودک شد.

استقبال مردمی از تئاتر به مانند هر سال هنرمندان حاضر در جشنواره را به وجد آورده و ازدحام در پشت در سالن‌های نمایش شگفتی همگان را بر انگیخته بود.

جشنواره بیست و یکم که با شعار هویت، امروز، فردا برگزار شد به دنبال بازآفرینی هویت برای کودک امروز بود تا بتوانند در آینده با آرامش بیشتری به زندگی خود ادامه داده و از شبیح خون فرهنگی در امان باشند. در همین راستا نیز نمایش‌هاس مختلفی که در برگیرنده هویت ایرانی است در بخش خیابانی و صحنه‌ای برگزار شد.

زالنامه، وقتی زال کوچک بود، مبارک و طلسم شاهزده از جمله این نمایش‌های کودکانه است.

اختتامیه بدون مسئولان

هرچند افتتاحیه جشنواره چنگی به دل نزد، اما اختتامیه با رنگ و لعاب بهتری البته بدون حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا حتی یکی از معاونانش برگزار شد. شور و هیجان مطلوبی در اختتامیه حاکم شد و آزاده نامداریان به اجرای برنامه پرداخت.

استاندار همدان نیز در این مراسم از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که جشنواره فیلم کودک که خواسته مردم همدان است را به استان بازگردانند که این سخن با استقبال حضار مواجه شد و حتی خانم مجری به طوری که اصفهانی‌های نشنوند آرزو کرد که جشنواره فیلم به همدان بازگردد.

در این جشنواره هنرمندان همدانی در بخش کسب جوایز به خوبی درخشیدند. مزدک مهیمنی با نمایش دوست من گولاخوف بیشترین آرا مردمی را به خود اختصاص داد. محسن پورقاسمی نیز جایزه ویژه کودک شامل لوح سپاس و جایزه نقدی به دلیل خلاقیت و توانایی در برقراری ارتباط موفق با مخاطب کودک برای نمایش تیک تاک را دریافت کرد. افشین چوبریزان موسیقی‌دان همدانی نیز در بخش تئاتر خیابانی توانست جایزه ویژه موسیقی را برای نمایش وقتی زال کوچک بود به دست آورد. نمایش «من و کوزه» به کارگردانی فرزاد لباسی از همدان نیز در بخش آرای مردمی توانست حائز رتبه شود. نادر شهسواری برای موسیقی نمایش من و کوزه نیز در بخش نوجوان رتبه برتر را به دست آورد. همچنین هیئت داوران در بخش مسابقه نوجوان با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از بازیگر خردسال نمایش من و کوزه، باران دارپویی تقدیر کرد. در پایان نیز نمایش من و کوزه فرزاد لباسی توسط هیئت داوران مورد تقدیر قرار گرفت.

از درخشش همدانی‌ها که بگذریم خبری از بخش بین الملل جشنواره نبود، نه مسابقه‌ای در این حوزه برگزار شد و نه داوری در این حوزه وجود داشت.

در این دوره از جشنواره نمایش یک بشقاب ماکارونی پیچی توانست نگاه داوران را به خود جلب کند بیشترین تعداد جوایز را به خود اخصاص دهد. البته در بسیاری از بخش‌ها داوران نتوانستند گزینه‌ای را به عنوان رتبه برتر معرفی کنند و تنها به تقدیر بسنده کردند.

بزرگداشت جشنواره بیست و یکم نیز به هنگامه مفید، بزرگ هنرمند آفریننده خاطره برای کودکان اختصاص یافت تا مردم با چهره صدای عروسک‌های دوست داشتنی چون مادر بزرگه بیشتر آشنا شوند و به پاس سال‌ها تلاش او برای کودکان چند دقیقه را ایستاده به تشویق بپردازند.

در بخش کودک این دوره از جشنواره نیز پرستو گلستانی توانست با نمایش سفر «رویایی کوتوله‌ها» به عنوان برگزیده بخش کودک معرفی شود.هیئت داوران مسابقه نوجوان در این دوره از جشنواره در هیچ‌کدام از بخش‌های جشنواره برگزیده‌ای نداشته و هیچ‌یک از نمایش‌های این بخش را واجد شرایط دریافت جایزه اثر برتر نشناخت.

در این دوره از جشنواره کارگاه آموزشی سایه خیال با حضور ژان لوک پنسو فرانسوی و کاربردهای فنتزی در بخش‌های مختلف یک تئاتر توسط عطاءالله کوپال در طول ایام جشنواره برگزار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار