کد خبر: 682607
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵
سريال تبريزي نيامده كپي شد
شكايت جمعي از كـارگـردانـان و تهيه‌كنندگان سينما براي جلوگيري از كپي غيرمجاز و نمايش فيلم‌هاي ايراني در شبكه‌هاي ماهواره‌اي، هنوز در مراحل اوليه خود به سر مي‌برد كه خبر يك‌سرقت هنري جديد منتشر شد.
هادي عسگري
شكايت جمعي از كـارگـردانـان و تهيه‌كنندگان سينما براي جلوگيري از كپي غيرمجاز و نمايش فيلم‌هاي ايراني در شبكه‌هاي ماهواره‌اي، هنوز در مراحل اوليه خود به سر مي‌برد كه خبر يك‌سرقت هنري جديد منتشر شد.
اين بار سارقان آثار فرهنگي منتظر نشدند تا سريال «ابله» وارد بازار شود بلكه زودتر از آنكه شركت پخش‌كننده به فكر توزيع اين سريال در شبكه خانگي نمايش بيفتد، دزد‌ها آن را كپي كرده و براي دانلود در اينترنت قرار دادند.
ايسنا در اين‌باره مي‌نويسد: اخيراً شاهد عرضه قسمت اول و حتي دوم سريال «ابله» به كارگرداني كمال تبريزي در بيش از 10 سايت مختلف هستيم، آن هم در شرايطي كه فيلمبرداري اين مجموعه تازه آغاز شده و قرار است بعد از ماه محرم عرضه آن آغاز شود.
هر ساله با كپي غيرمجاز محصولات فرهنگي ضرر‌هاي سنگيني به توليدكنندگان اين آثار وارد مي‌شود. به خصوص محصولات شبكه خانگي نمايش كه به طور مستقيم وارد بازار مي‌شوند و تنها راه كسب درآمدشان فروش نسخه‌هاي آن در بازار است. با هر بار كپي فيلم‌ها و سريال‌ها در عمل بيش از يك مشتري و مخاطب از چرخه اقتصادي شبكه خانگي نمايش خارجي مي‌شود.
با آنكه كميته صيانت از محصولات فرهنگي در ارشاد حضور دارد اما فعاليت‌هاي اين كميته نتوانسته است مقابله جدي با سارقان داشته باشد.
سال‌ها پيش زماني كه مؤسسه رسانه‌هاي تصويري اين وظيفه را بر عهده داشت مي‌توانست به صورت عملياتي پيگير مسئله رعايت كپي‌رايت و جلوگيري از توزيع نسخه‌هاي غيرمجاز را داشته باشد اما كميته صيانت كه فعلاً در وزارت ارشاد مستقر است، بيشتر درگير كار‌هاي ستادي شده است. به نحوي كه كارگردانان و تهيه‌كنندگان ترجيح دادند براي جلوگيري از پخش غيرمجاز آثارشان از شبكه‌هاي فارسي زبان، به صورت مستقيم به قوه قضائيه شكايت كنند و از دادگاه براي احقاق حقوق خود كمك بگيرند.
در حالي كه اين شكايت تازه در مراحل اوليه رسيدگي خود به‌سر مي‌برد، كپي‌شدن سريال ابله و توزيع آن از طريق اينترنت، شوك تازه‌اي به مدافعان حق كپي رايت وارد كرد.
پيش از اين پليس فتا (پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات) با توزيع كنندگان فيلم‌هاي غيراخلاقي در اينترنت مقابله كرده و خبرهايي در مورد بازداشت توزيع‌كنندگان اين گونه فيلم‌ها منتشر شده است، به نظر نمي‌رسد پليس براي توزيع‌كنندگان كپي‌هاي غيرمجاز سريال‌ها ممنوعيت و محدوديت قانوني داشته باشد. به خصوص آنكه در مورد سريال «ابله» كار به مراتب مي‌تواند راحت‌تر باشد.
سريال «ابله» پيش از ورود رسمي محصول به شبكه خانگي نمايش، به سايت‌هاي دانلود راه پيدا كرده است. پيگيري سارقان اين سريال نمي‌تواند براي پليس كار پيچيده‌اي باشد زيرا افراد معدودي به فايل‌هاي سريال «ابله» دسترسي داشته‌اند و مي‌توان به راحتي راه‌هاي دسترسي و انتقال آن را رهگيري كرد.
كپي‌هاي غيرمجاز باعث مي‌شود كه جذابيت فعاليت در شبكه خانگي نمايش كاهش يابد و توليد محصول براي عرضه در اين بازار پر رونق كاهش پيدا كند. همان طور كه هم اكنون شاهد هستيم، تعداد كمي از كارگردان‌ها رغبت كرده و در اين فضا به توليد فيلم و سريال پرداخته‌اند كه پركارترين‌شان يعني مهران مديري نيز ترجيح داد با بازگشت به تلويزيون كار جديد خود را در آنجا توليد كند و از فضاي شبكه خانگي نمايش دور شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار