کد خبر: 682591
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱
ساز و كار برخورد با پزشكان متخلف همچنان مبهم است
پزشكان متخلف جايي براي طبابت در ايران ندارند. با وجود اين اما هنوز ساز و كار برخورد با اين تخلف مشخص نيست هر چند گام نخست اين برخورد، افزايش 40 تا 300 درصدي تعرفه‌هاي درمان بوده است!
زهرا چيذري
با ورق خوردن تقويم مي‌توان دريافت روزشمار اولتيماتوم وزير بهداشت براي برخورد با پزشكان زير‌ميزي بگير در حال اتمام است و حالا دكتر سيد حسن قاضي زاده هاشمي در اين روزهاي پاياني يك بار ديگر بر‌اي اتمام حجت با پزشكان زير‌ميزي بگير تأكيد كرد: پزشكان متخلف جايي براي طبابت در ايران ندارند. با وجود اين اما هنوز ساز و كار برخورد با اين تخلف مشخص نيست هر چند گام نخست اين برخورد، افزايش 40 تا 300 درصدي تعرفه‌هاي درمان بوده است!
زير‌ميزي از آن دست پديده‌هايي است كه شايد در ميان بسياري از مشاغل معمول شده باشد و تحت عناوين «رشوه »، ‌« رانت»‌ و « پول چاي»‌ در ميان مردم شناخته شده است اما وقتي پاي قداست شغل پزشكي و بيمار به ميان مي‌آيد، اين تخلف شكل متفاوتي پيدا مي‌كند؛ چراكه اينجا پاي جان يك انسان در ميان است و درست همان چيزي كه به حرفه پزشكي قداست مي‌دهد، زشتي رفتارهايي همچون زير‌ميزي گرفتن را هم بيشتر به تصوير مي‌كشد. حالا اما به گفته وزير، اين وزارتخانه هيچ وقت به اين اندازه مصمم نبوده كه با پزشكان زير‌ميزي بگير برخورد كند.

برخورد با متخلفان زير‌ميزي بگير

 قدم نخست اين مبارزه با كليد خوردن مرحله سوم تحول سلامت و اجراي كتاب ارزشگذاري نسبي خدمات سلامت بود كه به گفته نمايندگان پرستاران افزايشي از 40 تا 300 درصد در تعرفه‌هاي پزشكي در پي داشت تا شايد با اين راهكار بتوان پزشكان را راضي كرد تا ديگر حق و حقوق بيشتري از بيماران مطالبه نكنند. اما شايد خود وزير بهداشت نيز مي‌داند اين راهكار لااقل به تنهايي نمي‌تواند بساط زير‌ميزي را از جامعه پزشكان جمع كند. به همين خاطر هم هست كه هاشمي پزشكاني را كه از اين پس باز هم متخلف كنند، تهديد كرد و گفت: براي برخي از تخلف‌ها كه زبان نصيحت نمي‌پذيرند، برخورد جدي‌تري صورت گيرد و اين متخلفان نبايد جايي براي طبابت در كشور داشته باشند. اين برخوردها براي متخلفان در دانشگاه‌ها از جمله رؤساي گروه‌ها، اعضاي بوردها و رؤساي بخش‌ها شديدتر خواهد بود.

تنبيه بيمار به جاي پزشك !

زير ميزي‌گرفتن عادتي است كه در ميان پزشكان متخصص و به طور ويژه پزشكان حاذقي كه مراجعه‌كنندگان زيادي دارند، شكل گرفته است. با وجود اين و به‌رغم آنكه وزير بهداشت يك بار ديگر در يازدهمين اجلاس رؤساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي بر برخورد با متخلفان زير‌ميزي‌بگير از 15 آبان ماه تأكيد كرد اما هنوز مكانيسم اين برخورد مشخص نيست. هاشمي ساز و كار شناخت متخلفان را در گزارش‌هاي مردمي دانست. بنا به تأكيد وي اگر مردم در جايي تخلفي ديدند و موردي از دريافت غير‌قانوني مشاهده كردند، با تلفن 1690 تماس بگيرند و گزارش كنند زيرا قرار است در اين مرحله متفاوت از آنچه تاكنون در مسير برخورد با پزشكان انجام شده برخورد شود. اين در حالي است كه گزارش چنين تخلفي از سوي بيمار به معناي از دست دادن پزشك معالج است، آن هم در شرايطي كه بيمار به درمان آن پزشك اعتماد دارد اما مسلماً پزشك زير‌ميزي بگير حاضر به درمان بيماري كه از او شكايت كرده نخواهد بود و هيچ قانوني هم نمي‌تواند او را مجبور به اين كار بكند از سوي ديگر هم معلوم نيست آيا با پزشك متخلف برخورد مي‌شود يا خير؟!

تفاوت تعرفه‌هاي پزشكي و ميوه و صيفي!

ظاهراً گروه‌هايي نيز آموزش ديده‌اند كه براي نظارت بر مراكز درماني و جلوگيري از در‌يافت‌هاي غير قانوني اقدام كنند و برخوردها نيز هم در قالب كميسيون ماده 11، هم هيئت‌هاي مديره نظام پزشكي و هم دانشگاه‌هاي علوم پزشكي انجام مي‌شود. با وجود اين به گفته وزير قرار نيست وزارت بهداشت براي برخورد با پزشكان زيرميزي بگير به سراغ مطب‌ها و بيمارستان‌هاي خصوصي برود زيرا از نگاه وي اين كار زيبنده نيست. هاشمي افزود: نرخ‌ها اعلام خواهد شد و مردم متوجه خواهند بود كه بايد چه مقدار هزينه كنند. با اين وجود، قاعدتاً تعرفه خدمات پزشكي امري تخصصي و با سيب و پرتقال يا خدمات ديگر متفاوت است و در شرايطي كه برخي پزشكان و بيمارستان‌ها با درج عمل‌هاي غير واقعي در پرونده بيمار بيمه‌ها را هم دور مي‌زنند چگونه يك فرد عادي مي‌تواند تشخيص دهد تعرفه‌اي كه از او خواسته مي‌شود، واقعي است يا زير‌ميزي؟!

با وجود اين، هاشمي اطمينان داد: برخورد با پزشكان زيرميزي بگير و متخلف شدني است و اگر آن را انجام ندهيم اجراي طرح تحول نظام سلامت بعد از مدتي بي‌حاصل خواهد بود.
وي تأكيد كرد: حالا جاي دفاع كردن از پزشكان متخلف نيست چون همه مي‌دانيم براي بودجه نظام سلامت وزارت بهداشت و مجلس چقدر تلاش كرده‌ايم به طوري كه براي اجراي كتاب ارزش نسبي خدمات سلامت از هزار و 300 ميليارد تومان پول چشم‌پوشي كرديم و حيف است كه وقتي از ما سؤال شد چه كاري انجام داده‌ايم، بگوييم هيچ اتفاقي نيفتاده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
0
0
اگر مسئولان می خواهند بازير ميزی ها برخورد بکنند تشريف بياورند شهر اروميه که به هر دکتر جراح ميروی ميگويد اول اين مبلغ را واريز بکن بعد برو بيمارستان چه دولتی وچه خصوصی
علی اکبر قربانی 09122523004
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
0
0
باور کنید لباسی تن این پادشاه نیست
قصه خیاطانی که قرار بود برای پادشاه لباس بدوزند را همه می دانیم. قصه رونمایی از کتاب ارزش گذاری خدمات پزشکی بسیار شبیه آن است.

عده ای به نام کاهش هزینه های مردم، شفاف سازی پرداخت ها در نظام دولتی و خصوصی و... جمع شدند و برقامت نظام سلامت مثلا لباسی دوختند که در واقع چیزی جز تأمین منافع عده ای خاص و تلاش برای پاسخ به اشتهای سیری ناپذیر پزشکان و رسمیت دادن به دریافت های غیر قانونی آنان و سهم خواهی فوق العاده از بیت المال نمی باشد.
حال عده ای از ترس بدنامی و یا از دست دادن منافع خود زبان به تعریف از این لباس ناپیدا گشوده اند، اما باور کنید این اتفاق یک ظلم آشکار و تبعیض خلاف قانون و اخلاق است. در این هیاهو کاش یکی به ساده دلی آن کودک پیدا می شد و فریاد می زد ( چرا بپادشاه لخت است ) و به قول دکتر حداد عادل چرا آن کودک ما نباشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار