کد خبر: 682586
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۱
گزارش خبري- تحليلي «جوان» از يك نمايش سياسي با سناريوي اسيد‌پاشي
«اسيد پاشي». اين كليد واژه‌اي است كه اين روزها مسير جست‌وجوي اخبار در ايران را مشخص مي‌كند.
جعفر تكبيري
«اسيد پاشي». اين كليد واژه‌اي است كه اين روزها مسير جست‌وجوي  اخبار در ايران را مشخص مي‌كند. بر اساس آماري كه هم اكنون مجموعه Google Trands ارائه كرده است، طي هفته اخير شيب آماري جست‌وجو در خصوص واژه «اسيد پاشي» به يكباره با رشدي چشمگير مواجه شده و اين موضوع دليلي جز انجام يك سناريو اسيد پاشي به شهروندان عادي در اصفهان نداشته است.   تمامي اينها در حالي است كه اين روزها به بركت وجود رسانه‌ها و افزايش سرعت انتقال اطلاعات در كشور، نه فقط خانواده قربانيان اسيد پاشي، بلكه همه مردم ايران به همدردي با قربانيان اسيد پاشي برخاسته‌اند و برخورد قاطع و صريح با عاملان اين واقعه به خواستي عمومي در جامعه تبديل شده است.
 احساسات جريحه‌دار شده عمومي در ماجراي اسيد پاشي در حالي است كه عده‌اي از مخالفان نظام با موج سواري روي امواج اين واقعه تلخ به دنبال سودجويي‌هاي سياسي خود هستند.
اين جريان طي روزهاي اخير كوشيده ماجراي اسيد پاشي را به بازي‌هاي سياسي پيوند بزند و موجي از ناآرامي را در كشور رقم بزند. بر اين اساس، اپوزيسيون به كمك رسانه‌هاي خود سه محور اصلي را در اين خصوص دنبال مي‌كند؛ محور اول، ارائه آمار و اطلاعات غلط در خصوص تعداد قربانيان. در اين محور رسانه‌هاي اپوزيسيون سعي مي‌كنند تعداد قربانيان اسيد پاشي را بيش از آمار واقعي جلوه دهند تا از اين طريق نه تنها فضاي جامعه را براي زنان نا امن نشان دهند و فشارهاي حقوق بشري خود را افزايش دهند، بلكه با اين محور به دنبال تحريك احساسات عمومي جامعه عليه حاكميت كشور هستند.  محور دوم اپوزيسيون و ضد انقلاب، تلاش براي گسترده جلوه دادن ماجراي اسيد پاشي در كشور است. در همين ارتباط رسانه‌هاي بيگانه با استناد به برخي اخبار قديمي كه مربوط به دو يا سه سال قبل است، عنوان مي‌كنند اين واقعه در ديگر شهرهاي كشور نظير تهران، مشهد و تبريز نيز روي داده است. آنها در اين محور به دنبال آن هستند تا موج نا آرامي‌ها را به ديگر شهرهاي كشور نيز سرايت دهند و يك نا آرامي سراسري در جامعه به وجود بياورند.
محور سوم ضد انقلاب در خصوص انتشار اين اخبار، تلاش براي ايجاد تجمعات غير قانوني و اعتصاب در كشور است. يك روز پس از اوج‌گيري اخبار در خصوص وقايع اسيد پاشي، پيام‌هايي در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شد كه از مردم شهرهاي مختلف دعوت مي‌كرد تا در اعتراض به اين موضوع دست به تجمع و اعتصاب بزنند.  محور چهارم در خصوص اين پروژه تلاش براي ادامه‌دار كردن اعتراضات و به دنبال آن يافتن بهانه‌هاي جديد براي ايجاد ناآرامي است. در همين ارتباط، با تحليل تجمع مردم اصفهان در اعتراض به اسيدپاشي به خوبي مشاهده مي‌شود كه در داخل اين تجمع عده‌اي نفوذي با سردادن شعارهاي ساختار شكنانه و انجام برخي اعمال به دنبال ايجاد خشونت و درگيري در اين تجمع آرام بودند، كه خوشبختانه با هوشياري مردم اين تحركات ناكام ماند.  در نهايت پنجمين محور در خصوص اين پروژه حمله به اقشار مذهبي و متدينين جامعه است. ضدانقلاب در اين ارتباط مي‌كوشد مسئوليت اين وقايع را به گردن اقشار مذهبي و متدينين جامعه بيندازد و آنان را به بهانه مقابله با بدحجابي مسبب اين وقايع معرفي كند. اين در حالي است كه از نخستين لحظات روي دادن اين فجايع، اقشار مذهبي و متدين در خط نخست محكوميت اين وقايع تلخ بودند و بارها از دستگاه قضايي، امنيتي و انتظامي خواسته‌اند تا سريع‌تر با مسببان اين اقدامات شنيع برخورد كنند.
اين در حالي است كه اپوزيسيون پيشتر در وقايع مشابهي نظير اعتراضات به خشك شدن درياچه اروميه و وقايع مربوط به كمبود برخي كالاها در كشور در اثر تحريم‌ها، چنين دستورالعملي را پيگيري كرده و اين وقايع را سياسي جلوه داده است.
    مسئولان پيگير وقايع اسيد پاشي
اما افكار عمومي در حالي نگران سرانجام اين وقايع تلخ در كشور است كه مسئولان قضايي، انتظامي و دولتي دستورات ويژه‌اي را براي پيگيري اين موضوع و دستگيري عوامل اين پروژه صادر كرده‌اند. درست از نخستين روزهاي اوج‌گيري اخبار اين اقدام، حجت‌الاسلام اژه‌اي، معاون قوه قضائيه از برخورد صريح اين قوه با عاملان حادثه خبر داد. پس از آن حجت الاسلام رئيسي، دادستان كل كشور نيز عنوان كرد كه عاملان اين حادثه به اشد مجازات خواهند رسيد. همچنين رئيس‌جمهور نيز به سه وزير اطلاعات، كشور و دادگستري دستور داده كه عاملان اين اقدام سريع‌تر شناسايي شوند.
    با برهم زنندگان امنيت جامعه برخورد مي‌كنيم
در همين ارتباط غلامحسين اسماعيلي، رئيس كل دادگستري تهران در گفت‌وگو با ميزان درباره حادثه اسيد‌پاشي در شهراصفهان اظهار كرد: نيروي انتظامي بايد در ارتباط با شناسايي عاملان اين جنايت هولناك تلاش جدي كند و همكاران قضايي هم در ارتباط با مجازات كردن آنها با سرعت و قاطعيت عمل كنند.
وي افزود: پرداختن بيش از حد به موضوع اسيدپاشي براي مردم التهاب آفرين است و زياد هم به مصلحت نيست. اين مسئله باعث شده است كه خانم‌ها در سطح شهراحساس نگراني كنند.  وي گفت: عقيده‌ام براين است كه محكوم كردن اين موضوع به عنوان يك جنايت در افكار عمومي كاري شايسته است و دستگاه انتظامي بايد در ارتباط با شناسايي عامل اين جنايت هولناك تلاش جدي داشته باشد.
    موج‌سواري رسانه‌اي درباره اسيدپاشي سبب ناامني فضاي رواني مردم شده است
همچنين در همين ارتباط فتح الله حسيني، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت و گو با فارس با اشاره به اينكه سوء استفاده برخي رسانه‌هاي بيگانه سبب تشويش اذهان عمومي در سطح كشور شده است، گفت: متأسفانه رسانه‌هاي بيگانه درصدد اين هستند كه عمل زشت و قبيح اسيدپاشي را به جناح مومن جامعه نسبت دهند كه چنين كاري به هيچ عنوان درست نيست.  وي افزود: اين قبيل اقدامات عملا موج سواري روي يك اقدام شنيع است كه بايد با آن برخورد شود.
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ادامه داد: خبرپراكني برخي رسانه‌ها درباره اسيد‌پاشي در سطح جامعه سبب شده است تا فضاي رواني مردم ناامن شود.
حسيني گفت: بايد با اسيد پاشي برخورد قاطع صورت بگيرد و از طرف ديگر نسبت به كساني كه فضاي رواني جامعه را نا امن كرده و اتهاماتي متوجه جناح مومن و ارزشي جامعه را متوجه مي‌كنند، برخورد شود.
   عده‌اي در داخل پژواك رسانه‌هاي ضدانقلاب شده‌اند
پرويز سروري، قائم‌مقام جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي، با اشاره به حادثه اسيدپاشي در اصفهان و ضرورت برخورد قاطع نيروهاي انتظامي و امنيتي با عوامل اين جنايت اظهار داشت: طبيعتاً در زماني كه ما به هفته امر به معروف و نهي از منكر نزديك مي‌شويم و شرايط براي بيان اين فريضه تعطيل شده فراهم مي‌شود ارتكاب اين جنايات تأمل‌برانگيز و سؤال‌ برانگيز است و خود اين عمل منكر است و به هر بهانه‌اي كه اين كار صورت گرفته باشد يك عمل زشت و غيرانساني است.
وي با اشاره به برخي افراد و رسانه‌ها كه سعي مي‌كنند اين حوادث را به نيروهاي ارزشي و مؤمن جامعه نسبت بدهند، تصريح كرد: اين عوامل خودفروخته از امري كه نظام و امت حزب‌الله از آن تبرّي مي‌جويد، قصد فضاسازي دارند و مي‌خواهند اين حوادث را در قالب امر به معروف و نهي از منكر به جامعه معرفي كنند.  عضو شوراي شهر تهران اضافه كرد:‌هرچند كساني كه در اين حوادث قرباني شدند موجب ناراحتي جامعه شدند اما خطر كساني كه مي‌خواهند اين موضوع را به نظام مرتبط كنند بيشتر است زيرا مي‌خواهند اين جنايات را به كساني كه در صف خدمت به مردم هستند نسبت بدهند و اين موضوع پذيرفتني نيست.
قائم‌مقام جمعيت رهپويان با ذكر اين نكته كه مدت‌ها است بعد از فتنه 88 عده‌اي در داخل پژواك سخنان و رسانه‌هاي ضد انقلاب شده‌اند، بيان داشت: هرچيزي كه رسانه‌هاي ضد انقلاب و معاند نشخوار مي‌كنند اين افراد و رسانه‌ها مي‌بلعند.  وي ادامه داد: موجب تأسف است كساني كه در داخل جمهوري اسلامي خودشان را تعريف مي‌كنند و بعضاً از جمهوري اسلامي ارتزاق مي‌كنند سعي در جهت‌دهي به افكار عمومي دارند و نيروهاي حزب‌اللهي را با اين حوادث مرتبط مي‌دانند.
      اسيدپاشان مزدور دشمن هستند
در اين ميان اظهار نظر دو نفر از بازيگران سينما و تلويزيون درباره اين سناريو جالب توجه است.
«لاله اسکندری»  درباره اسیدپاشی‌ اخیر مي‌گويد: این رویداد یک فاجعه است و تلخی آن جایی است که می‌بینیم سازماندهی شده است و عده‌ای به دنبال ایجاد ناامنی و جنگ روانی در کشور هستند.  ‌وي معتقد است: چیزی که به نظر من فضای بدی در کشور ایجاد کرده، این است که یکسری از اراذل و اوباش یک ناامنی در کشور به وجود آوردند و حالا این عده را تحت عناوین مختلف امر به معروف و نهی از منکر و غیره معرفی می‌کنند و به دنبال این هستند که بهانه به دست دیگران بدهند.
‌ همچنین  جهانگير الماسي پيشكسوت تلويزيون و سينما درباره اينكه برخی ماجرای اسیدپاشی را به گروه‌های متدین در جامعه نسبت می‌دهند توضیح داد: این کار حیوانی به هیچ عنوان ربطی به متدینین و گروه‌های ناهی از منکر و بسیجیان ندارد. برای اینکه افراد مؤمن یک رأفت و گذشتی دارند که منطبق بر منش حضرت رسول(ص) است و این افراد که خود ناجی ناموس ما بوده و هستند خود علیه این زن‌های بی‌گناه چنین اقداماتی نمی‌کنند.  وي تصریح کرد: این افراد اسیدپاش، مزدور هستند و به دنبال بهره‌برداری سیاسی در سطح جهان هستند. ‌
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
1
3
این ارازل راچه کسانی به وجود آورده اند؟
jamal
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
3
2
رفتاروروشروزنامه های زنجیره ای درا ین لجن پراکنی درمورداسیدپاشی ازخوداسیدپاشی کثیفتر میباشد متاسفانه هیچ دستگاهی بااین اراذل رسانه ای کاری ندارد حتما باید هزینه های سنگین پرداخت شود تابرخوردی صورت پذیرد
jamal
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
3
1
این اراذل توسط سهل انگاری برخی مسئولین دربرخورد مناسب وبه موقع با فتنه گران به وجود امدن
ناشتاس
|
United Kingdom
|
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
0
2
سلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
1
1
ماکه ازوزارت ارشادانتظاری نداریم ...اماازقوه قضائیه ومجلس درخواست داریم بااین روزنامه های زنجیره ای برخوردقاطعانه بکنند چونکه اینها باعث ایجادناامنی وتهمت به نظام میشوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار