کد خبر: 682524
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
شرمن مدعی شد
رئیس تیم مذاکره کنندگان آمریکایی در مذاکرات ایران و گروه 1+5 طی اظهاراتی موضوع هسته‎ای ایران را از بزرگترین چالش‎های عصر معاصر خواند.
جوان‌آنلاين: وندی شرمن" جمعه شب به وقت تهران در نشستی در مرکز استراتژیک و بین‎الملل در شهر واشنگتن طی اظهاراتی گفت: موضوع هسته‎ای ایران از بزرگترین چالش‎های دوران معاصر به شمار می‎رود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ما در حال نزدیک شدن به موعد نهایی مذاکرات هسته‎ای یعنی روز 24 نوامبر هستیم، افزود: طرح اقدام مشترک همچنان به قوت خود باقی است و باید از یک ماه باقی مانده به مهلت سوم آذر برای دستیابی به یک توافق جامع و نهایی استفاده کرد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه نمی‎شود این را پنهان کرد که کشورهای عضو گروه 1+5 اختلافاتی در مورد موضوعات اصلی و شاخص در جهان با یکدیگر دارند، اضافه کرد: اما شعار ما در مورد پرونده برنامه هسته‎ای ایران همبستگی است.

"شرمن" گفت: اگر ایران واقعا به دنبال حل اختلافات خود با جامعه جهانی و لغو تحریم‎های اعمال شده علیه این کشور است پس فرصت بهتری از حال حاضر تا 24 نوامبر برای حل این موضوعات وجود ندارد؛ این فرصت برای پایان یافتن اختلافات فرصت مناسبی است.

رئیس تیم مذاکره‎کنندگان آمریکا در مذاکرات هسته‎ای تاکید کرد: ایالات متحده چیزی را که امکان تحقق آن وجود ندارد قبول نخواهد کرد و ما هیچ‎گونه وعده‎ای که امکان ابقای آن وجود نداشته باشد در مذاکرات ارائه نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه همانطوری‎که ما از طرف مقابل خواستار حسن‎نیت هستیم،همزمان حسن‎نیت خود را نشان می‎دهیم، گفت: به رغم پیشرفت مذاکرات، تاکنون به سقف خواسته‎هایمان نرسیدیم.

معاون "جان کری" اظهار داشت: امیدواریم که مقامات تهران گام‎های لازم را برای نشان دادن صلح‎آمیز بودن برنامه هسته‎ای خود به جهانیان بردارند تا این اقدام به پایان یافتن انزوای اقتصادی و دیپلماتیک ایران و بهبود زندگی مردم منجر شود.

شرمن مدعی شد: آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی آماده‌اند تا توافق جامع را امضا کنند و اگر چنین اتفاقی نیفتد، تقصیر متوجه ایران خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است که شش قدرت جهانی پیشنهاداتی منصفانه، قابل اجرا و همچنین مطابق با آن چه ایران برای پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌اش در نظر دارد، به این کشور ارائه داده‌اند.

شرمن گفت رسیدن به توافق جامع تا تاریخ مقرر بهترین فرصت این کشور برای فرار از تحریم‌های اقتصادی است.

وندی شرمن هدف آمریکا را رسیدن به توافقی پایا و جامع اعلام کرد که به قول خودش، به شکلی موثر تمامی راه‌های ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای (!) را مسدود خواهد کرد. 

وی هشدار داد برخی از متحدان آمریکا و اعضای کنگره امیدوار هستند که دیپلماسی با ایران شکست بخورد. برخی نگران هستند که مذاکرات شکست بخورد. برخی دیگر نیز به نظر می رسد که می ترسند مذاکرات به موفقیت برسد. خیلی ها درباره آن پرسش ها و شک و تردیدها دارند. 

شرمن گفت دولت اوباما با اعضای کنگره و با بسیاری از همکاران خارجی از جمله اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور مرتب رایزنی کرده است.  

وندی شرمن گفت: ما نگرانی های مختلفی را شنیده ایم و تا جایی که می توانیم سعی کرده ایم به سوالات دشوار پاسخ دهیم. 

شرمن ادعا کرد مذاکرات هسته‌ای با ایران ارتباط مستقیمی با موضوعات دیگر ندارد و با وجود ادامه گفتگوها، آمریکا موضعش را در قبال سیاست‌های منطقه‌ای ایران یا عملکرد تهران در عرصه حقوق بشر تغییر نداده است. 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه وزیر آمریکا گفته است که مذاکرات جاری مانند معمایی می ماند که اجزای مختلفی دارد، از جمله زیرساخت‌های اتمی ایران،‌ مقدار ذخیره مواد هسته‌ای و نوع فن آوری که به گفته خانم همگی به هم ارتباط دارند. 

او همچنین گفت در گفتگوهایش با مقام‌های ایرانی همواره خواهان آزادی آمریکایی‌ها از ایران از جمله امیر حکمتی، سعید عابدینی و جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست بوده است.  به گفته وندی شرمن، آمریکا در حاشیه گفتگوها همواره خواهان روشن شدن سرنوشت رابرت لوینسون،‌ پیمانکار سابق سازمان سیا نیز بوده است.

شایان ذکر است در نشست دو روزه  مرکز استراتژیک و بین‎الملل در شهر واشنگتن ، کارشناسان و تحلیل‎گران، نظر و دیدگاه‎های خود را در مورد موضوع هسته‎ای ایران و مذاکرات ایران و گروه 1+5 تشریح می‎کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
0
0
هر تقصیری ...
امامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
0
0
به نام خدا - مذاکره سرپوشی است برای اینکه دست ایران را فعلاً در حنا ی تعارفات دیپلماتیک نگاه دارند ! ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار