کد خبر: 682292
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
گفت‌وگوي «جوان» با ابوجعفر دراجي‌ مسئول خانه شهيد و مركز فرهنگي سپاه‌بدر‌ د ر بغداد
مجاهدين شيعه عراقي كه تحت تأثير تفكر امام خميني و آيت‌‌الله صدر بودند براي مبارزه با رژيم بعث عراق و صدام سازماني تشكيل دادند به نام بدر.
پويان شريعت

اين سازمان كه بعد از پيروزي انقلاب و شروع جنگ تحميلي به حمايت از ولايت‌فقيه و مبارزه با صدام پرداخته و شهيدان زيادي را در طول ا ين 30 سال تقديم اسلام و انقلاب اسلامي كرده است. اكنون سپاه بدر داراي يك مركز فرهنگي و خانه شهيد به نام مركز الثقافي الاسلامي در بغداد است كه اين مكان ستاد مركزي و اصلي امور فرهنگي اين سازمان در عراق است. ديگر مراكز فرهنگي و خانه‌هاي شهيد در سراسر عراق شعبات فرعي اين مركز است از اين رو در سفري كه به تازگي به بغداد داشتيم بر آن شديم گزارشي از اين مركز تهيه و ارائه كنيم. به همين منظور گفت‌وگويي با ابوجعفر دراجي، مسئول مركز الثقافي الاسلامي ترتيب داديم تا هر چه بيشتر با فعاليت‌هاي اين مركز آشنا شويم. متن زيرحاصل گفت‌و‌گوي خبرنگار اعزامي «جوان» به عراق با مسئول مركز الثقافي‌الاسلامي در بغداد است كه از نظرتان مي‌گذرد.

براي شروع توضيحي در خصوص خودتان و اين مركز برايمان دهيد.

حقير ابوجعفر دراجي معروف به ابوجعفر از مجاهدين قديمي بدر هستم. در دهه 60 يا بهتر بگويم در اواخر دهه 60 وارد سپاه بدر كه مقر آن در ايران بود شدم. در آن مقطع فرماندهي نيروهاي بدر بر عهده ابوعلي‌بصري بود. در سال 2004 هنگامي كه از ايران به سمت عراق آمدم اين مركز را تأسيس كردم. در واقع مؤسس اين مركز هم خودم هستم.

بدر بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران توسط شهيد صدر به ولايت فقيه اقتدا كرد و تاكنون شهداي زيادي تقديم اسلام و ولايت كرده است. ما خواستيم در اين مركز ابتدا يك بانك اطلاعاتي از شهداي بدر داشته باشيم و در ثاني بتوانيم به صورت سازماندهي شده و متمركز در زمينه حفظ و نشر ارزش‌هاي ايثار و شهادت برادران بدري و سربازان و مجاهدان گمنام عراقي ولايت و تبليغ اين فرهنگ كه فرهنگ مقاومت نام دارد ورود كرده و فعاليت كنيم. اينجا در حقيقت قرارگاه مركزي فرهنگي بدر است كه شما برادران ايراني نمونه مرجع ايراني آن را در زمان دفاع مقدس به نام ستاد تبليغات جنگ داشتيد. اين مركز عمليات فرهنگي كه خانه شهيد بدر عراق هم است به نام مركز الثقافي الاسلامي بدر در بغداد است كه تمام مراكز موجود در ديگر شهرها و استان‌ها شاخه‌ها و شعبه‌هاي اين مركز هستند.
 
در مدت اين 10 سال چه فعاليت‌هايي در اين مركز انجام داده‌ايد؟
اين مركز در شروع فعاليت‌هاي خود يكي از اصلي‌ترين اهدافش را حفظ و نشر ارزش‌هاي فرهنگ ايثار مقاومت و شهادت حول محور ولايت قرار داده است. شرايط عراق و مبارزه و مجاهدت‌هاي مجاهدين بدري چندين بازه زماني متفاوت دارد از جنگ تحميلي عليه صدام تا انتفاضه شعبان تا نبرد با امريكايي‌ها و ... كه در مقطع مختلف بدر شهداي زيادي را تقديم انقلاب و ولايت و اسلام كرده است. تعداد زيادي از شهداي بدر در زمان بعد از قطعنامه 598 و در راه مبارزه با صدام به شهادت رسيدند به خاطر اينكه صدام بعد از دستگيري و شهادت آنها را سر به نيست كرد و تحويل نداد آمار درست و دقيقي از آنها نيست. اما ما شهدايي را كه شناسايي كرديم زندگينامه، وصيتنامه و روايت همرزمانشان را جمع‌آوري كرديم و در چندين جلد كتاب به چاپ رسانديم. تهيه فيلم، تله‌فيلم، نماهنگ، مستند و برگزاري برنامه‌هاي گوناگون از مسابقات قرآني تا راهپيمايي روز قدس و مبارزه با استكبار جهاني و رشد فرزندان شيعه عراقي در راستاي فرامين و آموزه‌هاي ولايت فقيه از جمله فعاليت‌هاي اين مركز در اين 10 سال است.نكته‌اي كه اينجا زياد به چشم مي‌خورد، تصاوير امام خميني و امام خامنه‌اي در اين مركز است و همچنين شهداي والامقامي كه در راه اعتلاي امر ولايت فقيه به شهادت رسيده‌‌اند.
 
به نظر شما ولايت فقيه در ميان مجاهد‌ين عراقي از چه جايگاهي برخوردار است؟

اگر بخواهيم به موضوع امام خميني و امام خامنه‌اي و در كل ولايت فقيه در ميان مجاهدان بدر بپردازيم بايد بگوييم كه ولايت در ميان مجاهدان عراقي داراي يك ريشه تفكري است. يعني چه؟ ولايت فقيه در حوزه مرجعيت و ولايت ريشه دارد و مرجعيت و ولايت در فرهنگ اين مجاهدان ريشه دارد. يادم است بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بيشتر شيعيان در عراق مقلد آيت‌ا‌لله صدر بودند. شهيد صدر در سخنراني كه براي شيعيان در آن زمان داشتند و من هم حضور داشتم فرمودند يكي از بزرگترين آرزوهاي من اين است كه امام خميني بنده را به عنوان كوچكترين مبلغ در دور افتاده‌ترين نقطه ايران بپذيرد. بنده حاضر هستم در دورافتاده‌ترين نقطه ايران به تبليغ براي امام خميني و اسلام انقلابي ايشان كه اصل اسلام ناب محمدي است بپردازم. بعد از اين جريانات و صحبت‌ها بود كه تعدادي از مجاهدان عراقي كه جمعيت قابل توجهي هم داشتند به ايران آمدند و بدر را تشكيل دادند و امروز مي‌بينيد كساني كه به ولايت فقيه (كه ادامه ولايت رسول‌الله و علي‌بن ابي‌طالب است) اقتدا كردند هم اكنون در چه شرايطي قرار دارند.

ما از قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران و در زمان رژيم پهلوي ملعون در ايران در تعلق و تبعيت مرجعيت شهيد صدر بوديم كه در كنار اين مرجع بزرگوار امام خميني را مي‌ديديم و خود را متعلق به شخصيت مرجعيت و انقلابي ايشان مي‌دانستيم.

چون ما مقلد شهيد محمدباقر صدر بوديم تفكر و انديشه‌هايمان از ايشان نقش مي‌گرفت و با توجه به اينكه شهيد صدر تابع ولايت فقيه بود ما نيز بر اين معتقد بوديم و مبناي جنگ ما با صدام همين موضوع ولايت فقيه بود. بچه‌هاي بدر از طريق نشر تفكر انديشه‌هاي شهيد صدر نسبت به تابعيت ولايت فقيه در اين مسير اعتقادي قرار گرفتند. حتي مجاهدين و جوانان فعلي بدر جمعيتي درست كردند در عراق به نام جوانان ولايت فقيه كه اخيراً سه شهيد تقديم ولايت كردند. در زمان صدام با توجه به شرايطي كه صدام به وجود آورده بود بعضي‌ها مي‌ترسيدند مانند مجاهدين بدر عمل كنند اما در حال حاضر با اعتقادي راسخ و مقتدر به ولايت امام خامنه‌اي اذعان داشته و افتخار مي‌كنند.
 
اين تفكر ولايت فقيه در جوانان امروز بدر در چه جايگاهي است؟

جوانان ما در راه جهاد و مقابله با دشمنان اسلام و اهل‌بيت و ولايت با اعتقاد و تفكر و انديشه مكتبي پا به عرصه جهاد مي‌گذارند. حتي جوانان ما كه امروز در راه جهاد به نبرد با باطل و دشمنان مي‌پردازند حدود چهار ماه قبل از فتواي جناب سيستاني به جهاد رفته‌اند و در اين راه شهيد هم داده‌اند.

اين رفتار همواره بعد از فتوا نيز ادامه داشته و دارد اما انگيزه حضور در جهاد براي مجاهدان بدري طبق فتواي امام خامنه‌اي است. خدا ان‌شاءالله ايشان را سلامت بدارد .

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سهی سرایانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
0
0
سلام و خسته نباشید به برادر عزیزی که این مصاحبه را انجام داده است . خداوند همه جهادگران فی سبیل الله را حفظ و آن تعدادی هم که در این راه به شهادت رسیده اند ، بیامرزد . بخصوص عزیزان سپاه بدر .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار