کد خبر: 682284
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
افخم در نشست خبری:
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه تمدید مذاکرات در دستور کار نیست، گفت: امیدواریم در فرصت باقی‌مانده مسیر رسیدن به توافق روشن‌تر شود.
جوان آنلاين: مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز چهارشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون و همچنین دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 با بیان اینکه تماس‌ها و مذاکرات بین ایران و 1+5 برقرار است، به مذاکرات کارشناسی که از امروز در وین آغاز شده اشاره کرد و گفت: هماهنگی‌ها برای انجام مذاکرات در سطوح بالاتر در دست انجام است و در جدول پیش رو تا زمان ضرب‌الاجل، گفت‌وگوها در سطوح دیگر تنظیم می‌شود که بعد از هماهنگی نهایی زمانبندی آن اعلام خواهد شد.

افخم همچنین در پاسخ به سؤال دیگری با اشاره به مذاکرات کارشناسی که امروز و فردا در وین در جریان است، خاطر نشان کرد: کارشناسان ایران و 1+5 جزئیات طرح‌ها و مباحث مطرح مذاکراتی را بحث می‌کنند و نظرات کارشناسی مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد و آقای بعیدی‌نژاد مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه ریاست هیأت ایرانی را عهده دارد.

وی در خصوص لغو تحریم‌ها در صورت حصول توافق جامع که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: موضوع مذاکرات تحریم‌های هسته‌ای است و مواضع تیم هسته‌ای و مقامات جمهوری اسلامی ایران در مورد لغو تحریم‌ها و شرایط شکل‌گیری توافق جامع، به طور صریح و روشن در مذاکرات تبیین شده است.

افخم به توافق ژنو در این زمینه اشاره کرد و افزود: این توافق دو هدف اصلی را داشته، یکی روشن شدن و تثبیت موضوع فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران که برای طرف‌ها نوعی نگرانی‌ها نسبت به برنامه صلح‌آمیز ایران مرتفع شود و دیگری لغو تحریم‌ها.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به طرف‌های مذاکراتی توصیه کرد که در برهه زمانی باقی مانده که دوره زمانی حساسی است از طرح موضوعاتی که مورد مذاکره است و هنوز قطعی نشده و پیرامون آن مذاکره ادامه دارد خودداری کرده و مذاکرات را به صحنه‌ رسانه‌ای نکشانند.

افخم همچنین در خصوص خبرسازی رسانه‌ها درباره موضوعات مورد مذاکرات بین ایران و 1+5 با بیان اینکه مذاکرات در صحنه رسانه‌ها صورت نمی‌گیرد، خاطر نشان کرد: موضوعاتی که از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود در حال حاضر گفت‌وگو پیرامون آن در جریان است و اجازه دهید که گروه‌های کارشناسی به بحث‌ها ادامه دهند.

وی با اشاره به اظهارات ظریف مبنی بر اینکه تا زمانی که در خصوص همه موضوعات به توافق نرسیم توافقی صورت نمی‌گیرد اظهار داشت: گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای زیادی مطرح شده که هنوز هیچ کدام از آنها قطعی نیست. مذاکرات در سطوح مختلف در برنامه قرار دارد و اجازه دهید کار در روال و مسیر خود ادامه یابد.

وی در خصوص اظهارات اخیر آمانو با بیان اینکه متأسفانه یکی از خبرگزاری‌ها بخشی از این گزارش را دقیق منتشر نکرد، عنوان کرد: در این بیانیه اعلام شد که ایران در روند توافق ژنو به تعهدات خود عمل کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که پس از وین 6 عنوان شد که ذخایر اورانیومی که باید تبدیل می‌شد 3 تن بوده اما در گزارش آمانو این میزان به 4 تن افزایش یافته، گفت: این عددها فنی است که باید بین سازمان انرژی اتمی و آژانس مورد توافق قرار گیرد. همکاری‌ها و گفت‌وگوهای دو طرف ادامه دارد و نفس تفاهمات نشانگر اراده برای همکاری است. کارشناسان فنی سازمان انرژی اتمی بر اساس توافق ژنو و روند کارشناسی جزئیات را دنبال می‌کنند و آمار و ارقام متناسب با تعهداتی است که پذیرفته‌ایم.

خبرنگاری در خصوص اظهارات مقامات روس مبنی بر اینکه 95 درصد در زمینه حصول توافق جامع پیشرفت حاصل شده سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره گفت: با توجه به برگزاری مذاکرات از حدود یک سال پیش تاکنون می‌توان گفت که بیش از 90 درصد از مسیر را طی کرده‌ایم و الان در گام‌ها آخر هستیم که البته گام‌های مهم، حساس و سختی است.

وی ادامه داد: 95 یا 98 درصد پیشرفت، ارزیابی‌هایی است که سیاسیون در بحث‌ها و اظهارنظرها مطرح می‌کنند اما بخش مهم مسیر پیموده شده ولی بخش دیگر بخش سختی است.

افخم اضافه کرد: همه طرف‌ها به استفاده از فرصت زمانی در 40 روز آینده فکر می‌کنند و هنوز موضوع تمدید مذاکرات در دستور کار کسی نیست.

 وی ادامه داد: امیدواریم در برهه باقی مانده مسیر رسیدن به توافق روشن‌تر شود.

افخم در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت عدم وصول به توافق، ایران غنی سازی 20 درصد را از سر می‌گیرد، گفت: همه طرفها رسیدن به توافق را بررسی می‌کنند و اینکه در ضرب العجل چه می‌شود و آیا توافقی حاصل می‌شود را اجازه دهید همزمان با مذاکرات پیش برویم و نه جلوتر از مذاکره پیش بینی داشته باشیم و نه از روند مذاکره عقب بمانیم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم همه طرفها از فرصت باقی مانده استفاده کنند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار