کد خبر: 682179
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
حسين فصيحي
حادثه اسيدپاشي اصفهان قربانيان زيادي داشت. چهار زن و دختر دچار سوختگي ناشي از جراحت‌هاي اسيد شدند و زندگي‌ خود و خانواده‌هايشان در مسير دشواري قرار گرفت. قربانيان ديگر اين حادثه، افكار عمومي جامعه و هزاران شهروند اصفهاني هستند كه لحظاتشان را در اضطراب قرار گرفتن مقابل مرد اسيدپاش سپري كردند. بعد از راه پيدا كردن خبر حادثه به رسانه‌ها بود كه غول شايعه مجالي براي بروز در شهر پيدا كرد و در مدتي كوتاه روان بسياري را احاطه و صاحبان بسياري از آنها را مجبور به خانه‌نشيني كرد. فرصت‌طلبان بر طبل ناكامي پليس و دستگاه قضا كوبيدند و دعوت مدام به آرامش، نتوانست روح‌هاي مضطرب و چشم‌هاي دوخته به درها را آرام كند.
حادثه كه اتفاق مي‌افتد، مأموران پليس، اولين كساني هستند كه در محل حاضر مي‌شوند و به دستور قاضي، تحقيقات را تا رسيدن به نتيجه دنبال مي‌كنند. زماني كه خبر حادثه‌اي به رسانه‌ها راه پيدا مي‌كند، خبرنگاران براي رسيدن به جزئيات، از همه ابزارهايي كه در اختيار دارند استفاده مي‌كنند تا پاسخگوي نيازهاي بحق مخاطبان خود باشند. از آنجا كه درست‌ترين اطلاعات در اختيار پليس قرار دارد، بنا به تجربه، مأموران پليس اولين كساني هستند كه از دسترس خبرنگاران خارج مي‌شوند يا در بهترين حالت از دادن اطلاعات  تا كامل شدن بررسي‌ها پرهيز مي‌كنند، اين گونه است كه اخبار غيررسمي به رسانه‌ها راه پيدا مي‌كند. بديهي‌ترين آسيب در اين بخش، مجال يافتن انتشار شايعه در جامعه است. تجربه نشان مي‌دهد هرچه فرصت زمان كشف جرم از زمان وقوع حادثه بيشتر شود، دامنه گسترش شايعه و بي‌اعتمادي به پليس و دستگاه قضايي كه از سوي رسانه‌هاي معاند بزرگ‌نمايي و تشديد مي‌شود، بيشتر خواهد شد.
هرچند اين نكته پذيرفتني است كه پليس براي كشف جرائم بايد تمركز و مجال لازم را داشته باشد، اما در برخي پرونده‌ها، عدم پاسخگويي يا قانع نكردن مخاطب، مي‌تواند حادثه‌اي را به مسئله اصلي كشور تبديل كند. موضوعي كه در پرونده ربودن مرزبانان در شرق كشور و حادثه اسيدپاشي به صورت چهار زن و دختر به خوبي موضوعيت خود را به رخ همگان كشيد.
پليس، نيرويي نظامي است كه وظيفه تأمين امنيت جامعه را به عهده دارد و مقابل حوادثي كه روي مي‌دهد، در چارچوب اختياراتي كه برايش تعيين شده، ملزم به پاسخگويي است، از همين رو ضرورت دارد تا نيروي انتظامي سخنگويي‌ داشته باشد كه خبرنگاران به وي دسترسي داشته باشند تا مقابل حوادثي مثل اسيدپاشي پاسخگوي افكار عمومي باشد. در غير اين صورت، به دليل مطرح شدن روايت‌هاي متفاوت از يك موضوع، بخشي از توان پليس صرف پاسخگويي به حاشيه‌هاي ايجاد شده براي آن خواهد شد. چيزي كه اين روزها به خوبي نمايان است. تجربه نشان داده است كه حوادث همواره در دايره تكرار قرار دارند و عدم پاسخگويي و اطلاع‌رساني درست سبب مي‌شود حوادث پيش رو، افكار عمومي را مديريت كنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نگار مهرگان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
0
0
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما فعالان مظلوم اجتماع. مطلب فوق به امری جز واقعیت نپرداخته است. مردم باهوش تر از اونی هستن که بتوان به اونها دروغ گفت . من خود به تازگی در این شهر مشغول تحصیل شده ام و در مدت شاهد تمام وحشت دختران جوان و دغدغه های خانواده هایشان بوده ام .
لیندا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
0
0
عالی بود به شرط اینکه نیروی انتظامی پاسخگو باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار