کد خبر: 682171
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۴
احمد كاظمي*
مرگ مشكوك سرنا شيم، خبرنگار شناخته شده شبكه بين‌المللي پرس‌تي وي بر اثر يك سانحه ساختگي رانندگي در تركيه، بار ديگر استفاده تروريست‌ها و حاميان آنها، از ترور جهت مقابله با اطلاع رساني مستقل و مؤثر پرس تي وي را به نمايش گذاشت، در اوج گمانه‌زني‌ها مبني بر حمايت تركيه از تروريست‌هاي داعش براي كشتار مردم كردتبار كوباني، سرنا شيم خبرنگار پرس تي وي كه به منطقه كوباني اعزام شده بود، در گزارشي مستند فاش ساخت تروريست‌هاي داعش از طريق تركيه و در پوشش كاميون‌هاي برنامه جهاني غذا (وابسته به سازمان ملل)، نيرو، سلاح و تجهيزات به كوباني منتقل مي‌كنند. با توجه به استقرار نيروي زميني ارتش تركيه در سراسر مرز با سوريه، جاي ترديد نيست كه تروريست‌هاي داعش اين اقدام را با هماهنگي ارگان‌هاي امنيتي و نظامي تركيه انجام مي‌دهند.

افشا شدن اين موضوع ضربه بزرگي بر وجهه تركيه است و نشان مي‌دهد مقامات آنكارا تلاش دارند با حمايت از كشتار كردها توسط داعش، بافت جمعيتي مناطق كردنشين سوريه را تغيير دهند، اساسا كارشناسان معتقدند درخواست تركيه براي ايجاد منطقه حائل و پرواز ممنوع نيز در اين راستاست.

در چنين شرايطي و دو روز پس از تهديد سرنا شيم توسط مأموران سازمان امنيت تركيه (ميت)، يك تريلي حامل سيمان و بدون پلاك خودرو سرنا شيم را در زماني كه وي از محل ارسال گزارش عازم هتل بود زير گرفت، تا با كشته شدن اين خبرنگار، برگ سياه ديگري بر پرونده قتل‌هاي به اصطلاح مجهول الهويه خبرنگاران در تركيه افزوده شود. بر اساس قوانين بين‌المللي از جمله پروتكل شماره يك منضم به كنوانسيون‌هاي 1949 ژنو مبني بر حمايت و حفاظت از خبرنگاران جنگي، دولت تركيه در اين خصوص مسئوليت دارد و بايد با شفاف سازي، پاسخ افكار عمومي را بدهد. چراكه اغلب روزنامه نگاران و تحليلگران مستقل جهان در اين خصوص تركيه را مقصر مي‌دانند. به عنوان نمونه جيمز موريس تحليلگر مشهور امريكايي گفته است سازمان امنيت تركيه در مرگ سرنا شيم نقش داشته است، برخي از مطبوعات آنكارا نظير حريت نيز مطالب مشابهي منتشر كرده‌اند.

حساسيت اين موضوع از آن جهت است كه بر اساس گزارش‌هاي بين‌المللي، تركيه از لحاظ مقابله با آزادي بيان جزو كشورهاي پيشرو جهان محسوب مي‌شود، به طوري‌كه دو سال پيش سازمان مدافع حقوق روزنامه نگاران مستقر در نيويورك با اشاره به زنداني شدن دهها خبرنگار منتقد سياست‌هاي رجب طيب اردوغان در زندان‌هاي تركيه، از اين كشور به عنوان «بزرگ‌ترين سركوبگر رسانه‌ها در جهان» نام برد. در اين ميان، سرنا شيم كه سابقه تهيه گزارش براي پرس تي وي از مناطق جنگي عراق، لبنان و اوكراين را داشته، دومين خبرنگار شبكه بين‌المللي انگليسي زبان پرس تي وي است كه در دو سال اخير توسط تروريست‌ها كشته مي‌شود. ۵ مهر ۱۳۹۱ (۲۶ سپتامبر ۲۰۱۲) مايا ناصر خبرنگار پرس تي وي در سوريه، از ناحيه گلو هدف تك تيراندازان داعش قرار گرفت، حال آنكه همان زمان خبرنگاران برخي از كشورهاي غربي، عربي و تركيه آزادانه در ميان تروريست‌ها جولان مي‌دادند و با تحريف واقعيات، اجساد قربانيان داعش را به عنوان كشته‌هاي ناشي از حمله ارتش سوريه به جهانيان معرفي مي‌كردند.

در يك جمع‌بندي بايد گفت اينگونه اقدامات تروريستي نشان مي‌دهد كه تروريست‌هاي تكفيري و حاميان آنها تا چه ميزان از افشا‌گري و تاثيرگذاري شبكه‌هاي خبري بين‌المللي ايران از جمله پرس تي وي وحشت دارند، چراكه نگاهي به صحنه كنوني درگيري‌هاي داعش نشان مي‌دهد كه تروريست‌ها به اندازه ميدان جنگ، در ميدان فضاي مجازي و رسانه‌اي نيز حضور دارند.

 صدها سرور اينترنتي داعش و ديگر تروريست‌ها در كشورهاي غربي و همچنين تركيه مستقر هستند و تروريست‌ها با استفاده از فضاي سايبري و رسانه‌هاي همسو، به ايجاد ارعاب، عضو‌گيري، جمع آوري كمك مالي و تبليغ عقايد خود اقدام مي‌كنند، در چنين شرايطي رويكرد متفاوت و نگاه نو شبكه‌هاي بين‌المللي پرس تي وي و العالم، امپراتوري رسانه‌اي غرب و رسانه‌هاي همسو تروريست‌ها را دچار رسوايي بي‌سابقه‌اي كرده است، به‌طوري كه در همين حوادث اخير خاورميانه از جمله جنگ 51 روزه غزه، به دنبال افشا‌گري‌هاي پرس تي وي، شبكه‌هاي بزرگي چون سي ان ان براي جلوگيري از رسوايي بيشتر ناچار شدند بخش اندكي از واقعيات را البته با تأخير نشان دهند.

 امروزه نيز شبكه‌هاي غربي در حالي هياهوي به اصطلاح حملات ائتلاف ضد داعش را به راه انداخته‌اند كه رسانه‌هاي بين‌المللي ايران از جمله پرس تي وي با تبيين ماهيت دروغين و شكست خورده اين ائتلاف، اين سؤال را در افكار عمومي ايجاد كرده‌اند كه آيا موسسان و حاميان يك گروه تروريستي مي‌توانند با همان گروه مقابله كنند؟ گزارش‌هاي سرنا شيم و ديگران خبرنگاران پرس تي وي از سوريه، عراق و تركيه نشان مي‌داد كه ائتلاف ضد داعش با پيگيري تز تروريسم خوب و تروريسم بد، نه صداقت و نه موفقيتي درمقابله با داعش دارد و در واقع امريكا به بهانه مقابله با داعش، تاسيسات راهبردي دولت سوريه و مبارزان كرد را هدف قرار مي‌دهد و تركيه نيز با استقرار نيروي زميني در مرز با سوريه، ضمن جلوگيري از گسيل شدن مبارزان كرد به كوباني، گذرگاه امني براي تردد تروريست‌هاي داعش در پوشش كاروان‌هاي امداد رسان ايجاد كرده است.

در چنين شرايطي شبكه بين‌المللي نظام سلطه، از مدت‌ها پيش مجموعه‌اي از روش‌هاي نرم افزازي و سخت‌افزاري براي مقابله با پرس تي وي و شبكه‌هاي بين‌المللي ايران در پيش گرفته است. بر اساس يك تقسيم كار انجام شده كشورهاي غربي مدعي دموكراسي با روش‌هايي نظير قطع پخش ماهواره‌اي، فيلتر سايت‌هاي اينترنتي، ممنوعيت پخش كابلي، تعطيلي يا فشار بر دفاتر پرس تي وي و ايجاد موانع تصنعي قضايي تلاش دارند كه در اطلاع رساني مؤثر پرس تي‌وي اخلال ايجاد كنند و تروريست‌هاي وابسته به اين جريان نيز با هدايت سرويس‌هاي امنيتي وظيفه تهديد، ربايش و ترور خبرنگاران شبكه‌هاي مستقل و تاثيرگذار را در پيش گرفته‌اند.

 با توجه به چنين سناريوي شومي جاي تعجب نيست كه به‌رغم اينكه سرنا شيم تابعيت امريكايي داشته و چهره خبري شناخته شده‌اي مي‌باشد، امريكايي‌ها و سازمان‌هاي مدافع حقوق بشر غربي در اين خصوص سياست سكوت و تعلل را در پيش گرفته‌اند. با وجود اين، مستنداتي نظير مراجعه ماهانه بيش از يكصد ميليون كاربر به سايت اينترنتي شبكه پرس تي وي نشان مي‌دهد كه جايگاه بين‌المللي پرس تي وي به عنوان صداي اكثريت خاموش جهان روزبه‌روز در حال تقويت است كه اين مرهون استفاده گردانندگان اين شبكه از جديدترين متدهاي انتقال پيام و نيز اعتماد بالاي مخاطبان به اين شبكه در اقصي نقاط جهان است كه خود تبديل به تبليغ كنندگان اين شبكه شده‌اند.
*مدير پژوهش‌هاي كاربردي معاونت برون‌مرزي صداوسيما
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار