کد خبر: 682038
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
روحانی گفت: ایران معتقد است مسئولیت اصلی مبارزه با گروه های تروریستی باید بر عهده نیروهای دولتی و مردمی عراق باشد و هر چه ملت عراق از اقوام و مذاهب مختلف در این زمینه متحد تر شوند، موفقیت آنها بیشتر خواهد شد.
مهر: رییس جمهور روز سه شنبه در دیدار نخست وزیر عراق اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور كه از روز نخست در كنار ملت و ارتش عراق از مبارزه با گروه‌های تروریستی حمایت کرده، تا روز آخر نیز در این مسیر باقی خواهد ماند و از ارائه هیچ كمكی به دولت عراق دریغ نخواهد كرد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس جمهوری روز سه شنبه در دیدار حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور كه از روز نخست در كنار ملت و ارتش عراق از مبارزه با گروه های تروریستی حمایت کرده، تا روز آخر نیز در این مسیر باقی خواهد ماند و از ارائه هیچ كمكی به دولت عراق دریغ نخواهد كرد .

روحانی در دیدار حیدر العبادی با اشاره به اینكه امروز تروریسم معضل بزرگ همه كشورهای منطقه است، گفت: ایران معتقد است مسئولیت اصلی مبارزه با گروه های تروریستی باید بر عهده نیروهای دولتی و مردمی عراق باشد و هر چه ملت عراق از اقوام و مذاهب مختلف در این زمینه متحد تر شوند، موفقیت آنها بیشتر خواهد شد.

رییس جمهوری با انتقاد از اینكه در پیگیری نحوه كمك رسانی به گروه های تروریستی نظیر داعش با وجود مصوبه شورای امنیت سازمان ملل اقدام خاصی انجام نشده است، گفت: مدعیان مبارزه با تروریسم و كسانی كه ائتلاف تشكیل داده اند باید در گام نخست تلاش كنند تا كمك های مالی به گروه های تروریستی قطع شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینكه مسائل منطقه یکپارچه و مرتبط با یكدیگر است، گفت: امروز تروریست ها سوریه را جولانگه فعالیت های خود قرار داده اند و لذا باید كشورهای منطقه به طور هماهنگ و یكپارچه با موضوع تروریسم روبرو شوند تا بتوانند ریشه های این پدیده را بخشكانند.

روحانی همچنین در تشریح شرایط منطقه، بمباران مواضع تروریست ها از سوی نیروهای ائتلاف را در بلند مدت به نفع داعش دانست و گفت: تروریست ها با مظلوم نمایی و برجسته كردن حمله هوایی قدرتهای بزرگ، جوانان ناپخته بیشتری را جذب كرده و به حیات خود ادامه خواهند داد.

روحانی سپس به مناسبات رو به جلو دو كشور در سالهای گذشته اشاره كرد و گفت: تردید نداریم در شرایط امروز گسترش روابط صمیمانه ایران و عراق علاوه بر تامین منافع دو كشور به نفع منطقه نیز خواهد بود.

رییس جمهوری سفر نخست وزیر عراق به ایران را نقطه عطفی در همكاریهای دو جانبه ارزیابی كرد و گفت : انتخاب تهران به عنوان نخستین مقصد سفر نخست وزیر جدید عراق نشاندهنده اهمیت روابط دوستانه دو ملت و دو كشور است.

روحانی با تاكید بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو كشور همسایه اظهار امیدواری كرد که ارزش مبادلات تجاری دو كشور تا پایان سال ۲۰۱۵ به رقم ۳۰ میلیارد دلار در سال نزدیک شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده است با برطرف كردن همه موانع، زمینه بهره برداری از ظرفیت های موجود در عرصه اقتصادی را فراهم آورد.

رییس جمهوری با اشاره به ضرورت فراهم شدن تسهیلات لازم برای رفت آمد آسان تر مردم دو كشور اظهار داشت: باید شرایط به گونه ای باشد كه شیعیان و بازرگانان دو كشور بتوانند به راحتی سفر كرده و به زیارت عتبات عالیات یا مشهد مقدس بروند.

وی بر گسترش روابط حوزه ها و دانشگاههای دو كشور تاكید كرد و گفت: ایران و عراق روابط دیرینه ای در حوزه های علمی و دینی داشته اند و امروز هم باید این روابط و سایر همكاریهای فرهنگی گسترش یابد.

رییس جمهوری همچنین از ادامه حضور تعدادی از اعضای گروهك تروریستی در عراق ابراز تاسف كرد وگفت: این تروریست ها در پرونده خود سابقه حمله به مردم بی دفاع و مظلوم عراق را نیز دارند.

نخست وزیر عراق نیز در این دیدار ضمن تشكر از استقبال گرم مقامات ایرانی گفت: انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین مقصد سفرمن نشاندهنده عمق مناسبات و نگاه ویژه دو كشور به آینده است.

حیدر العبادی با بیان اینكه دولت و ملت عراق ایستادگی ایران در مقابل تروریسم را ارج می نهد، گفت: تهدید تروریسم متوجه موجودیت همه كشورهای منطقه است و اطمینان داریم كه ایران تا زمان نابود سازی این بیماری خطرناك در كنار ما خواهد بود.

وی روابط عراق و ایران را مكمل یكدیگر دانست و گفت: آماده ارتقاء مناسبات اقتصادی تجاری و صنعتی میان دو كشور هستیم و از هر اقدامی در جهت كاستن از موانع سفر شهروندان دو كشور استقبال می كنیم.

العبادی با اشاره به اینكه پیش از سفر به ایران در نجف به زیارت بارگاه امیرالمومنین (ع) و دیدار با آیت الله سیستانی رفته است، گفت: پیشرفت عراق و همسایگان تنها از طریق همكاری میسر می شود زیرا ملت های ما با چالش های خطرناكی روبرو هستند.

نخست وزیر عراق با اشاره به حضور وزرای دولت عراق در این سفر اظهار امیدواری كرد:افق های تازه ای در عرصه های مختلف میان دو كشور گشوده شود.

وی همچنین بر گسترش همكاریها میان جمهوری اسلامی ایران و عراق در عرصه های مختلف تاكید كرد.
نخست وزیر عراق همچنین با بیان اینكه دولت عراق می داند كه اعضای گروهك تروریستی منافقین در جنایت علیه مردم دو كشور دست داشته اند، گفت: مسئولیت نهاد ها و سازمان های بین المللی است كه زمینه خروج آنها از عراق را فراهم كنند و دولت عراق در این زمینه اقدامات لازم را انجام خواهد داد و نخواهد گذاشت این افراد علیه جمهوری اسلامی ایران از خاك عراق اقدامی انجام دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار