کد خبر: 681887
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
پس از تحمل نزدیک به ۵ ماه بیماری
اين عالم بزرگوار از جمله نخستين مبارزان راه دشوار انقلاب و از چهره‌هاي اثرگذار و ياران صميمي نظام جمهوري اسلامي و از وفاداران غيور و صادق امام بزرگوار بود و در همه عرصه‌هاي مهم كشور در دوران انقلاب شجاعانه و با صراحت تمام نقش‌آفريني كرد
 آيت‌الله محمدرضا مهدوي‌كني يار ديرين امام (ره) و رهبري و رئيس خبرگان رهبري كه از 14 خرداد‌ماه امسال دچار عارضي قلبي شده و پنج ماه در كما بسر برد، روز گذشته پس از ايست قلبي در بيمارستان شهيد رجايي تهران ديده از جهان فرو بست و دعوت حق را لبيك گفت.
    
 به همين مناسبت رهبر معظم انقلاب در پيامي در‌گذشت اين عالم مجاهد و پارسا را به خاندان گرامي و برادر عاليقدر ايشان و به مردم ايران و روحانيت عظيم‌الشأن و همه ارادتمندان و شاگردان و دست‌پروردگان آن مرحوم صميمانه تسليت گفتند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، متن پيام تسليت رهبر معظم انقلاب به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
با تأسف و تأثر اطلاع يافتيم كه عالم مجاهد و پارسا حضرت آيت‌الله آقاي حاج شيخ محمد‌رضا مهدوي‌كني رضوان‌الله‌عليه دار فاني را وداع گفته و دوستان و ارادتمندان خود را داغدار كرده است. اين عالم بزرگوار از جمله نخستين مبارزان راه دشوار انقلاب و از چهره‌هاي اثرگذار و ياران صميمي نظام جمهوري اسلامي و از وفاداران غيور و صادق امام بزرگوار بود و در همه عرصه‌هاي مهم كشور در دوران انقلاب شجاعانه و با صراحت تمام نقش‌آفريني كرد. از عضويت در شوراي انقلاب و سپس تشكيل كميته‌هاي انقلاب در آغاز تأسيس نظام اسلامي تا تصدي وزارت كشور و سپس قبول نخست وزيري در يكي از سخت‌ترين دوران‌هاي جمهوري اسلامي، و تا ورود در عرصه توليد علم و تربيت جوانان صالح و تأسيس دانشگاه امام صادق(ع) و تا امامت جمعه تهران و سرانجام رياست مجلس خبرگان، همه جا و همه وقت در موضع يك عالم ديني و يك سياستمدار صادق و يك انقلابي صريح ظاهر شد و هرگز ملاحظات شخصي و انگيزه‌هاي جناحي و قبيله‌اي را به حيطه فعاليت‌هاي گسترده و اثرگذار خود راه نداد. اين انسان بزرگ و پرهيزگار، همه وزن وزين خود را در همه حوادث اين دهها سال در كفه حق و حقيقت نهاد و در دفاع از راه و سيره انقلاب و نظام، كوتاهي نورزيد. رحمت و رضوان الهي بر روان پاك او باد. اينجانب به خاندان گرامي و برادر عاليقدر ايشان، و به مردم ايران و روحانيت عظيم‌الشأن و همه ارادتمندان و شاگردان و دست‌پروردگان آن مرحوم صميمانه تسليت مي‌گويم و علوّ درجات وي را از خداوند متعال مسئلت مي‌نمايم.
سيد علي خامنه‌اي ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    
اعلام 2 روز عزاي عمومي در كشور
حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري نيز در پيامي رحلت حضرت آيت‌الله محمدرضا مهدوي‌كني، رئيس مجلس خبرگان رهبري را به رهبر معظم انقلاب اسلامي، مجلس خبرگان رهبري، حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها، خاندان مكرم آن مرحوم، جامعه روحانيت و خانواده انقلاب و ملت بزرگ ايران تسليت گفت.
در بخشي از پيام دكتر روحاني آمده است: نظام اسلامي در حساس‌ترين مقاطع تاريخ خود شاهد حضور خالصانه و مؤثر آن بزرگ بود كه بي‌ريا و با شجاعت به ميدان آمد و به آرمان‌ها و اصول انقلاب همواره وفادار ماند. تقيد او به حق و انصاف و ادب و صراحت در گفتار، زبانزد همه بود. او بيش از بيان و كلامش، از طريق اخلاق پسنديده و اعمال صالحه‌اش مردم را به راه حق دعوت مي‌نمود. هيچگاه از امام و خط امام فاصله نگرفت و از حمايت رهبري معظم انقلاب دست برنداشت. آن مرحوم در برخورد با همه اقشار و افراد، منصف بود و همزمان به تشخيص و اجتهاد خود پايبند بود و در عين اصولخواهي، از ميانه‌روي دست نكشيد. نقش آيت‌الله مهدوي‌كني در شكل‌گيري نهادهاي انقلابي از جمله كميته‌هاي انقلاب اسلامي و صيانت از نهاد دولت و قبول مسئوليت در مقاطع مختلف ستودني است. دكتر روحاني همچنين در اين پيام تصريح كرده كه «دولت جمهوري اسلامي ايران به نشان احترام به خدمات اين عالم بزرگ انقلابي، دو روز عزاي عمومي در سراسر كشور اعلام مي‌كند.»

پيام تسليت قواي قضائيه و مقننه
روساي قواي مقننه و قضائيه نيز در پيام‌هاي جداگانه ارتحال آيت‌الله مهدوي‌كني را تسليت گفتند.
در بخشي از پيام تسليت آيت‌الله آملي لاريجاني آمده است: خدمات ارزشمند و فراواني از اين فقيد سعيد به نظام جمهوري اسلامي به يادگار مانده است كه هرگز فراموش نمي‌شود و از باقيات‌الصالحات ايشان خواهد بود. رئيس قوه قضائيه افزوده است: ارتحال اين عالم بزرگوار و يار ديرين حضرت امام خميني (ره) و رهبر معظم انقلاب را به محضر حضرت بقيه‌الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي)، خانواده و بازماندگان محترم آن مرحوم تسليت عرض نموده، از خداوند متعال براي آن فقيد سعيد غفران الهي و براي بازماندگان صبر جميل و اجر جزيل مسئلت مي‌نمايم. علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در پيام تسليت خود آيت‌الله مهدوي‌كني را يكي از ذخاير گران‌سنگ نظام و مظهر وفاق و همدلي بين گروه‌هاي انقلابي و سياسي دانسته و خاطر‌نشان كرده است: به طور يقين خدمات ايشان هيچ‌گاه از خاطر ملت و دوستداران انقلاب فراموش نخواهد شد. لاريجاني تصريح كرده است: آن مرحوم به‌عنوان يكي از ذخاير گران‌سنگ نظام و مظهر وفاق و همدلي در بين گروه‌هاي انقلابي و سياسي، مسئوليت‌هاي مهمي را در جهت خدمت به ملت عرضه داشتند كه عضويت در شوراي انقلاب از طرف حضرت امام راحل، سرپرستي كميته انقلاب اسلامي، عضويت در شوراي نگهبان، شوراي انقلاب فرهنگي، وزارت كشور، نخست‌وزيري در شرايط حساس بعد از شهادت شهيدان رجايي و باهنر، مجمع تشخيص مصلحت نظام، رياست مجلس خبرگان رهبري و تأسيس و مديريت دانشگاه امام صادق(ع) از مهم‌ترين آنها مي‌باشد.

پيام تسليت شخصيت‌ها و مراجع عظام تقليد

حضرات آيات عظام لطف‌الله صافي گلپايگاني، نوري همداني و مكارم شيرازي در پيام‌هاي جداگانه در گذشت آيت‌الله مهدوي‌كني را تسليت گفتند.

در بخشي از پيام آيت‌الله مكارم شيرازي تصريح شده است: فقدان اسفناك عالم مجاهد حضرت آيت‌الله مهدوى‌كنى (رحمه الله عليه) موجب نهايت تأسف و تأثر گرديد. اين عالم ربانى در طول عمر پربركت خود پيوسته در صف مقدم براى دفاع از اسلام و مكتب اهل بيت(عليهم‌السلام) و انقلاب اسلامى قرار داشت و از كسانى بود كه هرگز مسير خود را در فراز و نشيب‌ها و توفان‌هاى انقلاب تغيير نداد و نسبت به امام راحل (قدس‌سره) و رهبر انقلاب كاملاً وفادار بود. در پيام آيت‌الله صافي گلپايگاني آمده است: آن عالم مجاهد يكي از اركان بزرگ انقلاب اسلامي بود كه در مقاطع مختلف، نقش حسّاس و محوري داشت. خدمات شايسته ايشان به مراكز علمي و مذهبي و رشد و ارتقاي فكري جوانان و پايبندي به اصول و ارزش‌هاي اسلامي در خاطره‌ها هميشه باقي خواهد ماند.

در پيام آيت‌الله نوري همداني نيز آمده است: ارتحال عالم رباني و فقيه بزرگوار حضرت آيت‌الله مهدوي‌كني رحمت الله كه از آغاز در كنار حضرت امام رضوان‌الله تعالي عليه در تمام مراحل انقلاب حضوري شجاعانه و تاثيرگذار داشت و در اين راه متحمل مشقت‌هاي فراوان گرديد و مورد احترام خاصه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران بوده و پس از رحلت امام رضوان‌الله تعالي عليه همواره در كنار رهبر معظم انقلاب حضور مؤثر داشته است را به محضر رهبر معظم انقلاب، جامعه روحانيت، حوزه‌هاي علميه و شاگردان ايشان و به ويژه بيت محترم‌شان تسليت عرض مي‌كنم.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان قانون اساسي، علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، آيت‌الله يزدي رئيس دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، سيد حسن خميني، محمود احمدي نژاد، محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، ستاد نماز جمعه تهران، ارتش جمهوري اسلامي ايران، اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان، مركز رسيدگي به امور مساجد، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي، سازمان بسيج اساتيد، آيت‌الله حسيني بوشهري مدير حوزه‌هاي علميه كشور، شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، آيت‌الله علم‌الهدي امام جمعه مشهد، جبهه پايداري، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و احزاب و گروه‌هاي سياسي با صدور بيانيه‌هاي جداگانه ارتحال اين عالم وارسته را تسليت گفتند.

بيانيه سپاه به مناسبت ارتحال آيت‌الله مهدوي‌كني
همچنين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در بيانيه‌اي با تسليت ارتحال ملكوتي آيت‌الله محمدرضا مهدوي‌كني رئيس مجلس خبرگان رهبري، آن عالم مجاهد و وارسته را يك انقلابي تمام عيار، مصمم و سختكوش در عرصه‌هاي مختلف حراست از اسلام ناب محمدي (ص) و ارزش‌هاي متعالي انقلاب اسلامي دانست.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: حضور به هنگام و به‌موقع در صحنه حوادث و وقايع روزگار انقلاب و اتخاذ مواضع انقلابي و توأم با درايت و وزانت و منطبق با اخلاق و ولايتمداري، اين عالم مجاهد را به شخصيتي معتمد و راهنما براي آحاد جامعه اسلامي به ويژه حوزه و دانشگاه تبديل كرده بود به گونه‌اي كه نگاه وحدت‌آميز و همراه با انصاف و انقلابي‌گري ايشان به مسائل سياسي اجتماعي كشور، منشوري الهام بخش و آموزنده را براي نسل‌هاي امروز و فرداي ميهن اسلامي به يادگار گذارده است.

اين بيانيه ولايتمداري و تبعيت مستمر آيت‌الله مهدوي‌كني از ولايت فقيه و همراهي با امام راحل و مقام معظم رهبري (مدظله العالي) در مراحل مختلف انقلاب اسلامي را از برجسته‌ترين ويژگي‌هاي آن عالم پارسا و باتقوا قلمداد و تصريح كرده است: آيت‌الله مهدوي‌كني‌(ره) با نقش آفريني‌هاي بزرگ و موفق در مسئوليت‌ها و مناصب متعدد حكومتي از فرماندهي نخستين نهاد انقلابي پس از پيروزي 22 بهمن 57 يعني كميته انقلاب اسلامي تا آخرين آن رياست مجلس خبرگان رهبري نشان داد كه در دفاع از انقلاب و رهبري و پيشبرد اهداف و آرمان‌هاي نظام اسلامي لحظه‌اي درنگ نكرد و همواره در قامت يك انقلابي اسوه در برابر فتنه‌ها و خطرات فراروي انقلاب و ملت ايران راست قامت ايستاد و بصيرت و هوشمندي كم‌نظير خود را مشعل پرفروغ هدايت جامعه به ويژه جوانان پرشور دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه قرار داد.

   سوابق و مسئوليت‌ها
آيت‌الله محمدرضا مهدوي‌كني سال 1310 در روستاي كن از توابع تهران به دنيا آمد.
وي رياست مجلس خبرگان رهبري و دبيركلي جامعه روحانيت مبارز را بر عهده داشت و رئيس دانشگاه امام صادق(ع) و استاد درس اخلاق اسلامي اين دانشگاه بود. آيت‌الله مهدوي‌كني پس از انقلاب يكي از پنج روحاني‌اي بود كه هسته اصلي شوراي انقلاب را تشكيل دادند و پس از انقلاب نيز وزير كشور دولت‌هاي شوراي انقلاب، شهيد رجايي و شهيد باهنر بود. ايشان در پي فاجعه 8 شهريور 60 و ترور شهيدان رجايي و باهنر، به عنوان نخست‌وزير موقت منصوب شد. كتاب‌هاي «نقطه‌هاي آغاز در اخلاق عملي»، «اصول و مباني اقتصاد اسلامي در قرآن»، «بيست گفتار» و «شرح دعاي افتتاح» از جمله آثار مرحوم آيت‌الله مهدوي‌كني(ره) است. همچنين خاطرات وي نيز توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده ‌است.
آيت‌الله مهدوي‌كني پس از پيروزي انقلاب سمت‌هاي مختلفي از جمله عضويت در حلقه اوليه شوراي انقلاب از طرف حضرت امام خميني، عضويت در كميته استقبال از حضرت امام، سرپرستي كميته انقلاب اسلامي(به عنوان اولين نهاد انقلابي مسلح براي حفظ انقلاب به پيشنهاد شهيد مطهري و دستور امام خميني)، عضويت به عنوان فقيه در شوراي نگهبان قانون اساسي(دو مرتبه)، نمايندگي امام خميني در هيئت حل اختلاف مسئولان نظام و چندين مأموريت مشابه در حوادث مهم دوران انقلاب، وزارت كشور در كابينه‌هاي رجايي و باهنر، نخست‌وزير موقت پس از ترور محمدعلي رجايي و محمدجواد باهنر، عضويت در ستاد انقلاب فرهنگي به حكم امام خميني، عضويت در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به حكم حضرت امام خميني و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مسئوليت ستاد كمك‌رساني به مردم مناطق بمباران‌شده، عضويت در شوراي بازنگري قانون اساسي، رياست مركز رسيدگي به امور مساجد، عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام و عضويت مجلس خبرگان رهبري به نمايندگي از مردم تهران و رياست مجلس خبرگان را بر عهده داشته است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
فرزانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
1
2
خداوند رحمتش کند
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
1
0
خدا رحمت کند انقلابی اصیل و فقیه مسلم وعامل را.
سهی سرایانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
1
0
سلام : خداوند این عالم وارسته را رحمت و با شهدا محشورشان نماید .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار