کد خبر: 681827
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵
آنكارا اجازه ورود پيشمرگه‌ها را داد، واشنگتن محموله هوايي نظامي فرستاد
پس از اينكه مشخص شد به رغم حمايت‌هاي همه‌جانبه تركيه از داعش براي تصرف كوباني، اين شهر به دست اين گروه تروريستي سقوط نخواهد كرد وحتي كردها موفقيت‌هايي در عقب راندن داعش داشته‏اند آنكارا در چرخشي ديرهنگام اعلام كرد كه به نيروهاي پيشمرگه اجازه ورود به اين شهر را مي‌دهد.
محمد بابايي‌نساز
پس از اينكه مشخص شد به رغم حمايت‌هاي همه‌جانبه تركيه از داعش براي تصرف كوباني، اين شهر به دست اين گروه تروريستي سقوط نخواهد كرد وحتي كردها موفقيت‌هايي در عقب راندن داعش داشته‏اند آنكارا در چرخشي ديرهنگام اعلام كرد كه به نيروهاي پيشمرگه اجازه ورود به اين شهر را مي‌دهد. اين تغيير موضع آنكارا كه همزمان با ارسال كمك نظامي امريكا از طريق هوا به مدافعان كوباني صورت مي‌گيرد، نشان مي‏دهد كه تركيه هم به ناچار توصيه‌هاي امريكا را پذيرفته است و تقلا مي‏كند تا اكنون كه نتوانسته شكست كردها را ببيند، ‌لااقل در كيك پيروزي كردها بر داعش سهمي بجويد؛ به خصوص كه تعلل آنكارا در كمك به مبارزان كرد هم سبب سرايت ناآرامي‏ها به داخل مرزهاي اين كشور و باعث بي‌اعتباري بيشتر اين كشور در سطح افكار عمومي جهان شده بود.  
به گزارش «جوان»، وزير خارجه تركيه اعلام كرد كه به نيروهاي پيشمرگه كردستان عراق اجازه عبور ورود به شهر كوباني را مي‌دهد. مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با منجي حامدي، همتاي تونسي خود گفت: ما به پيشمرگ‌ها براي رفتن به كوباني كمك مي‌كنيم. مذاكرات در اين باره در جريان است. به گزارش اسكاي‌نيوز، چاووش اوغلو توضيح زيادي درباره اين مذاكرات نداد اما منابع وزارت خارجه تركيه تأييد كردند كه عبور پيشمرگه‌ها از مرز تركيه آغاز شده است. كوباني بيش از يك ماه است كه از سه طرف تحت محاصره داعش قرار دارد، اين گروه همچنين روز شنبه تلاش كرد تا تنها مسير خروجي ساكنين اين شهر واقع در منطقه مرزي با تركيه را به كنترل خود در آورد كه با هوشياري مدافعان كوباني ناكام ماند.
اجازه ورود نيروهاي پيشمرگه كردستان به كوباني در حالي است كه تركيه تاكنون با اين مسئله مخالفت مي‌كرد بنابراين اين مسئله نشانه تغيير قابل توجه در رويكرد تركيه نسبت به كوباني است. اين تغيير موضع آنكارا به نظر مي‌رسد از يك طرف به دليل ترس از شروع جنگ داخلي و خشم‌گسترده جمعيت 15 ميليون نفري كردهاي تركيه و از طرف ديگر به دليل تحولات ميداني و شكست‌هاي سنگين داعش در اين شهر صورت گرفته است.
در چند روز اخير مدافعان شهر موفق شده‌اند تروريست‌هاي وابسته به داعش از شهر بيرون رانده و تلفات سنگيني به تروريست‌ها وارد كنند. شكست محاصره كوباني و ناكامي داعش در تصرف اين شهر در حالي است كه تركيه در طول يك ماه گذشته كمك‌هاي زيادي به داعش براي تصرف اين شهر كرد. آنكارا نه تنها مسير دسترسي به كوباني را مسدود كرده بود بلكه مانع از هرگونه ورود داوطلبان مردمي و كمك به اين شهر شمالي سوريه مي‌شد و حتي در منابع كردي گزارش‌هايي از همكاري تركيه با داعش در جريان محاصره اين شهر منتشر شده است. تحليلگران اين سياست تركيه را انتقام‌گيري از حزب كارگران كردستان عنوان كرده‌اند چراكه مدافعان اصلي اين شهر تحت عنوان «يگان‌هاي مدافع خلق» روابط نزديكي با پ‌ك‌ك دارند و به‌نوعي شاخه سوري اين حزب محسوب مي‌شوند و در طول دو سال گذشته حاضر به همكاري با تركيه و متحدان اين كشور عليه دولت دمشق نشده‌اند.
  اختلاف تركيه و امريكا
اين سياست‌هاي تركيه نه تنها منجر به سقوط كوباني نشد و مدافعان اين شهر توانستند با مقاومت سرسختانه حملات تروريست‌هاي داعش را عقب برانند بلكه منجر به گسترش خشم و نارضايتي عمومي در ميان اقليت 15 ميليون نفري كردهاي اين كشور شد و تركيه را در آستانه يك جنگ داخلي قرار داد. دست‌كم 35 نفر در جريان تظاهراتي كه جمعيت 15 ميليون نفري كردها در سرتاسر اين كشور طي هفته گذشته عليه سياست‌هاي آنكارا درباره كوباني برگزار كردند، كشته شدند. از سوي ديگر سياست‌هاي غيرانساني تركيه نسبت به كوباني حتي نارضايتي مقامات امريكايي را نيز برانگيخت. پس از اينكه اين كشور روز دوشنبه اعلام كرد كه از طريق هوا كمك‌هاي اوليه و تسليحاتي براي ساكنين شهر انداخته است، تركيه نسبت به اين اقدام امريكا اعتراض كرد. جان كري، وزير خارجه امريكا در واكنش گفت: كمك نكردن به اكراد در مبارزه با تندروهاي داعش در كوباني ‏غيرمسئولانه و از لحاظ اخلاقي دشوار است. ‏ وي همچنين افزوده است كه واشنگتن از دولت تركيه خواسته تا اجازه دهد نيروهاي كرد عراقي به كمك مردم كوباني بروند. هر چند يك سخنگوي شبه‌نظاميان كرد در شمال سوريه به رويترز گفته است كه كمك‌هاي ‏نظامي امريكا كه در اختيار كردهاي اين منطقه قرار گرفته، براي شكست دادن داعش در منطقه عين العرب- كوباني كفايت ‏نمي‌كند. ‏
  ‏نقشه دوم تركيه
با شكست اين سياست‌هاي تركيه و خشم و انتقاد گسترده فعالان حقوق بشري به نظر مي‌رسد آنكارا به دنبال پياده كردن طرح جايگزين ديگري است تا بتواند پيروزي مقاومت مردم را به نام خود ثبت كند. به گزارش پايگاه رادو طي پنج روز گذشته گفت‌وگوهاي فشرده‌اي بين دولت رجب طيب اردوغان و مسعود بارزاني از رهبران كرد صورت گرفته است. هر چند جزئيات بيشتري از اين ديدارها منتشر نشده است اما به نظر مي‌رسد تصميم به موافقت با حضور پيشمرگه‌ها در جريان اين نشست صورت گرفته است. تا با حضور اين نيروها در كوباني علاوه بر كم‌رنگ كردن نقش يگان‌هاي مدافع خلق تركيه بتواند نسبت به امنيت خود اطمينان حاصل كند. تركيه در طول سال‌هاي گذشته روابط قوي با بعضي مقامات كردستان عراق به ويژه مسعود بارزاني ايجاد كرده است. فيل گريو، تحليل‌گر مسائل منطقه و سياست خارجي امريكا نوشت كه مشخص است اين تصميم با هدف قرار دادن حزب متحد دموكراتيك [كه شاخه سياسي يگان‌هاي مدافعان خلق محسوب مي‌شود و قوي‌ترين حزب سياسي كردها در سوريه است] تحت نفوذ ناتو و مسعود بارزاني صورت گرفته است. اما مدافعان كوباني از اين تصميم كوباني استقبال نكرده و حتي با آن مخالفت كرده‌اند.  يك مقام مسئول در كوباني به بي‌بي‌سي گفت كه شهر وي به تسليحات نياز دارد نه به پيشمرگه‌ها و در همين حال يك سخنگوي حزب متحد دموكراتيك كه شاخه سياسي يگان‌هاي مدافع خلق محسوب مي‌شود به پايگاه خبري ميدل‌ايست‌اي گفت كه خيلي زود درباره كمك‌هاي پيشمرگه حرف زد.
در همين حال ايهان تانير، خبرنگار تركيه‌اي مقيم امريكا در صفحه توئيتر خود نوشت كه كمك‌هاي تسليحاتي و نظامي به حزب متحد دموكراتيك از طرف گروه جلال طالباني صورت صورت مي‌گيرد نه لزوما از طرف بارزاني. خبرنگاران مستقر در مرز تركيه و سوريه نيز عصر روز دوشنبه به نقل از منابع محلي گزارش دادند كه هنوز هيچ كمكي از طرف مرز تركيه صورت نگرفته و اين كشور همچنان مانع از ورود داوطلبان براي دفاع از اين شهر مي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس يكم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
1
2
من از اول هم گفته بودم تركيه بدجوري بر سر دوراهي گير كرده اولا" كه كردهاي كوباني با كمك سردار حاج قاسم سليماني و ديگر مشاورانش توانستن داعشيها را عقب برانند حتي الان هم سردار سليماني در داخل كوباني هست ... اما تركيه و اردوغان خبيث ... اردوغان ديد ارزوهايش براي سقوط كوباني به ياس تبديل شد و براي فرار از تظاهرات و اعتراضهاي كرد داخل تركيه ميخواهد وانمود كند كه به كردها كمك ميكند ... اما ... اما از اون بدتر با اين كارش خودش و تركيه را عملا" در مقابل داعشيها قرار داده و از اين به بعد تركيه و اردوغان خودش را بايد اماده كند تا با داعش در داخل خاك تركيه مبارزه كند داعشيهائيكه كاملا" به سوراخهاي پيدا و پنهان تركيه وارد هستند ...
داعشيها اگر يك كمي عاقل باشند با ائتلاف با كردهاي ناراضي و مخالف دولت اردوغان خيلي راحت تر از سوريه و عراق ميتوانند در داخل تركيه جنگ داخلي و جنگ شهري راه بياندازند چرا كه عربستان هم ميتواند از طريق داعش از تركيه باج خواهي كند و بجاي اينكه داعش متوجه عربستان بشود به داخل تركيه هدايت بكند درگيري داخلي در تركيه هم كوتاه مدت و هم دراز مدت به نفع عربستان خواهد بود از طرفي هم اخوان المسلمين را نميگزارد در تركيه فعاليت بكنند ... از اين به بعد بايد منتظر خبرهاي جنگي بين داعش و تركيه در داخل تركيه بود از الان خيلي از خبرنگاران خودشان را به تركيه رسانده اند تا اين درگيريهاي خونين داخل تركيه را پوشش خبري بدهند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
0
0
ﺑﺒﺒﺒﺒﺒﺐ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار