کد خبر: 681821
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳
درگيري ميان شهرداري اصفهان و سازمان ميراث فرهنگي بالا گرفت
چند روز پيش شهردار اصفهان در گفت‌و‌گو با يكي از رسانه‌ها اداره ميراث فرهنگي استان را در حفاظت از آثار تاريخي اصفهان ناتوان دانست و سازمان ميراث فرهنگي كشور را سياست‌زده خواند. اين گفت‌وگو با واكنش روابط عمومي، كارشناسان و مديران سازمان ميراث فرهنگي مواجه شد.
چند روز پيش شهردار اصفهان در گفت‌و‌گو با يكي از رسانه‌ها اداره ميراث فرهنگي استان را در حفاظت از آثار تاريخي اصفهان ناتوان دانست و سازمان ميراث فرهنگي كشور را سياست‌زده خواند. اين گفت‌وگو با واكنش روابط عمومي، كارشناسان و مديران سازمان ميراث فرهنگي مواجه شد.
به گزارش «جوان»، اين سازمان اكنون متني را به نقل از «سياوش صابري كاخكي» مدير كل دفتر حفظ و احياي بناها، بافت‌ها و محوطه‌هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري انتشار داده و آن را به رسانه‌هاي مختلف از جمله « جوان » ارسال كرده است كه در ادامه بخش‌هايي از آن را مي‌خوانيد.
«در هفته گذشته شهر اصفهان ميزبان اتفاق فرهنگي ارزنده‌اي بود كه توسط شهرداري اصفهان، تمامي شيريني و بركت دستاورد فرهنگي آن به تلخي گراييد. تلخي از آن جهت كه به بهانه يك كنفرانس فرهنگي و يك فعاليت نمادين، مجوزي براي تاخت و تاز در عرصه ثبت جهاني ميدان نقش جهان شد.
اين اقدام كه بدون‌اطلاع و مجوز سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و پايگاه ميراث جهاني ميدان امام صورت گرفت باعث اعتراض مدافعان حريم ميراث فرهنگي كشور شد. البته اين اولين بار نيست كه شهرداري اصفهان چنين اقدامات تخريبي در حريم آثار ميراثي اين شهر- موزه كشور مرتكب مي‌شود. حافظه تاريخي مردم آكنده از اقداماتي از اين دست است. ماجراي ساختمان جهان‏نما، ميدان عتيق اصفهان و متروي اصفهان هنوز از يادها نرفته است.
با اين حال شهردار اصفهان در فرار به جلو، در مصاحبه با رسانه‌ها اتهاماتي را متوجه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كرده و فردي كه در 11 سال اخير به تخريب‌گر ميراث مشهور است، خود را مدافع ميراث فرهنگي كشور معرفي كرده است. البته اين دگرگوني اگر قلبي و اعتقادي باشد، جاي قدرداني دارد و از آن استقبال مي‌شود اما ‌اي كاش اين نگراني‌ها طي هشت سالي كه همفكران ايشان در مسند امور در اين سازمان بودند نيز حتي يكبار ابراز مي‌شد!»
 در ادامه اين جوابيه سازمان ميراث فرهنگي به مثال‌هاي شهردار اصفهان از وضعيت ميراث تاريخي اين شهر اشاره‌ شده و از رطوبت ستون‌هاي مسجد امام و وجود موريانه در آثار چوبي اصفهان و آسيب‌ديدگي ستون‌هاي عالي‌قاپو سخن به ميان آمده است، ضمن آنكه سازمان ميراث فرهنگي اظهار كرده است كه اين موارد تحت كنترل هستند.
در ادامه اين مطلب آمده است: «‌لازم است ايشان دلايل كارشناسي منابع و مستندات معتبر علمي خود را در خصوص اثرات تخريب موريانه در كاخ چهلستون ارائه كرده و به اين سؤال پاسخ بدهد كه درختان آفت‌زده خيابان‌هاي بيمار و آفت‌زده باغ مجاور چهلستون در حوزه كاري شهرداري اصفهان چرا به اين روزگار افتاده‌اند؟ و حريم مغشوش و نازيباي چهلستون نتيجه اقدامات كيست؟
حدود قانوني مسئوليت‏ها براساس برنامه سوم، چهارم و آيين‏نامه اجرايي بند ج ماده 166 آن و قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص محدوده بافت تاريخي و همچنين ماده 3 اساسنامه سازمان، ضوابط بازيابي الگوي هويت شهرسازي و معماري اسلامي و ايراني (14/12/91 ) و نيز گزارش كميته‌هاي تخصصي شوراي عالي معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي و نهايتاً اعلام نظر شوراي مذكور ماه اخير به طور خاص در مورد اصفهان مشخص است. اگر شهرداري اصفهان بخش ناچيزي از منابع خود را در راه حفظ آثار تاريخي اختصاص دهد به اين نكته نيز بايد توجه كند كه بخش عظيمي از اين منابع و درآمدها ناشي از همين داشته‌هاي فرهنگي- تاريخي است كه در اختيار مديريت محترم شهري قرار مي‌گيرد و بايد جوابگوي وظايف انجام نداده و منابع تخصيص داده نشده هم باشد، همچنين آن شهرداري محترم بايد جوابگوي كارهاي غير كارشناسي، اقدامات عجولانه و شبانه و هماهنگ نشده، پروانه‌هاي صادره در حريم آثار تاريخي و تخريب آثار با ارزش ثبت نشده و بي‌احترامي‌ها به آثار تاريخي در انواع گوناگون و گردشگران ناراضي و خدمات نامناسب به آنها باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار