کد خبر: 681808
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
جاده امن بس نبود ترك‌ها يارانه گازوئيل هم مي‌خواهند
زياده‌خواهي مقامات ترك به جايي رسيده است كه انتظار دارند ايران علاوه بر در اختيار قرار دادن جاده‌هاي امن خود براي ترانزيت كالاي ترك به ساير كشورها، در هر ليتر گازوئيل يارانه‌اي بالغ بر هزار و 750 تومان را به كاميون‌هاي ترك پرداخت كند، اين درحالي است كه اين زياده‌خواهي زمينه توقف 3 هزار و 500 كاميون ترك و ايراني را در مرزهاي دوكشور فراهم آورده است.
هادي غلامحسيني
زياده‌خواهي مقامات ترك به جايي رسيده است كه انتظار دارند ايران علاوه بر در اختيار قرار دادن جاده‌هاي امن خود براي ترانزيت كالاي ترك به ساير كشورها، در هر ليتر گازوئيل يارانه‌اي بالغ بر هزار و 750 تومان را به كاميون‌هاي ترك پرداخت كند، اين درحالي است كه اين زياده‌خواهي زمينه توقف 3 هزار و 500 كاميون ترك و ايراني را در مرزهاي دوكشور فراهم آورده است.
به گزارش «جوان»، مقامات تركيه‌اي به جاي آنكه شكرگزاري كشور ايران باشند كه اجازه داده به دليل نا امني در كشور عراق كاميون‌هاي ترك از مسير ايران كالا به ساير كشورها ترانزيت كنند در مواجهه با پرداخت مابه‌التفاوت هزينه سوخت عوارض 50يورويي را براي ورود كاميون‌هاي ايراني به تركيه وضع كرده‌اند و همين امر گويا موجب توقف 3‌هزار‌و‌500 كاميون در مرزهاي تركيه و ايران شده است.
گويا ترك‌ها فراموشكار شده‌اند زيرا همين مردادماه سال جاري روساي گمرك ايران و تركيه در آنكارا توافق كردند كه به دنبال حملات تروريستي اخير داعش در شمال عراق و ايجاد نا امني در اين منطقه وسائل نقليه تركيه در عبور ترانزيت، از قلمرو جمهوري اسلامي ايران (مرز بازرگان – گوربولاغ) براي حمل كالاهاي صادراتي تركيه به عراق و ساير كشورها استفاده كنند، حالا ترك‌ها اين لطف ايران را فراموش كرده‌اند و به جاي تشكر عوارض ورود كاميون‌هاي ايراني به تركيه را 50 يورو كرده‌اند.
در اين بين تركيه به بهانه اينكه ايران مابه‌التفاوت قيمت سوخت را از كاميون‌هاي ترك مي‌گرفت، عوارض 500 يورويي براي كاميون‌هاي ايراني وضع كرد اما به دليل بي‌ربط بودن حرف تركيه، ايران هم عوارض 500 يورويي وضع كرد و اكنون ترك‌ها به مقابله، اين عوارض را به هزار يورو افزايش داده‌اند.
قيمت گازوئيل در ايران 250 تومان و در تركيه 7هزار تومان مي‌باشد، به همين علت دولت ايران از سال‌هاي پيش مقرر كرده بود كه كاميون‌هاي تركيه در ايران بايد مابه‌التفاوت سوخت را براساس كيلومتري كه در ايران طي مي‌كنند و 2‌هزارو 500 تومان قيمت جهاني گازوئيل بپردازند.
حال گويا ترك‌ها انتظار دارند ايران در قبال گازوئيل 7هزار توماني كه تركيه در اختيار كاميون‌هاي ايراني قرار مي‌دهد، گازوئيل 250‌توماني در اختيار كاميون‌هاي ترك قرار دهد. اين در حالي است كه تمامي مقام‌هاي ايراني از تقابل ايران براي اين زياده‌خواهي ترك‌ها كه بيشتر به باج‌خواهي شبيه است، سخن به ميان آورده‌اند.
  3 ميليون و 500 هزار دلار خسارت توقف كاميون‌ها در مرز بازرگان
در اين بين رئيس كميسيون حمل‌ و نقل اتاق بازرگاني تهران گفت: 10 روز است كه هزار و 500 كاميون ايراني و 2 هزار كاميون ترك در مرز بازرگان متوقف هستند كه 3 ميليون و 500 هزار دلار خسارت توقف اين كاميون‌هاست.
مسعود دانشمند در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: هزينه‌ توقف هر كاميون در مرز بازرگان روزانه 100 دلار است.
به گفته وي پيش از اين عوارضي كه توسط تركيه گرفته مي‌شد، 0. 8 يورو به ازاي هر تن بار بود اما با دو برابر شدن اين ميزان، هزينه‌ سنگين 6/1‌يورويي به كاميون‌ها وارد مي‌شود كه اصلاً زير بناي منطقي ندارد.
دانشمند خاطرنشان كرد: روال منطقي در تمام كشور‌ها اين است كه سه تا شش ماه قبل از گران‌ شدن عوارض، اطلاع‌رساني انجام شود كه بازرگانان و شركت‌هاي ترانزيت در تصميم‌گيري‌هايشان، افزايش قيمت را در نظر قرار بگيرند.
رئيس كميسيون حمل‌ و نقل اتاق بازرگاني تهران گفت: البته كاميون‌هايي كه مواد غذايي فاسدشدني داشتند با قبول اين عوارض از مرز عبور كردند.
   در صورت پافشاري ترك‌ها ايران مقابله به مثل مي‌كند
از سوي ديگر مديركل دفتر ترانزيت سازمان راهداري كشور اعلام كرد: در صورتي كه مذاكرات با تركيه براي تعيين تكليف تعرفه كاميون‌ها به نتيجه نرسد، ايران مقابل به مثل خواهد كرد.
محمدجواد عطرچيان در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه تركيه در كنار دريافت تعرفه جديد از كاميون‌هاي ايراني از فروش سوخت به آنها جلوگيري مي‌كند، تصريح كرد: طبق اين تعرفه ترك‌ها از ماشين‌هاي ايراني به ازاي هر 100 كيلومتر 50 يورو عوارض مي‌گيرند كه ايران نيز در اقدامي متقابل همين تعرفه را بر كاميون‌هاي آنها وضع كرده است.
وي افزود: آنچه باعث شده ترك‌ها يك قدم از ما جلو باشند، ممانعت آنها از فروش سوخت به ماشين‌هاي ايراني است. آنها مدعي هستند كه ايران بايد سود ارزان‌قيمت خود را در داخل كشور به كاميون‌هايش در تركيه نيز ارائه كند. از اين رو اجازه سوخت‌گيري توسط رانندگان ايراني را نمي‌دهند. عطرچيان با بيان اينكه مذاكرات با ترك‌ها براي حل اين مشكل ادامه دارد، اظهار كرد: در صورتي كه ترك‌ها همچنان بر ادامه اين روند پافشاري كنند، ايران مجبور خواهد شد با آنها مقابله به مثل كند.
وي با اشاره به مراودات اقتصادي موجود بين دو كشور عنوان كرد: تنها نتيجه‌اي كه اين اقدام تركيه در طول روزهاي گذشته داشته متضررشدن صاحبان كالاي تركي است. واردات ما از تركيه رقمي بالاست كه شايد اين سياست‌ها يكجانبه از سوي ترك‌ها باعث كاهش اين رقم و البته گسترش صادرات شود.
مديركل دفتر ترانزيت سازمان راهداري كشور خاطرنشان كرد: بازي كه تركيه آغاز كرده قطعاً يك بازنده و يك برنده نخواهد داشت ما مذاكرات خود را با آنها ادامه مي‌دهيم تا در نهايت مشخص شود اين بازي برد- برد است يا باخت- باخت.
   موضع حق به جانب تركيه براي دريافت عوارض تلافي جويانه
در اين بين وزير حمل و نقل، امور دريايي و ارتباطات تركيه با دفاع از وضع عوارض سنگين براي كاميون‌هاي ايراني كه از مرز اين كشور تردد مي‌كنند، تأكيد كرد هر دو طرف بايد شرايط يكساني داشته باشند.
پايگاه اينترنتي تودي زمان تركيه نوشت: لطفي الوان در پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاران تأكيد كرد: ايران در اين قضيه بايد اصل برخورد متقابل را رعايت كند. بر اساس اين اصل شرايط يكسان براي كاميون‌هايي كه از مرز تركيه عبور مي‌كنند و كاميون‌هايي كه از مرز ايران عبور مي‌كنند بايد اجرا شود.
وي با اشاره به توافقات دو‌جانبه ميان دو كشور در ارتباط با مقررات عوارض مرزي گفت: ايران چندين سال است كه از كاميون‌هاي تركيه‌اي هزينه فوق‌العاده‌اي دريافت مي‌كند كه خلاف اين توافقات است. وي در ادامه افزود: تركيه پيش از وضع اين عوارض چندين بار به ايران هشدار داده بود اما به دليل بي‌توجهي اين كشور، اصل برخورد متقابل را اجرا كرد و عوارض مرزي براي كاميون‌هاي ايراني وضع كرد كه برابر با هزينه دريافتي از سوي ايران است.
بر اساس اين گزارش، وزير حمل و نقل تركيه با اشاره به اينكه تركيه و ايران همسايگاني با روابط دوستانه و تجاري قوي هستند، خاطرنشان كرد: تركيه به روابط ميان دو كشور اهميت مي‌دهد و انتظار دارد ايران نيز اصل برخورد متقابل را رعايت كند.
به گفته وي، در حال حاضر برخي از كاميون‌هاي تركيه‌اي از مرز گرجستان عبور مي‌كنند با اين همه كاميون‌هاي تركيه‌اي با وجود عوارض ايران كه بسيار بالا هستند همچنان از مرز دو كشور تردد دارند. در حالي كه شمار كاميون‌هاي ايراني كه از مرز تركيه عبور مي‌كنند پس از تحولات اخير كاهش يافته اما شمار كاميون‌هاي تركيه‌اي عبوري از مسير ايران تغيير نكرده است.
تركيه هفته گذشته اين عوارض را براي كاميون‌هاي ايراني اعلام كرد تا ايران را وادار كند هزينه 750 دلاري را كه از كاميون‌هاي تركيه‌اي براي جبران قيمت سوخت ارزان‌تر ايراني دريافت مي‌كند، كاهش دهد.
به دنبال اقدامات متقابل دو طرف، اين هزينه اكنون براي كاميون‌هاي ايراني و تركيه‌اي به 1500 دلار افزايش يافته است.
سفارت ايران در آنكارا به دنبال اين اقدامات بيانيه مطبوعاتي را منتشر كرد كه در آن تعدادي گزينه براي حل اين بحران پيشنهاد شده بود. در اين بيانيه ايران تأكيد كرد كه اختلاف در عوارض مرزي دو كشور بر مبناي اختلاف در قيمت سوخت در ايران و تركيه است.
قيمتي كه كاميون‌هاي تركيه‌اي براي سوخت در ايران مي‌پردازند 20 برابر ارزان‌تر از كشور خودشان است و ايران اين هزينه را براي جبران اختلاف هزينه سوخت ميان دو كشور دريافت مي‌كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
0
0
ترک ها برای50لیتر گازوییل مازادباک گل خودرو را توقیف نموده وجهت ترخیص مبلغ 40میلیون تومان باید طرف ایرانی به نفع ترک ها پرداخت نماید ولی خودروهای ترک در ایران از محل مکنده باک تریلی را پر کرده و هیچ توقیفی هم صورت نمیگیرد برای گفتن حرف زیاد داریم لطفا با یک راننده حضوری مصاحبه میخواد هزاران حرف ناگفته داریم..با تشکر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار