کد خبر: 681800
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۵
توصيه‌هاي بهداشتي براي اداي نذري‌هاي ايام محرم
سر زدن به تقويم‌ها هم نيازي نيست، براي درك نزديك شدن به ماه محرم كافي است به تقويم دلتان سري بزنيد. با تغيير حال و هواي دروني است كه مي‌توانيد آمدن ماه پيروزي خون بر شمشير را حدس بزنيد.
زهرا چيذري
سر زدن به تقويم‌ها هم نيازي نيست، براي درك نزديك شدن به ماه محرم كافي است به تقويم دلتان سري بزنيد. با تغيير حال و هواي دروني است كه مي‌توانيد آمدن ماه پيروزي خون بر شمشير را حدس بزنيد. حالا هم كمتر از يك هفته به آغاز ايام بزرگداشت با عظمت‌ترين قيام تاريخ بشر باقي مانده است و كم‌كم بساط پرچم سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين بالا مي‌رود و هيئات عزاداري رفته‌رفته براي اقامه عزاي حسيني خود را آماده مي‌كنند‌؛ اقامه عزايي كه مي‌تواند طي طريقي براي رشد و نمو روحي و ايماني عزاداران باشد و آنان را به درجه عزادار حقيقي ارتقا دهد اما در تمام ابعاد داراي شرايطي است كه بايد به آن توجه كرد.

هنوز يك هفته مانده به آغاز ماه محرم حال و هواي شهرها و كوچه‌هاي كشورمان حسيني شده و هيئات، ‌مساجد و تكيه‌ها براي پوشيدن رخت سياه محرم و برطرف كردن كم و كسرها به تكاپو افتاده‌اند. در تهران نيز چند روزي مي‌شود كه نمايشگاه عطر سيب براي دوازدهمين سال متوالي در بوستان ولايت راه‌اندازي شده تا هيئت‌ها، مساجد، كانون‌هاي مذهبي و حسينيه‌هاي شهر را تجهيز كند. نمايشگاه دوازدهم با حضور قريب به 200توليد‌كننده و توزيع‌كننده اصلي زير‌گروه‌هاي مواد غذايي، محصولات برق و الكترونيك، تجهيزات آشپزخانه‌اي و اقلام فرهنگي و تبليغي مورد نياز هيئت‌ها، حسينيه‌ها، مساجد و كانون‌هاي مذهبي برپا شده است. امسال اما عموم مردم هم براي برپايي نذورات خود امكان خريد از اين نمايشگاه را دارند.

دستورالعملي براي بهداشت ماه محرم
نذر كردن و نذري دادن هم يكي از بخش‌هاي تفكيك‌ناپذير هيئات مذهبي و ايام عزاداري حضرت اباعبدالله‌الحسين است و هر كدام از اين نذري‌ها حكايت از حاجتي برآورده شده و يك توسل و توكل دارد كه حالا ديني را بر گردن صاحب نذر گذاشته است و همين نذرهاي برآورده شده اميد را به جامعه تزريق مي‌كند. اما براي آنكه در چنين ايامي نذرها به بهترين شكل ممكن ادا شود و عزاداران حسيني با مشكلات بهداشتي و احياناً بيماري مواجه نشوند، لازم است براي تهيه غذاهاي نذري به برخي نكات توجه كرد. بر اساس اعلام معاونت بهداشتي وزارت بهداشت، «دستورالعمل ماه محرم» به معاونت‌هاي بهداشت دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور ابلاغ شده است. به گفته دكتر علي اكبر سياري، رعايت نكردن موازين بهداشتي در توزيع نذورات در ايام ماه محرم از سوي برخي از تكايا، هيئت‌ها و مساجد منجر به بروز بيماري‌هاي مرتبط با غذا به ويژه افزايش بيماري‌هاي عفوني روده‌اي خواهد شد.

وي بر ضرورت پخت و پز در مكان‌هايي با شرايط بهداشتي مناسب تأكيد مي‌كند و مي‌افزايد: لازم است تمامي افراد درگير در توزيع آب، چاي و غذا كارت بهداشت معتبر داشته باشند.

توجه به نمك و چربي غذاي نذري

هر چند اغلب كساني كه براي ايام عزاي حسيني نذري دارند مي‌كوشند تا بهترين مواد اوليه را براي اداي نذرشان استفاده كنند اما گاهي وقت‌ها به دليل بي‌توجهي يا نا‌آگاهي ممكن است مشكلاتي در اين حوزه به‌وجود بيايد. بنا به توصيه معاونت بهداشتي وزارت بهداشت مواد خام مصرفي بايد سالم، بهداشتي و بسته‌بندي شده و مورد تأييد وزارت بهداشت باشد. همچنين فرآورده‌هاي خام دامي بايد از مراكز مجاز مورد تأييد سازمان دامپزشكي تهيه شود.
در پخت غذاي نذري نبايد آمار و ارقام چاقي و فشار خون مردم كشورمان را فراموش كرد. بنا به تأكيد سياري بايد از نمك‌هاي يد‌دار تصفيه شده و همچنين روغن‌هاي داراي مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو و با چربي ترانس پايين استفاده كرد تا كساني كه از اين نذري‌ها استفاده مي‌كنند، دچار مشكل نشوند. معاون وزير بهداشت همچنين با اشاره به اينكه نبايد موادغذايي خام و پخته در كنار هم در داخل يخچال يا سردخانه نگهداري شوند، مي‌افزايد: از نگهداري مواد غذايي پخته شده در دماي محيط به مدت طولاني (حداكثر دو ساعت) خودداري شود.
به گفته سياري، نگهداري بيشتر از دو ساعت مواد غذايي پخته شده بايد در دماي 4 - صفر درجه يا در يخچال صورت گيرد.

تصاوير ناخوشايند در حاشيه ايستگاه‌هاي صلواتي

ايستگاه‌هاي صلواتي توزيع شربت و چاي و شير هم يكي ديگر از نذري‌هاي معمول در ايام عزاي حسيني است. دكتر سياري درباره سلامت و بهداشت اين نذري‌ها هم توصيه‌هايي دارد و مي‌گويد: ‌بايد از آب آشاميدني سالم در تهيه غذا و نذري‌ها استفاده كرد ضمن آنكه ظروف چند بار مصرف كه براي توزيع آب، چاي و مواد غذايي استفاده مي‌شود بايد به صورت مستمر شست‌وشو و گند‌زدايي شود.

به گفته وي براي توزيع چاي و مواد غذايي گرم بايد از ظروف يكبار مصرف مناسب استفاده شود و از فروبردن ليوان و پارچ به داخل ظروفي كه آب و شربت داخل آن است، جلوگيري شود.
ليوان‌هاي يك‌بار مصرف رها شده در خيابان و ظروف و ته‌مانده‌هاي غذا كه در جوي‌ها و معابر روي هم انبار مي‌شود، تصاوير ناخوشايندي است كه در شأن عزاداران حضرت اباعبدالله‌الحسين نيست اما متأسفانه وجود دارد. بنا به تأكيد معاون بهداشتي وزير بهداشت در نذري‌ها بايد پسماند‌هاي توليد شده به صورت بهداشتي جمع‌آوري، انتقال و دفع شود.

طي مراحل كمال براي عزاداران حقيقي

نذري دادن و برگزاري مراسم روضه‌خواني و نوحه‌خواني تنها بخش كوچكي از اقامه عزاي سرور و سالار شهيدان است و توقف در اين مراحل ما را از رسيدن به جايگاه عزادار حقيقي باز مي‌دارد. نبايد فراموش كنيم اقامه عزاي حسيني آنگونه كه سفارش بزرگان و علماي دين است، يكي از زير‌ساخت‌هاي احياي دين و حفظ ارزش‌هاي اسلامي است همانگونه كه معمار كبير انقلاب در اين باره فرموده‌اند « اين محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است.» به بيان ديگر تأسي به فرهنگ عاشورا مي‌تواند جامعه را پويا و امر به معروف و نهي از منكر و ظلم ستيزي را در آن جاري كند. بر اساس همين فرهنگ نيز مردم كشورمان توانستند نظام طاغوت را شناخته و به رهبري امام خميني (ره) عليه اين نظام قيام كنند و پيروز شوند. فرهنگ عاشورا همچنين در دوران هشت سال دفاع مقدس جاري و ساري بود و نيروي محركه رزمندگان كشورمان به شمار مي‌آمد و شور حسيني را مي‌شد در جبهه‌ها به عينه ديد. اما براي حفظ اين دستاوردها بايد مراقب انحرافات و بدعت‌ها بود تا جامعه از ويژگي‌هاي جامعه حسيني فاصله نگيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار