کد خبر: 681778
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
علمای شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در اعتراض به حکم اعدام شیخ النمرمجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی اظهار داشتند: این حکم علاوه بر اینکه نقض اشکار حقوق بشر است حکمی سیاسی و در راستای بر هم زدن وحدت اسلامی است.
جوان آنلاين: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان با بیان اینکه این حکم نقض آشکار آزادی بیان است اظهار داشت: حکومت آل سعود به دلیل وابستگی و سرسپردگی به استکبار جهانی به ویژه آمریکا تحمل اندیشه های ازاد را نداشته و در صدد خاموش کردن صدای مخالفان خود و همچنین استکبار است.

آیت الله سلیمانی در گفتگو با مهر این حکم را غیر انسانی و نقض حقوق آزادی بیان و حقوق بشر دانست و گفت: مردم عربستان پیش از این نیز شاهد رفتار های تبعیض آمیز حکومت خود بر علیه شهروندان و ازادی خواهان به دلیل وابستگی آل سعود به آمریکایی ها بودند.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نگاه حکومت آل سعود برای چنین حکم هایی به نگاه اربابان خود و آمریکایی ها دوخته شده است و با اینکه سازمان های حقوق بشر نیز با این حکم مخالفت خود را اعلام کرده اند اما آنها به دلیل سرسپردگی به استکبار توجهی به افکار جهانی نداشته و به طور حتم اجرای این حکم عواقب ناگواری برای حکومت آل سعود به همراه خواهد داشت.

اتهامات وارده به شیخ النمر ساختگی است

امام جمعه اهل سنت شهرستان خاش نیز اتهامات وارده به این عالم شیعی را ساختگی و غیر قابل قبول دانست و گفت: مدعیان حقوق بشر از حکم اعدام قاتلان و جنایتکاران در ایران انتقاد می‌کنند اما در مقابل چنین اقداماتی که کاملاً ضد بشری است سکوت می‌کنند و حتی به‌صورت غیرمستقیم حمایت می‌کنند.

مولوی محمد علی شهنوازی در گفتگو با مهر بیان داشت: شیخ‌النمر یکی از علمای بزرگ جهان اسلام است و اتهاماتی که دستگاه قضایی عربستان به این عالم شیعه وارد کرده ساختگی است و جنبه سیاسی دارد.

وی اظهار داشت: حکم اعدام شیخ نمر ضد انسانی است و از مجامع بین‌المللی می‌خواهیم تا موضع خود را نسبت به این موضوع مشخص کند.

وی افزود: شیخ النمر تنها به دلیل حمایت از انقلابیان و ایستادگی در برابر غارتگری های استکبار محکوم شده است و کشور عربستان برای رضایت اربابان خود و استکبار این حکم را صادر کرده است که قابل قبول نیست.

وی اذعان داشت: ظلم و ستمی که عربستان به عنوان یک نظام دیکتاتوری بر مردم و چنین علمایی روا می دارد به طور حتم ریشه آنها را بر خواهد کند و موجب سقوط آل سعود می شود.

وی بیان داشت: متاسفانه در کشور عربستان آزادی بیان وجود ندارد و هر عالمی که بر خلاف میل آنها و بر خلاف موضع آمریکایی ها سخن بگوید به زندان، شکنجه و اعدام محکوم می شود.

مسلمانان جهان باید برای رهایی شیخ النمر همصدا شوند

مدیر حوزه علمیه اهل سنت طوبی شهرستان زاهدان  نیز در این رابطه ضمن محکوم کردن این حکم اظهار داشت: تمامی مسلمانان جهان باید برای رهایی این عالم شیعی از دست استبداد با یکدیگر همصدا شوند و موضع واحدی اتخاذ کنند.

مولوی عبدالغنی بارانی در گفتگو با مهر بیان داشت: اجرای این حکم و محکومیت شیخ النمر مخالفت با مسلمانان و مبارزه با آزادی بیان است.

وی ادامه داد: اعدام این عالم که دارای جایگاه ویژه ای در بین مردم است به مثابه جنگ و در برابر مردم قرار گرفتن است و این کار مردود است.

وی با بیان اینکه اجرای این حکم نه تنها به خاموش شدن صدای آزادی خواهان منجر نمی شود بلکه خشم تمامی مسلمانان و مردم را از رژیم سعودی بیشتر و شعله ور تر می کند.

مولوی بارانی اظهار داشت: ما ضمن اینکه این حکم را مردود می شماریم خواهان لغو این حکم بوده و از سایر مسلمانان  می خواهیم اعتراض های خود را به عناوین مختلف اعلام کنند و اجازه ندهند این حکم سیاسی اجرا شود.

اعتبار دولت عربستان زیر سوال است

امام جمعه شهرستان زابل نیز با بیان اینکه اعدام شیخ نمر در راستای بر هم زدن وحدت اسلامی است و دولت عربستان باید بداند با این جنایات و اعدام‌های غیر قانونی نابودی خودش و تفکر وهابیت را تسریع می‌بخشد، اظهار داشت: شیخ نمر شخصیتی فرهیخته و نماینده یک گروه مؤمن است و حبس، شکنجه و سپس صدور حکم اعدام چنین شخصیتی اعتبار دولت عربستان را زیر سؤال می‌برد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر کیخا در گفتگو با مهر بیان داشت: اعدام شیخ نمر باقر النمر به عنوان رهبر شیعیان عربستان در جهت بر هم زدن وحدت اسلامی است و از نگاه شرعی و انسانی محکوم است.

امام جمعه زابل افزود: این حکم در حالی اعلام شده است که اعتراض در هر دولتی و در کجای جهان وجود دارد و قانونی است، بنابراین سرکوب کردن اعتراضات با اعدام عملی غیرقانونی است.

وی با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی گفت: کسانی که مدعی حقوق بشر هستند و مدعی هستند که انسان باید آزادی بیان داشته باشد در مقابل این عمل ضد بشری سکوت کرده‌اند و وارد عمل نمی‌شوند.

دانشجویان سراوانی اعتراض خود را اعلام کردند

به گزارش خبرنگار مهر، شیخ نمر النمر مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی که در پی اعتراضات شیعیان این کشور در سال 2012 بازداشت شد و دادگاه جنایی عربستان سعودی وی را به بهانه اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم کرد.

به دنبال اعلام این حکم تاکنون اعتراضات گسترده ای در بین مسلمانان  و شیعیان در سراسر دنیا ایجاد شده است که در همین رابطه در طی روز های گذشته  استان سیستان و بلوچستان نیز از این امر مستثنی نبوده است.

در همین رابطه دانشجویان سراوانی روز گذشته با تجمعی اعتراض آمیز در مقابل دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان مخالفت خود را از این حکم اعلام کردند و خواستار آزادی هر چه زودتر شیخ النمر شدند.

دانشجویان سراوانی روز گذشته با انتشار بیانیه ای اظهار داشتند: حکومت وهابی آل سعود بار دیگر بغض و کینه خود را به اهل بیت رسالت در خاستگاه اسلام و سرزمین وحی نشان داده و با صدور حکم ظالمانه اعدام آیت الله شیخ نمر باقرالنمر رهبر شیعیان منطقه قطیف عربستان و امام جمعه این شهر به نبرد آشکار خود علیه اتحاد شیعه و سنی در جهان به خصوص در منطقه الشرقیه در شبه جزیره ی عربستان دامن زده و موجب بحرانی تر شدن فضای منطقه شده است.

این دانشجویان تاکید کردند: صدور حکمی که خون تمامی آزادی خواهان عالم، به خصوص مردم بحرین و ساکنان منطقه الشرقیه در احساء و قطیف و سایر کشورهای اسلامی را به جوش آورده باعث شعله ور شدن آتش خشم مسلمانان جهان از استبداد و ستمگری روز افزون رژِیم خون خوار آل سعودی شده است.

آنها یادآور شدند امروز در شبه جزیره ی عربستان مفتی های وهابی با درهم و دینارهای آل سعود در پی دامن زدن به اختلافات طایفه ای قبیله ای و مذهبی بین شیعیان و اهل سنت بوده تا با خیال راحت بر حرکت خود به عربستان و غارت و چپاول ثروت های آن ادامه دهند.

دانشجویان سراوانی تاکید کردند: به مسئولان سعودی درباره ی عواقب این امر هشدار داده و هرگونه بی حرمتی به ساحت علمای شیعه و اهل سنت در این برهه از زمان که موجب بر هم خوردن وحدت میان مسلمانان شود را حرکتی حساب شده از سوی دولت های استکبار دانسته و به شدت محکوم می کنیم.

کورها خبر ندارند که با بستن پنجره نور را نمی‌توان کشت

در ادامه اعتراضات گسترده در محکومیت حکم اعدام شیخ النمر دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز روز گذشته با تجمعی اعتراض آمیز خواستار لغو این حکم سیاسی شدند.

دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز با انتشار بیانیه ای اظهار داشتند:کورها خبر ندارند که با بستن پنجره، نور را نمی‌توان کشت بلکه باید خورشید را از میان برد که نه تنها این جماعت پست بلکه ارباب حقیقی آنها یعنی ابلیس هم قدرت چنین کاری را ندارد.

در این بیانیه عنوان شده است: هنوز از خاطر تاریخ جنایات آل سعود و وهابیت نفرت‌برانگیز پاک نشده است. تخریب قبور امامان طاهرین(علیهم‌السلام)، حمله به حاجیان بی‌گناه، فتنه‌انگیزی در راه اعتلای اسلام ناب محمدی(ص) و خوش‌رقصی برای اربابان آمریکایی و صهیونیست و حال این جماعت نابخرد وقاحت را به درجه اعلای خود رسانده و حکم اعدام برای یک عالم دین و روحانی راستین، آیت‌الله نمر باقر النمر صادر کرده‌اند.

دانشجویان سیستانی و بلوچستانی اعلام کردند: مردم مسلمان سیستان و بلوچستان، ایران و دنیا خوب می‌دانند که اعدام این عالم شیعه، مسئله‌ای مذهبی نبوده بلکه روزنه‌ای از رویارویی اسلام آمریکایی با اسلام ناب محمدی(ص) را آشکار می‌کند و هرگز در این میان سخنی از تقابل مذهبی به میان نیست، فلذا انزجار کامل خود را از این اقدام ددمنشانه اعلام می کنیم.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار