کد خبر: 681775
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
گفت‌وگوي «جوان» با كارگردان فني گروه نمايشي ارمنستان در جشنواره تئاتر خياباني مريوان
اين روزها مردم شهر مريوان تماشاي اجراهاي خياباني نهمين جشنواره تئاتر خياباني را هم در برنامه روزانه خود قرار داده‌اند و حضور گسترده اقشار مختلف مردم شهر در زمان اجراها موجبات تحير و تحسين مهمانان داخلي و خارجي را فراهم آورده است.
سپيده آماده
اين روزها مردم شهر مريوان تماشاي اجراهاي خياباني نهمين جشنواره تئاتر خياباني را هم در برنامه روزانه خود قرار داده‌اند و حضور گسترده اقشار مختلف مردم شهر در زمان اجراها موجبات تحير و تحسين مهمانان داخلي و خارجي را فراهم آورده است. به بهانه برگزاري جشنواره تئاتر خياباني مريوان پاي صحبت آرا هارطونيان كارگردان گروه ارمنستان نشسته‌ايم تا از تجربه حضورش
در جشنواره تئاتر خياباني مريوان و اثري كه در اين فستيوال ارائه داده، بپرسيم.

آقاي هارطونيان، چطور شد كه در جشنواره بين‌المللي تئاتر مريوان شركت كرديد؟
من در دو دوره از جشنواره تئاتر فجر شركت كرده‌ام و در همين راستا در جشنواره تئاتر خياباني مريوان هم شركت كردم و بسيار خوشحالم كه جشنواره‌هاي تخصصي تئاتر در كشور ايران برگزار مي‌شود.

هنر تئاتر خياباني در كشور ايران را به نسبت منطقه چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
تماشاگران تئاتر خياباني مريوان در دنيا منحصر به فرد هستند و به باور من شهرداري و ساير نهادهاي مسئول بايد راهكاري براي اين تماشاگران مشتاق بينديشند چون حيف است اين فضا و اين مخاطب را از دست بدهند.

اين حجم از مخاطب را براي اجراهاي خياباني مريوان پيش‌بيني مي‌كرديد؟
مسئله‌اي كه من در مريوان ديدم و از آن بسيار خوشحال شدم، عشق مردم به تئاتر بود و به باور من اين عشق و ايمان است كه انسان را زنده نگه مي‌دارد تا روزي به آن ايده‌آلي كه مي‌خواهد برسد.

با توجه به اينكه چند بار در كشور ايران حضور پيدا كرده‌ايد، مردم ايران را چگونه شناخته‌ايد؟
من از لحظه‌اي كه وارد ايران شدم، صميميت و احترام ايراني‌ها و برگزاركننده‌ها متعجبم كرد. روابط انساني كه در شهر ميان مردم برقرار است هم براي من خيلي جالب توجه بود.
شما با نمايش سينما وارد جشنواره نهم تئاتر خياباني مريوان شده‌ايد، اثري كه تماشاگر نقش عمده‌اي را در اجرايش بر عهده دارد؛ كمي از اثرتان بگوييد.
ژانر كار ما پانتوميم است و رابطه مستقيم با مخاطب داريم و تماشاگر تنها بيننده نيست و مخاطب باعث ارتقاي كار ما مي‌شود.

به باور شما برگزاري جشنواره بين‌المللي تئاتر مريوان چقدر مي‌تواند در افزيش تعامل فرهنگي ميان كشور‌هاي همسايه مانند ايران و ارمنستان مؤثر باشد؟
به باور من غير از هنر، انسانيت و روابط عاطفي هم در عرصه جشنوار‌ه‌هاي هنري بين‌المللي برقرار مي‌شود. ما قوانين كشور ايران را محترم مي‌شماريم و نه به اجبار، كه به دلخواه و براي احترامي كه به ارزش‌ها و باورهاي مردم كشور همسايه ايران داريم، با رعايت تمامي ارزش‌هاي ايران در جشنواره‌ها شركت مي‌كنيم.

سطح جشنواره را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
من در جشنواره‌هاي مختلفي در سطح بين‌المللي شركت كرده‌ام و اين تصوير را نديده‌ام، اينكه مي‌بينم مردم شهر مريوان مي‌دوند تا به اجراي تئاتر برسند، اين شور و اشتياق براي تماشاي تئاتر داراي اهميت است و دوست دارم در تمام جشنواره‌هاي تئاتري ايران هم حاضر باشم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار