کد خبر: 681701
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
گفتگوی «جوان» با کارگردان فنی گروه نمایشی ارمنستان در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان:
ین روزها مردم شهر مریوان تماشای اجراهای خیابانی نهمین جشنواره تئاتر خیابانی را هم در برنامه روزانه خود قرار داده اند...
سپیده آماده

این روزها مردم شهر مریوان تماشای اجراهای خیابانی نهمین جشنواره تئاتر خیابانی را هم در برنامه روزانه خود قرار داده اند و حضور گسترده اقشار مختلف مردم شهر در زمان اجراها موجبات تحیر و تحسین مهمان داخلی و خارجی را فراهم آورده است، به بهانه برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پای صحبت آرا هارطونیان کارگردان گروه ارمنستان نشسته ایم تا از تجربه حضورش در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و اثری که در این فستیوال ارائه داده بپرسیم.


آقای هارطونیان شد که در جشنواره بین المللی تئاتر مریوان شرکت کردید؟

من در دو دوره از جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده ام و در همین راستا در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم شرکت کردم و بسیار خوشحالم که جشنواره های تخصصی تئاتر در کشور ایران برگزار می شود.

هنر تئاتر خیابانی در کشور ایران را به نسبت منطقه چطور ارزیابی می کنید؟

تماشگران تئاتر خیابانی مریوان در دنیا منحصر به فرد هستند و به باور من شهرداری و سایر نهادهای مسئول باید راهکاری به حال این تماشاگران مشتاق بینیشند چون حیف است این فضا و این مخاطب را از دست بدهند.

این حجم از مخاطب را برای اجرهای خیابانی مریوان پیش بینی می کردید؟

مسئله ای که من در مریوان دیدم و از آن بسیار خوشحال شدم، عشق مردم به تئاتر بود و به باور من این عشق ایمان است که انسان را زنده نگه می دارد تا روزی به آن ایده آلی که می خواهند برسند.

با توجه به اینکه چند بار در کشور ایران حضور پیدا کرده اید، مردم ایران را چگونه شناخته اید؟

من از لحظه ای که وارد ایران شدم، صمیمت و احترام ایرانی ها و برگزار کننده ها متعجبم کرد. روابط انسانی که در شهر میان مردم برقرار است هم برای من خیلی جالب توجه بود.

شما با نمایش سینما وارد جشنواره نهم تئاتر خیابانی مریوان شده اید، اثری که تماشاگر نقش عمده ای را در اجراش بر عهده دارد، کمی از اثرتان بگویید.

ژانر کار ما پانتومیم است و رابطه مستقیم با مخاطب داریم و تماشگر تنها بیننده نیست و مخاطب باعث ارتقای کار ما می شود.

به باور شما برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر مریوان چقدر می تواند در افزیش تعامل فرهنگی میان کشور های همسایه ماند ایران و ارمنستان موثر باشد؟

به باور من غیر از هنر، انسانیت و روابط عاطفی هم در عرصه جشنوار های هنری بین المللی برقرار می شود. ما قوانین کشور ایران را محترم می شماریم و نه به اجبار، که به دلخواه و برای احترامی که به ارزش های و باورهای مردم کشور همسایه ایران داریم، با رعایت تمامی ارزش های ایران در جشنواره های شرکت می کنیم .

سطح جشنواره را چطور ارزیابی می کنند؟

من در جشنواره های مختلفی در سطح بین المللی شرکت کرده ام و این تصویر را ندیده ام، اینکه می بینم مردم شهر مریوان می دوند تا به اجرای تئاتر برسند، این شور و اشتیاق برای تماشای تئاتر دارای اهمیت است و دوست دارم در تمام جشنواره های تئاتری ایران هم حاضر باشم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار