کد خبر: 681622
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
آيا سرنوشت حزب منحله مشاركت در انتظار كارگزاران است؟
استعفاي «محمد هاشمي» را مي توان كشيدن اولين آجر از بدنه زيرين اين حزب تصور كرد كه با ضربه ورود برخي تازه واردها از اصلاحات به آن وارد شده است.
اين شروع نمي‌تواند پايان خوشي داشته باشد

جوان آنلاين: سياست عرصه سيالي است بنابراين مي توان انتظار داشت كه اتحادها به اختلاف ها تبديل شود و برعكس. اين روند را نمي توان با تبليغ و هياهو پنهان كرد. اين روزها طيفي كه سرمست از بازگشت به شغل هاي دولتي است، نمي تواند بشنود كه صداي ترك هاي شكاف و اختلافش بالا گرفته است و هر روز كه مي گذرد نمي توان براي مخفي تر نگاه داشتن آن به ديگران تاخت.


اين روزها جدا شدن «رئيس و عضو هيات موسس حزب كارگزاران»، اين سوال ساده را شكل داده است كه چرا چنين اتفاقي افتاده و كاركشته اي همچون محمد هاشمي غزل خداحافظي را از فرزند سياسي اش بلند كرده است؟ فرزندي كه به گفته خودش هم رئيس و هم عضو هيات موسس آن بوده است. البته هاشمي پاسخ اين سوال را هم به سادگي داده است: «اين شروع نمي تواند پايان خوشي داشته باشد». مقصود وي كدام شروع است و كدام پايان؟ آيا اصلاح طلبان،‌ اعتداليون و جريان هاي هم طيف به اين موضوع فكر كرده اند يا هنوز به صندلي هاي خود سرگرم هستند.

نگاهي به رويكردها و مواضع سياسي يك سال گذشته نشان مي دهد كه اعتدال بيش از همه به كجا تكيه دارد و چه كساني سعي دارند آن را به خود نسبت دهند. رخدادهاي يك سال گذشته گوياي آن است كه دولت سعي دارد بر روي كدام ريل قرار بگيرد و در اين ميان كدام طيف ها علاقه مند هستند كه ريلي متفاوت تر براي آن تعريف كنند. اينها همه پتانسيل قدرتمند به هم ريختگي روشي و رونمايي پنهان شده اختلافات عميق را در خود تجميع كرده است.

يادمان نرود اين چرخش ها و تغييرها و اين تاثير و تاثرها اختلافات را بسيار زودتر از آني كه فكرش مي رفت در حال نشان دادن است. اختلافاتي كه اصلاح طلبان در خود دارند و حتي نمي توانند پنجره ها را ببندند تا نشاني از آن به بيرون درز نكند و نداي آن هر لحظه به گوش مي رسد. اختلافاتي كه بين اعتدال و اصلاحات صورت گرفته و سر خم نكردن دولت در برخي موارد،‌ اصلاحات چي ها را به سمت تهديد و تحريك و هراساندن از آينده سياسي اعتدال پيش مي برد.

وقتي يك گام به عقب تر گذاشته مي شود تا نگاهي ديگرگونه به نزديكي هاي تصنعي اعتدال و اصلاحات شود،‌ اين شكاف ها بيشتر نمايان مي شود و حتي به بيرون هم درز مي كند. در حال حاضر از هر تحليل گري پرسيده شود كه نسبت بين كارگزاران و دولت چيست،‌ نمي تواند كتمان كند كه ارتباط ارگانيك در اين ميان وجود دارد. بنابراين يكي از مهمترين تكيه گاه هاي دولت اين حزب است كه به نظر مي آيد با اتفاقات خاصي مواجه شده است،‌ به گونه اي كه در آينده سياسي آن و همچنين دولت اعتدال و سرنوشت اصلاح طلبان تاثيرات عميق خواهد گذاشت.

استعفاي «محمد هاشمي» را مي توان كشيدن اولين آجر از بدنه زيرين اين حزب تصور كرد كه با ضربه ورود برخي تازه واردها از اصلاحات به آن وارد شده است. سرگشتگي اصلاح طلب ها در ماندن در حوزه اصلاح طلبي يا رفتن به سمت اعتدال كنوني،‌ عوارض زيادي را ايجاد كرده است كه يكي يكي پرتاب شدگي اين آجرها را زياد خواهد كرد.

محمد هاشمي در پاسخ چرايي رفتن خود گفته است: «بالاخره اشخاصي در اين گروه الان حضور دارند كه از بدو تاسيس با «كارگزاران» نبودند و در برهه‌هايي،‌ منتقد «كارگزاران» بوده اند.»

در اين جمله كوتاه دو مسئله مبنايي مطرح شده است. بالاخره بايد خطوط نانوشته را خواند و سخنان ناگفته را ديد. ابتدا اينكه اصلاحات هنوز چوب تندروي هاي خود را در هشت سال قدرت‌داري مي خورد: «در برهه‌هايي،‌ منتقد «كارگزاران» بوده اند». همان عاليجناباني كه سرخ پوشيده بودند و بر روي همه شمشير مي كشيدند امروز نمي توانند برخي خون ها را پاك كنند. اما علاقه دارند با «پاشيدن رنگ» روي آن را بپوشانند. آن منتقدهاي همه چيزگو امروز مجيزگو شده اند و علاقه مند به حزبي كه بوي ليبراليسم راست گرا مي دهد.

اما مسئله دوم و ديگري كه پشت اين جمله هاشمي پنهان است به نابلدي بازي حزبي بازمي گردد. اصلاح طلبان خود را علاقه مند و شيفته حزب و عملكرد در چارچوب حزبي مي دانند، اما به نظر مي آيد شناختي از اين ابزار سياسي ندارند. به اين جمله هاشمي دقت كنيم: «بالاخره اشخاصي در اين گروه الان حضور دارند كه از بدو تاسيس با «كارگزاران» نبودند» يا اين جمله «اشكالي ندارد... اشتباه‌شان را اعلام كنند و بعد عضو شوند. اما باز هم،‌ اين افراد را به مركز تصميم گيري نمي برند.» اين همان انتقادي است كه هاشمي را برآشفته كرده است. هر چه باشد حزب چارچوبي دارد و تاريخچه اي. نمي توان يك شبه فرمان حزبي را داد دست فردي كه سراسيمه از بيرون آمده است. اين موضوع نه تنها توهين به ديگر اعضاي حزب است بلكه كاركرد حزب را مخدوش مي كند. زيرا اين تازه واردها هر وقت دلشان خواست مي خواهند سر حزب را كج كند و گذشته چند ساله آن را ناديده بگيرند. در چنين شرايطي اين حزب ديگر آن حزب قبلي نيست و از حزب بودن خارج شده و به قول هاشمي تبديل به «جبهه» مي شود و «از شعارهاي اوليه «كارگزاران» فاصله دارد.»

انتقاد هاشمي نسبت به اين رفتار نادرست سياسي را در اين جمله بهتر مي توان پي گرفت: «يكدفعه كه نمي شود همه مسير تا بالا را طي كرد. بايد افراد امتحان خود را پس بدهند. هر حزبي بايد به آرمان هايش و به برخي اشخاص با سابقه مشخص پايبند باشد...من در برخی موارد با حضور برخی افراد، مخالف بودم. اما برخی دوستان استدلال می‌کردند و من هم ایستادگی نمی‌کردم. جدل را مناسب کار حزبی نمی‌دانم.» كساني كه اينگونه وارد حزب مي شوند و در بالا مي نشينند و لازم نمي بينند هيچ يك از لايه هاي آن را ببينند و پله هاي آن را طي كنند،‌ نبايد از اين مسئله انتقاد داشته باشند كه چرا هر كسي از هر جايي بلند مي شود و زمان ثبت نام كانديداتوري انتخابات رياست جمهوري پله هاي وزارت كشور را بالا مي رود!

هاشمي در مواضع اخير خود نه تنها نگران فاصله گرفتن حزب از شعارها و خواست هاي اوليه است بلكه از تزريق هيايوي اصلاح طلبي در آن مي هراسد كه سرنوشت حزب را مخدوش كند: «كاري نكنيم كه در جامعه تشنج ايجاد شود. مثلا روزنامه «کارگزاران» را تعطیل کردند ما نیامدیم جنجال کنیم یا اطلاع‌رسانی کنیم که چرا آن را تعطیل کردند یا مثلا خواسته باشیم که همایش برگزار کنیم اما اجازه داده نشده، سروصدا نکردیم. من نمی‌خواهم در تشکیلاتی کار کنم که به‌عنوان مثال می‌گویم- چون در مثل مناقشه نیست- سرنوشت حزب «مشارکت» را پیدا کند. من سابقه انقلابی داشتم و از 16سالگی وارد مبارزه شدم. از 117روزی که امام در پاریس بود من 114روز با ایشان بودم. با همان هواپیمایی که امام به ایران آمد همراه ایشان شدم. اینجا مسوولیت‌هایی داشتم. نظام جمهوری اسلامی برای من نظام مقدسی است. حالا من نمی‌خواهم شاهد این باشم که حزبی که من عضوش هستم سرنوشت حزبی مانند مشارکت را پیدا کند.»

اين «سروصدا»، «جنجال» و ايجاد تشنج همان روشي است كه اصلاح طلبان نمي توانند خود را از آن رها كنند و اين همان ضعفي است كه مي تواند پس از به افول كشاندن اصلاحات در سال هاي گذشته،‌ دامن اعتدال را در سال هاي آينده بگيرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
kazeroni
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
0
0
افرین برهاشمی
البته همه جارسم شده واین بده
در بعضی جاها بضرر نظامه
این موضوع هم بنفع اقای هاشمی میشود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار