کد خبر: 681539
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷
تكرار شروط چهارگانه اردوغان براي ورود به ائتلاف غربي
امريكا براي حمايت از سياست‌هاي تركيه در سوريه همچنان ترديد دارد ولي به نظر مي‌رسد سعي دارد سياست‌هاي خود در سوريه را با تمركز بر عربستان پيش ببرد، كشوري كه سياست‌هاي نفتي آن نيز طي هفته‌هاي اخير با امريكا انطباق كم‌سابقه‌اي پيدا كرده است.
امريكا براي حمايت از سياست‌هاي تركيه در سوريه همچنان ترديد دارد ولي به نظر مي‌رسد سعي دارد سياست‌هاي خود در سوريه را با تمركز بر عربستان پيش ببرد، كشوري كه سياست‌هاي نفتي آن نيز طي هفته‌هاي اخير با امريكا انطباق كم‌سابقه‌اي پيدا كرده است.
به گزارش «جوان»، در حالي كه رياض همچنان در ائتلاف غربي ضد داعش در كنار امريكا قرار گرفته، رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه روز گذشته در پايان سفرش به افغانستان، بار ديگر بر شروط كشورش براي ورود به اين ائتلاف تأكيد كرد و شرط و شروط آنكارا براي ورود به اين ائتلاف را با صراحت هرچه تمام‌تر بيان نمود. اردوغان براي مشاركت آنكارا در عمليات‌هاي ائتلاف امريكايي مقابل داعش چهار شرط تعيين كرد و گفت در صورت قبول نشدن اين شروط در هيچ يكي از عمليات‌هاي اين ائتلاف شركت نخواهد كرد. اردوغان گفت كه چهار شرط عبارتند از: « اعلام منطقه پرواز ممنوع، ايجاد يك منطقه امن در مرزهاي سوريه، آموزش معارضان سوري و تسليح و تجهيز آنها و انجام عمليات عليه نظام حاكم در سوريه. » رئيس‌جمهور تركيه گفت: « در صورتي كه اين مطالبات پاسخ داده نشوند، ما در هيچ يك از عمليات‌هاي عليه داعش شركت نخواهيم كرد. » اين در حالي است كه امريكايي‌ها دست‌كم در شرايط كنوني از پذيرش شروط آنكارا امتناع مي‌كنند. دوشنبه هفته قبل، درحالي كه كاندوليزا رايس، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد از توافق بين واشنگتن- آنكارا براي استفاده امريكا از پايگاه‌هاي تركيه عليه داعش خبر داده بود، ترك‌ها (هر چند به طور غيررسمي) چنين توافقي را تكذيب كردند. مارتين دمپسي، رئيس ستاد ارتش امريكا نيز هفته قبل در گفت و گو با ان بي‌سي نيوز گفته بود كه ايجاد منطقه‌اي حائل در مرز تركيه و سوريه مطرح شده است اما بخشي از استراتژي كنوني نيست.
موازي با مقاومت ترك‌ها در مقابل ورود به ائتلاف ضد داعش، شواهد و قرائن بيشتري از كاناليزه شدن سياست امريكا از طريق عربستان حكايت دارد. «احمد طعمه» رئيس گروه موسوم به «ائتلاف مخالفان دولت سوريه» در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط، از تشكيل گروهكي در خاك اين كشور خبر داده كه عربستان سعودي عهده‌دار آموزش آن خواهد بود. طعمه گفته كه تا چهار ماه آينده گروهكي در سوريه به وجود خواهند آورد تا به ادعاي خود از مناطق امن (تحت كنترل تروريست‌ها) در اين كشور پشتيباني كند. رئيس گروه موسوم به مخالفان دولت سوريه البته در گفت و گوي خود تأييد كرده كه تركيه، عربستان و قطر، هر سه از سرنگوني دولت در سوريه در گذشته و حال حمايت مي‌كنند ولي گفته كه تسليح معارضان سوري مقابل دولت سوريه به دلايل مالي به تعويق افتاده بود و حالا با وعده‌هاي قطر و عربستان، اين مشكل برطرف خواهد شد. به گفته او، عربستان سعودي وظيفه آموزش و آماده‌سازي اين ارتش را بر عهده خواهد داشت. همچنين بر اساس گزارش پايگاه خبري «الحدث نيوز»،  «احمد بري» رئيس ستاد مشترك گروهك موسوم به «ارتش آزاد» سوريه اعلام ‏كرد كه عربستان سعودي از چند سال پيش، اين مخالفان را آموزش مي‌داده است. ‏
در حالي كه شواهدي از رقابت عربستان و تركيه براي محوريت در تغيير جهت احتمالي ائتلاف غربي از مبارزه با داعش به سمت اقدام عليه دولت سوريه به چشم مي‌خورد، برخي ناظران حدس مي‌زنند كه امريكا دست‌كم در گام كنوني سياست‌هاي خود را از طريق رياض كاناليزه مي‌كند. با اين حال، ممكن است تركيه در مراحل بعدي، نقشي فعال‌تر در سياست امريكا عليه دولت سوريه عهده دار شود.
  تلاش داعش براي بازگشت به كوباني
48 ساعت بعد از شكسته شدن حصر كوباني، گزارش‌ها حاكي از اين است كه داعش بار ديگر سعي دارد كنترل اين شهر را در اختيار بگيرد. به گزارش بي‌بي سي، شنبه شب و صبح يك‌شنبه شهر كوباني در مرز تركيه صحنه شديدترين درگيري‌ها ميان داعش و نيروهاي كرد در چند روز اخير بوده است. خبرگزاري رويترز گزارش داده است كه داعش ده‌ها خمپاره به سوي بخشي از شهر كه در اختيار كردهاست پرتاب كرده كه بعضي از آنها به داخل خاك تركيه اصابت كرده است. يك روزنامه‌نگار از داخل شهر كوباني به رويترز گفت كه شنبه شب شديدترين درگيري‌ها در طول يك هفته گذشته رخ داده و نيروهاي داعش از سه جهت مختلف شهر را گلوله‌باران كرده‌اند. در صورت بازگشت داعش، تركيه كه طي دو روز گذشته با تهديد جدي كرد‌ها در داخل مواجه شده، از آن خرسند خواهد بود. رجب طيب اردوغان كه ار روند تحولات به شدت نگران است، روز يك‌شنبه گفت كه از نظر آنكارا حزب كارگران كردستان تركيه (پ. ك. ك) با حزب اتحاد دموكراتيك در سوريه (PYD)، بزرگ‌ترين و اصلي‌ترين حزب كردهاي سوريه، هر دو گروه تروريستي هستند و برخورد با آنها يكسان است. حزب اتحاد دموكراتيك تلاش دارد تا از شهر مرزي كوباني مقابل تروريست‌هاي داعش حمايت كند. اردوغان كه در بازگشت از كابل سخن مي‌گفت، اضافه كرد: «در حال حاضر حزب اتحاد دموكراتيك براي ما مساوي با پ. ك. ك است و آنها هم سازمان تروريستي هستند. بنابراين اشتباه است كه امريكا به عنوان متحد تركيه و كشوري كه در كنار تركيه در ناتو است، از ما انتظار داشته باشد كه بگوييم «بله» از اين سازمان تروريستي حمايت مي‌كنيم.» اردوغان در جمع خبرنگاران در زمان بازگشت به تركيه از كابل گفت: «درخواست امريكا براي استفاده از پايگاه هوايي اينجرليك در جنوب تركيه هنوز مشخص نيست و اگر آنها در نهايت درخواست مناسبي مطرح كنند، احتمال دارد تركيه اين مسئله را بررسي كند. مسئله پايگاه اينجرليك مسئله‌اي متفاوت است. اگر آنها درخواستي را مطرح كنند كه مناسب باشد، ما آن را با نيروهاي امنيتي تركيه به بحث مي‌گذاريم و ممكن است پاسخ مثبت دهيم. اما اگر اينگونه نباشد ممكن نمي‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار