کد خبر: 681489
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
توكلی: نعمت‌زاده عضو هيئت مديره 20 شركت پتروشيمی است
همان‌طور كه در گزارش چند روز پيش روزنامه جوان پيش‌بيني شده بود، با تشديد لابي‌هاي برخي شركت‌هاي پتروشيمي در مجلس، دو دستگي قابل لمسي درباره نرخ خوراك پتروشيمي در بهارستان ديده مي‌شود به شكلي كه عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس اعلام كرد نمايندگان مخالف رانت‌خواري تحت فشار هستند.
همان‌طور كه در گزارش چند روز پيش روزنامه جوان پيش‌بيني شده بود، با تشديد لابي‌هاي برخي شركت‌هاي پتروشيمي در مجلس، دو دستگي قابل لمسي درباره نرخ خوراك پتروشيمي در بهارستان ديده مي‌شود به شكلي كه عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس اعلام كرد نمايندگان مخالف رانت‌خواري تحت فشار هستند.
 پس از اصرار وزارت نفت براي افزايش قيمت خوراك طي يك سال گذشته و قانوني كردن اين مهم با كمك مجلس، مجتمع‌هاي پتروشيمي كه تا سال گذشته سودهاي كلاني را به جيب مي‌زدند براي تداوم سود‌هاي بادآورده خود در تلاش هستند تا نرخ خوراك 10 ساله و فرمولي تعيين شود كه كمتر از 13 سنت فعلي باشد.
خروجي همه جلسات برگزار شده ميان پتروشيمي‌هاي گازي و وزارت نفت چيزي جز پايبندي اين وزارتخانه به 13 سنت نبود تا لابي با مجلس در دستور كار قرار گيرد و برخي نمايندگان از تصويب نرخ خوراك پتروشيمي‌ها در بهارستان خبر دهند كه در نوع خود قابل تأمل است چراكه اين وظيفه به دليل فني بودن مسائل بايد از سوي وزارت نفت در دستور كار قرار گيرد.
غلامعلي جعفرزاده با اشاره به تعيين كف قيمت ۱۳ سنت براي خوراك گاز پتروشيمي‌ها در كميسيون برنامه‌ و بودجه گفت: ما از بخش بخش حرف‌مان مي‌توانيم دفاع كنيم اما اين شبكه به شدت نمايندگان را تحت فشار مي‌گذارند.
وي در گفت و گو با فارس اظهار داشت: ما در كميسيون برنامه و بودجه روي يك عدد در مورد قيمت خوراك گاز پتروشيمي‌ها به اجماع رسيديم و آن قيمت 13 سنت در هر متر مكعب است.  اين نماينده مجلس ادامه داد: بيشتر فضاسازي رسانه‌اي درباره خوراك پتروشيمي‌ها به اين دليل است كه يك ثروت ملي و بين‌نسلي به قيمت بسيار ارزان و نزديك مفت در اختيار پتروشيمي‌ها گذاشته مي‌شد و با قيمت‌گذاري جديد پتروشيمي‌ها از يك سود كلان كم‌كم به سمت يك سود خوب سوق پيدا كردند.  وي افزود: اگر به كتابچه‌ سود اين پتروشيمي‌ها نگاه كنيد، مشخص است كه با افزايش قيمت خوراك  تنها سود آنها معقول شده و قطعاً ضرر نمي‌دهند و دليلي ندارد كه ما خوراك پتروشيمي را نزديك به قيمت گاز خانگي به آنها بدهيم.
عضو كميسيون برنامه و بودجه اضافه كرد: آنها مي‌گويند قيمت گاز را با همسايه‌ها مقايسه كنيد و ما هم به كرات گفته‌ايم به شرطي مي‌توان قيمت خوراك را با همسايه‌ها مقايسه كرد كه شما هم به اندازه آنها ماليات بدهيد.
وي تصريح كرد: ظلم بزرگي به منابع عمومي كشور مي‌شد و مواد خام پتروشيمي‌ها به ارزاني‌ و مفت و به عبارتي به صورت هديه به آنها داده مي‌شد اما چه دليلي دارد پتروشيمي خصوصي اين منابع را به قيمت گاز خانگي دريافت كند؟
نماينده مردم رشت در مجلس ادامه داد: ذينفعان پتروشيمي هم جوسازي‌هاي سنگيني مي‌كنند، اما به‌‌رغم همه اين جوسازي‌ها مشغول توسعه بيشتر براي بهره‌بردن از سود آن هستند و بايد پرسيد اگر اين قيمت‌ خوراك سودآور نيست چطور در يك شهر ظرف چند ماه ساخت 4 واحد پتروشيمي را شروع مي‌كنند؟
وي تأكيد كرد: ما نمي‌گوييم پتروشيمي‌ها سود نبرند بلكه معتقديم بايد سود معقول ببرند، گاز هم ثروت ملي كشور است و همه ما موظفيم از آن پاسداري كنيم و با قيمت معقول به آنها بدهيم.
جعفر‌زاده افزود: در رسانه‌ها شنيده‌ام كه ذينفعان پتروشيمي 3 شيوه قيمت‌گذاري را پيشنهاد كرده‌اند اما اين پيشنهادات هنوز بررسي نشده است؛ البته از اين دست پيشنهادات به تعداد زيادي به ما مي‌رسد كه نيازمند بررسي است. اما نكته مهم اين است كه بسياري از كساني كه مجلس را درباره قيمت‌گذاري زير سؤال مي‌برند نيايد از جمله سهامداران پتروشيمي‌ها باشند.
عضو كميسيون برنامه و بودجه تأكيد كرد: كساني كه براي مذاكره با مجلس از سوي دولت مي‌آيند بايد مدافع حقوق دولت و ملت باشند نه مدافع منافع شخصي و خوب بود دولت در اين مورد از كساني استفاده مي‌كرد كه سهامدار مجموعه‌هاي خصوصي آن هم در اين حجم نباشند تا امروز بخواهند در اين مورد براي مردم تصميم بگيرند.
اين طعنه جعفرزاده اما از سوي احمد توكلي با صراحت همراه شد و توكلي اذعان كرد: من از ثبت اسناد استعلام كردم و به‌طور غيررسمي نام ۲۰ شركت را ذكر كردند كه نعمت‌زاده در اين شركت‌ها عضو هيئت مديره است.
توكلي با بيان اين‌كه ما متخصص توليد انبوه قانون شده‌ايم، تصريح كرد: اين كار فقط شبهات را افزايش مي‌دهد و راه‌هاي فرار از اجراي قانون را باز مي‌كند. مسئله ديگر اين است كه پيشنهادهايي در اين لايحه مطرح است كه به منافع گروه‌هاي خاص تمايل دارد. نحوه قيمت‌گذاري محصولات پتروشيمي منافع گروه خاصي را به شدت تأمين مي‌كند كه من در زمان مناسب خود اين مسئله را توضيح خواهم داد.
وي افزود: بنده براساس ماده 221 از ديوان محاسبات سؤال كردم كه آقاي وزير صنعت، معدن و تجارت در چند شركت پتروشيمي عضو هيئت مديره هستند؟ من از ثبت اسناد در اين رابطه استعلام كردم كه به من جواب رسمي ندادند اما به‌طور غيررسمي نام 20 شركت را ذكر كردند كه ايشان در اين شركت‌ها عضو هيئت مديره هستند. البته در مورد برخي از آنها توضيحاتي ارائه كردند اما در خصوص 14 شركت ديگر ابهام باقي است.  وي با بيان اينكه اگر لازم باشد بعداً اين موارد را باز مي‌كنم، گفت: بعضي افراد تصميم‌گير و تصميم‌ساز هستند و خودشان در بخشي سهامدار هستند؛ معني اين امر چيست؟

  تحت فشاريم
جعفرزاده اما در ادامه صحبت‌هاي خود اضافه كرد: نمايندگان به شدت تحت فشار هستند؛ ذخيره ملي كشور به يغما مي‌رفت و نمايندگان الان جلوي آن را گرفته‌اند چنانكه ما از بخش بخش حرفمان مي‌توانيم دفاع كنيم اما اين شبكه به شدت نمايندگان را تحت فشار مي‌گذارند. در سال‌هاي گذشته كسي روي اين رانت متمركز نشده است اما امروز كميسيون برنامه و بودجه سفت روي اين مسئله ايستاده است.
وي تأكيد كرد: ثروت ملي كشور را تا الان مفت مي‌برده‌اند و اگر مي‌خواهند قيمت را با عربستان مقايسه كنند به همان ميزان عربستان هم ماليات بپردازند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
0
0
اگر ثروت ملی را" عده ای چپاول نمی کردند"چه گونه این ثروتمندهای تازه به
دوران رسیده"ایجاد شده است.فرصت طلبی و نامردمی "هم حدی دارد.این
افراد خائن به کشور هستند.
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
0
1
بنام خدا سلام باید با جمع اوری اطلاعات معین ومشخص شود که وزیران ومعاونین انها و همچنین نمایندگان مجلس در چه شرکتهای دولتی وخصوصی به عضویت هیئت مدیره درامده اند وایا حقوق بگیر وسهامدار ان شرکتها هم میباشند. تصویب قوانین برای ممانعت از این امر برای تصمیمات منفعت طلبانه شخصی از ضروریات فعلی مملکت است. ممنون
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
0
0
این از برکات سحر دولت اعتدال است بگذار تاصبح دولتش بدمد !با این اقای نعمت زاده ظاهرا"توی مملکت قحط الرجال است . شما نمایندگان هم که ماشاالله چقدر نماینده ملت هستید !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار