کد خبر: 681472
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
نایب رییس کمیته معدن مجلس در گفت و گو با شريان نيوز:
رانت در هر دستگاهی که باشد، باید بررسی شود و با متخلفان احتمالی برخورد صورت بگیرد.
 
سيد هادي حسيني در گفت و گو با شريان نيوز  در مورد مباحثی که در خصوص رانت در معدن چادرملو مطرح می شود و اینکه یک میلیون تن سنگ آهن را به قیمت حدود 49 دلار فروخته اند در صورتی که گل گهر در همان زمان قیمت سنگ آهن 130 دلار بوده است گفت: رانت در هر دستگاهی که باشد، باید بررسی شود و با متخلفان احتمالی برخورد صورت بگیرد.

نایب رییس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی در مورد مسایلی که از سوی مدیریت معدن سنگ آهن چادرملو مبنی بر خصوصی بودن و اینکه هیچ دستگاهی حق نظارت بر آنرا ندارد مطرح شده است گفت: اصل معدن که قابل واگذاری نیست ولی بهره برداری اش می تواند خصوصی باشد و دستگاههای بسیاری می توانند بر آن نظارت داشته باشند.

وی در خصوص مسایلی که در مورد رانت در مزایده ها، فروش سنگ آهن به قیمت پایین و موارد دیگر در معدن چادرملو مطرح می شود گفت: اصل مساله در پروانه بهره برداری معدن است. باید بررسی شود که آیا بانک سپه بخش قابل توجهی از سهام معدن چادرملو را خریده یا شرکت سرمایه داری اش خریده است. اگر شرکت سرمایه داری بانک سپه خریده باشد، باید بررسی کرد که آیا در قالب سهامی است و مردم پول گذاشتند و بانک سپه عامل اجرا یا عامل واسط است. مساله دیگر آن است که آیا بانک سپه از سرمایه های خودش سهام معدن را خریداری کرده است.

وی با تاکید بر اینکه موارد ذکر شده و بسیاری موارد دیگر به سازمان بازرسی این اجازه را می دهند که در مورد هر رانت احتمالی ورود کند گفت: سازمان بازرسی به هر حال می تواند به عملکرد این معدن وارد شود و عملکردش را بررسی کند و تمام آنچه مطرح می شود را در بیاورد و اگر رانت یا مشکلی باشد، مشخص و متخلف را مجازات کند.

حسینی در پاسخ به اینکه اگر رانت یا فساد مالی در چادرملو اتفاق افتاده باشد، آیا دستگاه قضایی می تواند آنرا بررسی کند یا به واسطه ادعای مدیریت معدن مبنی بر خصوصی بودن، دستگاه قضا حق ورود به آنرا ندارد گفت: فساد و رانت به هر طریقی که باشد، قابل بررسی است حتی اگر بخش خصوصی باشد. بخش خصوصی هم سهامدار وسرمایه گذار دارد که آنها باید سراغ عامل رانت بروند و یقه اش را بچسبند.

وی با یادآوری اینکه بخش قابل توجهی از سهام چادرملو متعلق به بانک سپه است گفت: بانک سپه دستگاه عریض و طویل حراست و بازرسی دارد و آنها حتما می توانند و باید بررسی کنند. زیرا اگر تخلف آن مشخص شود و دستگاه نظارتی بانک مانند حراست و بازرسی آنرا مشخص نکرده باشد، عمکرد آنها زیر سوال می رود.

نماینده قائمشهر و سوادکوه با اعلام اینکه چادرملو و معدن مشابه به ازای برداشت باید حقوق مالکانه پرداخت کنند گفت: وزارت صنایع و سازمان بازرسی باید بر عملکرد این معدن نظارت داشته باشند زیرا دولت حقوقش را از آن ما به ازا بر می دارد. بنابر این اگر رانتی در معدن باشد و سود یا زیان معدن کم و زیاد بشود، درآمد دولت نیز کم و زیاد می شود و دستگاههای نظارتی از این طریق هم می توانند وارد حسابرسی بر عملکرد چادرملو بشوند.

وی با ابراز تاسف از اینکه مطالبی در مورد رانت چادرملو و فروش سنگ آهن به قیمت پایین مطرح می شود گفت: باید تلاش کنیم صنایع فولادمان را راه بیندازیم. کره جنوبی 50 میلیون تن فولاد تولید می کند در صورتی که ذخایر سنگ آهن و زغال سنگ شان صفر است. آنها از سراسر دنیا آهن قراضه و سنگ آهن می خرند و تبدیل به فولاد می کنند و اکنون فولاد کشور کره یک برند است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار