کد خبر: 681381
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
تشکیل ائتلاف ضد داعش یا ایجاد حاشیه امن برای صهيونيست‌ها
روز به روز به جمع حامیان تشکیل دولت فلسطین افزوده می شود و حلقه مخالفان با گذشت زمان تنگتر می شود.
احمد کاظم زاده

جوان آنلاين: با تحولات جدیدی که با محوریت ائتلاف به اصطلاح ضد داعش در منطقه در حال شکل گیری است این سوال مطرح است که جای فلسطین در این تحولات کجاست و آیا در فضای جدید می توان به نتیجه تحرکات جدید برای تشکیل دولت فلسطینی امیدوار شد یا نه ؟

در پاسخ به این سوال برخی شاخص ها امیدوار کننده به نظر می رسد. از جمله اینکه روز به روز به جمع حامیان تشکیل دولت فلسطین افزوده می شود و حلقه مخالفان با گذشت زمان تنگتر می شود. چنانکه طی چند هفته اخیر دو گام جدید در این عرصه برداشته شده است که از جمله آنها می توان به رویکرد دولت جدید سوئد در لزوم شناسایی دولت فلسطینی و متعاقب آن به مصوبه نمادین مجلس عوام انگلیس در تشکیل و شناسایی دولت فلسطینی اشاره کرد.این دو گام از این جهت حائز اهمیت است که تاکنون کشورهای غربی تحت فشار لابی های یهودی در قبال این روند مقاومت می کردند و در جریان رای گیری سال 2012 در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص ارتقاء موقعیت هیات نمایندگی فلسطین در این سازمان کشورهای اروپای غربی به آن رای ممتنع دادند اما با تحرکات اخیر سوئد و مصوبه پارلمان انگلیس (هر چند به صورت نمادین )مشخص می شود که در غرب اروپا نیز برای تشکیل و شناسایی دولت فلسطین تمایل وجود دارد .

همچنین با توجه به اینکه برای حل بحران فلسطین بر اساس طرح تشکیل دو دولت توقف و برچیدن شهرک های یهودی نشین از کرانه باختری لازم و ضروری است اما از آنجا که رژیم صهیونیستی همواره به درخواست های جهانی در این زمینه بی اعتناء بوده از اینرو در ماههای اخیر کشورهای اروپایی به اعمال تحریم بر سر کالاهای اسرائیلی تولید شده در شهرک های صهیونیست نشین واقع در کرانه باختری دست زده اند که این اقدام هر چند دیر و ناکافی است اما اقدامی جدید محسوب می شود که در صورت تداوم می تواند تا حدودی موثر باشد .

همچنین با توجه به اینکه یکی موانع اصلی تشکیل دولت فلسطینی وجود اختلافات و پراکندگی های سیاسی گسترده بین فلسطینی ها بوده است از اینرو در ماههای اخیر فتح و حماس به عنوان نمایندگان دو جریان سیاسی اصلی در فلسطین روند جدید آشتی ملی را اغاز کرده اند که در این راستا موفق به تشکیل دولت وفاق ملی هم شده اند (که به نظر می رسد این توافق بر اساس راهبرد جدید دو جنبش صورت گرفته است) که می توان این تحولات را نیز در راستای بستر سازی برای تشکیل دولت فلسطینی در محدوده اراضی اشغالی سال 1967 به فال نیک گرفت و بررسی های موجود نشان می دهد که اساسا بازیگران بین المللی دخیل در بحران فلسطین بخصوص اتحادیه اروپا، امریکا و سازمان ملل روند آشتی فتح و حماس را از این منظر مورد حمایت و پشتیبانی قرار می دهند و به همین علت برخلاف سال های گذشته نه تنها از فتح و تشکیلات خودگردان برای تشکیل دولت وفاق ملی با حماس انتفاد نکردند بلکه از آن حمایت نیز کردند و حتی در نشست اخیر قاهره که برای بازسازی غزه تشکیل شد حدود یک میلیارد بیش از رقم اعلام شده قبلی یعنی به میزان 5 میلیارد و 300 میلیون دلار کمک تصویب کردند.

اما از طرف دیگر برخی شاخص ها کاملا ناامید کننده است و این موانع به قدری عظیم است که برخی از شاخص های فوق الذکر در قبال آن هیچ به نظر نمی آید. از جمله در ائتلافی که تحت عنوان مبارزه با تروریسم و یا داعش تشکیل یافته است بحران فلسطین به عنوان قدیمی ترین بحران و مسبب آن یعنی رژیم صهیونیستی هیچ جایگاهی ندارد و صرف تشکیل این ائتلاف حاشیه امن جدید برای برنامه های یکجانبه و توسعه طلبانه این رژیم فراهم می کند. زیرا همچنانکه گفته شد تلاش می شود در چارچوب این ائتلاف جای فلسطین با سوریه و جای خطر اسرائیل با خطر ساختگی دولت سوریه و یا خطر داعش عوض شود و علاوه بر این همچنانکه از قرائن و شواهد موجود بر می آید رژیم صهیونیستی در صدد است با برقراری ارتباط میان داعش و اعراب 48 از فضای حاصل از ائتلاف ضد داعش برای مشروعیت و سرعت بخشیدن به تلاش های جاری خود در کوچاندن فلسطینی های ساکن اراضی اشغالی سال 1948 موسوم به اسرائیل در راستای طرح تشکیل دولت خالص یهودی استفاده کند.

از این دید تشکیل ائتلاف جدید می تواند کاملا به نفع رژیم صهیونیستی تمام شود و بر همین اساس احتمال اینکه خود این رژیم در ورای تشکیل این ائتلاف دخیل بوده باشد بعید نیست. البته این امر مسبوق به سابقه است و دستکم در دو دهه و نیم گذشته دو ائتلاف بین المللی و منطقه ای که برای مقابله با رژیم صدام و القاعده تشکیل شد (برخلاف وعده های که پیش از تشکیل ائتلاف برای حل بحران فلسطین داده شده بود) در عمل به نفع رژیم صهیونیستی تمام شد و باب روابط و همکاری های جدیدی را میان این رژیم و کشورهای عربی باز کرد.

از این دید یکی از اهداف اعلام نشده ائتلاف ضد داعش فراهم کردن بستر گسترش دامنه روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی است و از این اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو که گفته است امروزه برخی از کشورها ی عربی دیگر این رژیم را دشمن نمی دانند قابل تامل است. با در نظر گرفتن این بعد از قضیه خوش بینی به تحرکات جدید در عرصه حمایت از تشکیل دولت فلسطینی کم رنگ تر می شود چرا که امکان دارد این فضا سازی ها با فریب کشورهای عربی از جمله عربستان برای شناسایی اسرائیل همراه باشد و در نهایت باب مناسبات جدید در روابط میان عربستان و رژیم صهیوینستی را پدید آورد بدون آنکه واقعا به اعلام تشکیل دولت فلسطینی در محدوده بخش فلسطینی اراضی اشغالی سال 1967 منجر شود بخصوص آنکه اجرای این طرح مستلزم برچیدن بیش از 300 شهرک با بیش از نیم میلیون سکنه یهودی از کرانه باختری و شرق بیت المقدس است که هیچ نشانه در اینباره دیده نمی شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار