کد خبر: 681271
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷
تركيه در آستانه جنگ داخلي با كردها قرار گرفت
كوباني سرانجام برخلاف خواست آنكارا از خطر سقوط به دست داعش نجات يافت و مدافعان اين شهر تلاش تروريست‌ها را براي دسترسي به مرز تركيه ناكام گذاشتند. شكست محاصره اين شهر شمالي سوريه در حالي است كه دولت رجب طيب اردوغان كمك‌هاي زيادي به اين گروه‌تروريستي كرده بود تا اين شهر از وجود كردها پاكسازي شود. اما تركيه نه تنها به اين هدف دست نيافت بلكه به دليل سياست‌هاي اشتباه رهبران خود در آستانه جنگ داخلي قرار گرفته است.
محمد بابايي نساز
كوباني سرانجام برخلاف خواست آنكارا از خطر سقوط به دست داعش نجات يافت و مدافعان اين شهر تلاش تروريست‌ها را براي دسترسي به مرز تركيه ناكام گذاشتند. شكست محاصره اين شهر شمالي سوريه در حالي است كه دولت رجب طيب اردوغان كمك‌هاي زيادي به اين گروه‌تروريستي كرده بود تا اين شهر از وجود كردها پاكسازي شود. اما تركيه نه تنها به اين هدف دست نيافت بلكه به دليل سياست‌هاي اشتباه رهبران خود در آستانه جنگ داخلي قرار گرفته است. 
به گزارش جوان، يك روز پس از شكست محاصره شهر شمالي كوباني سوريه، نيروهاي كرد در اين شهر تلاش تروريست‌هاي وابسته به داعش براي نزديك شدن به مرز تركيه را ناكام گذاشتند. خبرگزاري فرانسه به نقل از منابع محلي گزارش داد، تروريست‌هاي داعش روز شنبه يك حمله سنگين از شرق به سمت مرز تركيه انجام دادند. داعش با حملات سنگين خمپاره‌اي سمت سوري دروازه مرزي با تركيه را هدف قرار داد. اين مسير تنها راه كمك رساني و خروج غيرنظاميان از كوباني است. بر اساس اين گزارش، داعش در اين عمليات دچار تلفات سنگيني شد. در پي اين تحول منابع رسانه‌اي از آماده باش ارتش تركيه كه اهداف خود را در اين شهر شكست خورده مي‌بيند، خبر دادند. العربيه گزارش داد، به دنبال شليك خمپاره به سمت خاك تركيه در مرز كوباني نيروهاي نظامي اين كشور در اين منطقه به حالت آماده باش در آمدند و به تبادل آتش پرداختند. شليك ارتش تركيه در حالي است كه نيروهاي اين كشور در طول يك ماه اخير چشم‌هاي خود را نسبت به پيشروي داعش در اين منطقه بسته بودند و مقامات اين شهر اميد زيادي به سقوط اين شهر داشتند. 
 تركيه در طول يك ماه اخير نه تنها هيچ اقدامي عليه داعش انجام نداد بلكه مانع از ورود كمك و نيروهاي داوطلب مردمي به شهر كوباني شد. در واقع اين شهر از سه طرف تحت محاصره داعش و از يك طرف تحت محاصره تركيه قرار داشت. روزنامه‌نگار پايگاه خبري ديلي استار، سياست تركيه نسبت به كوباني را با سياست مصر با نوار غزه مشابه دانست. وي نوشت: كاري كه تركيه و داعش در كوباني انجام مي‌دهند شبيه اقدامي است كه مصر و اسرائيل در نوار غزه انجام دادند. اين اقدام آنكارا با خشم اقليت كردهاي اين كشور مواجه شده و فرآيند صلح دولت رجب طيب اردوغان با حزب‌كارگران كردستان را كه از دو سال پيش شروع شده در معرض فروپاشي قرار داده است. از سوي ديگر پايگاه خبري المانيتور طي گزارشي هشدار داد كه تركيه در آستانه جنگ داخلي قرار دارد. دست‌كم 35 نفر در جريان تظاهراتي كه جمعيت 15 ميليون نفري كردها در سرتاسر اين كشور طي هفته گذشته عليه سياست‌هاي آنكارا درباره كوباني برگزار كردند، كشته شدند. 
رفع خطر سقوط كوباني، تركيه را در وحشت بزرگي قرار داده است و نگراني مقامات اين كشور را در پي داشته است. تركيه انتظار داشت با سقوط كوباني بتواند ضربه بزرگي به حزب‌كارگران كردستان وارد كند چراكه مدافعان اصلي شهر كوباني از اعضاي «يگان‌هاي مدافع خلق» هستند كه شاخه سوري حزب كارگران كردستان محسوب مي‌شوند. يا از طريق فشار بر كردها بتواند آنها را با شورشيان سوري متحد كند تا عليه دولت دمشق وارد جنگ شوند. اما هيچ كدام از اهداف تركيه با مقاومت مدافعان اين شهر برآورد نشده واين كشور بار ديگر شاهد ناكامي بزرگ سياست‌هاي خود در سوريه است؛ مسئله‌اي كه با خشم مقامات اين كشور مواجه شده است. يك مشاور ارشد نخست وزير تركيه در گفت‌وگو با روزنامه انگليسي ديلي‌تلگراف ضمن انتقاد از حملات امريكا عليه مواضع داعش، آن را صرفا نمايشي براي افكار عمومي عنوان كرد. 
  ابراز ترديد تحليلگران امريكايي از موفقيت ائتلاف امريكا عليه داعش
تحليلگران امريكايي در خصوص موفقيت عمليات‌هاي هوايي به رهبري امريكا براي شكست تكفيري‌هاي داعش ابراز ترديد كردند. به گزارش فارس، «بن كانيبل» تحليلگر ارشد امور بين‌الملل در موسسه «رند» روز جمعه اعلام كرد: « آنها (داعش) تقريباً در به كارگيري تسليحات تركيبي مهارت دارند كه به اين مفهوم است كه آنها به طور همزمان از شليك مستقيم و غيرمستقيم بهره مي‌جويند. آنها به خوبي مانور مي‌دهند و سخت مبارزه مي‌كنند». وي در توصيف داعش ادامه داد: «آنها ظاهراً رهبري و حاكميت خوبي دارند به طوري كه نيروهاي نظامي سطح پايين به آن رهبري اعتقاد دارند، و بنابراين آنها نه تنها در پيشروي و استفاده از تمامي سلاح‌هايي كه به آنها دسترسي پيدا كرده‌اند مهارت دارند بلكه در مقابل ضدحملات و حملات هوايي نيروهاي ائتلاف قدرت ارتجاعي دارند». يكي ديگر از اعضاي بنياد دفاع از دموكراسي «داويد گارتنستين- راس» معتقد است كه عدم كارآمدي حملات هوايي به رهبري امريكا، اعضاي داعش را به لحاظ اخلاقي ترغيب مي‌كند و اساس محكم‌تري براي تبليغات منفي آنها به وجود مي‌آورد. وي ادامه داد: «نمايش اينكه كمپين هوايي نقشي در كاهش فعاليت‌هاي آنها ندارد، حائز اهميت است. آنها به دنبال مدل جذب افراد بيشتر براي گروه خود هستند و بنابراين به نمايش كشيدن اينكه فعاليت‌هاي آنها به رغم حقايقي كه اين كشورهاي خارجي مطرح مي‌كنند، حملات هوايي براي تبليغات منفي اين گروه مفيد است و از نظر رواني به اين سازمان كمك مي‌كند. 
  ژنرال امريكايي: حملات هوايي عليه داعش كافي نيست
 جوزف فالن، فرمانده سابق ستاد فرماندهي نيروهاي امريكا با بيان اينكه حملات هوايي ائتلاف به شكست داعش منجر نخواهد شد، گفت: براي مبارزه جدي با داعش، استفاده از نيروي زميني و آموزش نيروهاي محلي ضروري است. به گزارش ايرانا، وي افزود: براي شكست نيروهاي داعش در درجه اول به نيروهاي زميني كار آزموده و ويژه نياز است كه تاكنون هيچ يك از كشورهاي شركت كننده در اين ائتلاف، تمايلي به اعزام اين نيروها از خود نشان نداده‌اند. فالن تصريح كرد: ارائه آموزش‌هاي همزمان به نيروهاي محلي در كنار اعزام نيروهاي ويژه به منطقه نيز بسيار مهم است.  وي افزود: تركيه يكي از كشور‌هايي است كه مي‌تواند براي جلوگيري از پيشروي داعش در شمال عراق به طور مؤثري كمك كند، اما تاكنون تنها پايگاه‌هاي هوايي اين كشور را در اختيار نيروهاي ائتلافي قرار داده و براي ديگر هدف‌ها اعلام آمادگي نكرده است. اين ژنرال چهار ستاره امريكايي اظهار داشت: مسئولان عراقي بايد براي شكست داعش يكپارچگي سياسي را تقويت كنند و از حمايت قبايل ساكن در مناطق غربي اين كشور برخوردار شوند. فالن افزود: برقراري ثبات در عراق علاوه بر خود مردم اين كشور به نفع ساير كشور‌هاي منطقه خواهد بود. 
  هلاكت بيش از 50 درصد سركردگان داعش در ديالي
ارتش عراق از هلاكت بيش از نيمي از سركردگان گروه تروريستي تكفيري داعش در استان ديالي خبر داده است. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از السومريه، فرماندهي عمليات دجله اعلام كرد بيش از 50 درصد از فرماندهان رده نخست گروه تروريستي داعش طي چهار ماه گذشته در عمليات موفقيت آميز نيروهاي امنيتي به هلاكت رسيده‌اند. فرماندهي عمليات دجله تأكيد كرده است داعش بيشتر مواضع خود را از دست داده و تنها مناطق محدودي را در اشغال خود دارد كه به زودي آزاد خواهد شد. سرلشكر عبدالامير الزيدي، فرمانده عمليات دجله اعلام كرد نيروهاي امنيتي و ارتش با حمايت نيروهاي مردمي و عشاير موفق به هلاكت بيش از 50 درصد سركردگان گروه تروريستي داعش در استان ديالي طي چهار ماه گذشته شده‌اند. وي با تأكيد بر قريب الوقوع بودن آزادي كامل استان ديالي از لوث تروريست‌هاي تكفيري خاطر نشان كرد همبستگي عشاير با نيروهاي امنيتي در جنگ با داعش به تسريع آهنگ يكسره شدن نبرد به نفع مردم و ارتش و بازگشت امنيت و ثبات كمك خواهد كرد. خبر ديگر اينكه نيروهاي امنيتي عراق موفق شدند 20 تروريست تكفيري را در شهر الرمادي واقع در استان الانبار به هلاكت برسانند. صباح النعماني سخنگوي رسمي يگان مبارزه با تروريسم عراق به الفرات گفت نيروهاي اين يگان با هماهنگي نيروي هوايي توانستند 20 تروريست را در عمليات شب گذشته به هلاكت برسانند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار