کد خبر: 681264
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
وزير دفاع لبنان به ايران آمد
مقامات امريكايي به لبناني‌ها هشدار داده‌اند كه با توجه به تحريم اقتصادي جمهوري اسلامي ايران، اين كشور اجازه دريافت اين هديه‌ها را ندارد؛ موضوعي كه سفر ديروز وزير دفاع لبنان به كشورمان عملاً آن را بي‌اعتبار كرد و علاقه اين كشور براي دريافت هديه‌هاي جمهوري اسلامي را به اثبات رساند
جعفر تكبيري
رويكرد  متفاوت و هوشمندانه  ايران براي مقابله با تروريسم. رويكردي كه در جريان سفر وزير دفاع لبنان به كشورمان نمود پيدا كرده است. سفري كه صبح ديروز با ورود سمير مقبل معاون نخست وزير و وزير دفاع لبنان آغاز شد و نمي‌توان آن را يك سفر ديپلماتيك عادي قلمداد كرد، چراكه قرار است در اين سفر مذاكرات مربوط به اعطاي هديه تسليحاتي جمهوري اسلامي ايران به ارتش لبنان صورت پذيرد. درست اوايل مهرماه بود كه در جريان سفر دريابان شمخاني به لبنان، وي از اعطاي اين هديه به ارتش لبنان خبر داده بود و همين بيان كافي بود تا رسانه‌هاي غربي با آب و تاب به اين ماجرا بپردازند.

 در همين حال بسياري از تحليلگران سياسي بر اين باور هستند كه طرح پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران براي كمك تسليحاتي به ارتش لبنان در قالب هديه، يك اقدام ظريف از سوي جمهوري اسلامي ايران بوده است. طرحي كه منابع آگاه عنوان مي‌كنند «پيشنهاد حزب‌الله لبنان» به جمهوري اسلامي بوده كه از سوي مقامات كشورمان پذيرفته شده است. دليل ظرافت اين طرح نيز از آن جهت است كه با توجه به شرايط ويژه لبنان، عربستان سعودي تلاش زيادي براي ايجاد تقابل ميان ارتش لبنان و حزب‌الله انجام داده است. حركتي كه مي‌تواند باعث نفوذ تروريست‌هاي النصره و داعش در اين كشور شود.

 البته در اين ميان، عربستان براي به هم زدن روابط ارتش و حزب‌الله لبنان دست به جيب نيز شده و به ارتش اين كشور قول داده تا با پرداخت 3 ميليارد دلار، واسط خريد تسليحات از فرانسه شود. ماجرايي كه ارتش لبنان نه تنها تمايلي به آن نشان نداد بلكه حتي با تقابل سنگيني كه با عوامل عربستان نظير جبهه النصره و داعش داشت، عملاً به رويارويي با عربستان رفته است.  حال ظرافت پيشنهاد ايران براي ارائه هديه تسليحاتي به ارتش لبنان از آن جهت است كه با توجه به هزينه‌هاي زيادي كه ارتش اين كشور براي مقابله با تروريست‌ها پرداخته، اين كمك تسليحاتي نه تنها مي‌تواند باعث بازسازي ارتش لبنان در مقابله با تروريست‌ها شود، بلكه زمينه‌ساز حضور ايران در ساختار امنيتي و نظامي لبنان نيز خواهد شد و ارتش اين كشور را از دريافت كمك‌هاي ديگر از كشورهاي بيگانه، بي‌نياز مي‌كند.

دستاورد دوم اين هديه آنجاست كه با توجه به آنكه ارتش لبنان به خاطر مشكلات اقتصادي اين كشور، همواره براي بازسازي و تجهيز خود از كشورهايي نظير امريكا، روسيه و فرانسه كمك تسليحاتي دريافت مي‌كرده، حالا اين اقدام جمهوري اسلامي ايران باعث حذف نفوذ امريكا و همپيمانانش از كشور استراتژيك لبنان شده است.  دستاورد سوم اين حركت را نيز مي‌توان در نزديكي ارتش و حزب‌الله لبنان به يكديگر جست‌وجو كرد؛ موضوعي كه در نهايت نه تنها باعث ناكامي تروريست‌ها مي‌شود، ‌بلكه زمينه‌ساز ناكامي عربستان سعودي براي برهم زدن ساختار لبنان مي‌شود.

دستاورد چهارم نيز آن است كه ارسال هديه تسليحاتي براي ارتش لبنان از كانال‌هاي رسمي و طبق معاهدات بين‌المللي صورت خواهد گرفت و پيامدهاي اين موضوع به نفع منافع ملي لبنان و جبهه مقاومت است.

خاطرات خوب لبنان از ايران
علاوه بر اين نكته ديگري كه مي‌تواند در اين ميان حائز اهميت باشد، خاطرات خوب مردم لبنان از كمك‌هاي جمهوري اسلامي به جبهه مقاومت و حزب‌الله در جريان پيروزهاي مردم اين كشور در برابر رژيم صهيونيستي باشد. حال اين هديه تسليحاتي نه تنها مي‌تواند اين خاطرات خوب را همچنان حفظ كند، ‌بلكه باعث جذب ديدگاه عده ديگري نيز خواهد شد كه ارتش لبنان را به عنوان يك قدرت در اين كشور پذيرفته‌اند.

موانع سد راه ايران براي كمك به لبنان

در اين بين، امريكايي‌ها در حالي به تقويت ارتش لبنان و تبديل شدن به يك خطر جدي براي رژيم صهيونيستي مي‌نگرند كه تلاش‌هاي خود را براي عدم اجراي اين توافق آغاز كرده‌اند. مقامات امريكايي به لبناني‌ها هشدار داده‌اند كه با توجه به تحريم اقتصادي جمهوري اسلامي ايران، اين كشور اجازه دريافت اين هديه‌ها را ندارد؛ موضوعي كه سفر ديروز وزير دفاع لبنان به كشورمان عملاً آن را بي‌اعتبار كرد و علاقه اين كشور براي دريافت هديه‌هاي جمهوري اسلامي را به اثبات رساند.
اما واقعيت آن است كه اين يك بازي دو سر برد براي جمهوري اسلامي ايران است. دو سر برد از آن جهت كه اگر ايران بتواند اين هديه را به دست ارتش لبنان برساند، عملاً به اهداف خود رسيده است و در سوي ديگر اگر براي انجام اين مأموريت با مشكلاتي روبه‌رو شود، كشورهاي غربي مجبور هستند ارتش لبنان را به جاي ايران تجهيز كنند و بار ديگر هدف كشورمان براي تقويت ارتش لبنان عملي شده است و لبناني‌ها اين موضوع را مديون مانور جمهوري اسلامي خواهند بود.

ورود لبنان به جمع 5 كشور دارنده توپ 155 ميليمتري
بر اساس گزارشي كه شبكه المنار منتشر كرده، ليست تجهيزات نظامي اهدايي‌ جمهوري اسلامي ايران به ارتش لبنان بدين شرح است: تيربار دوشکا، مهمات دوشکا، توپ 120 ميليمتري، مهمات توپ 120 ميليمتري، توپ و مهمات توپ 60 ميليمتري، موشک‌انداز ضد زره تاو، موشک تاو، گلوله توپ 155 ميليمتري، دوربين ديد در شب، گلوله تانک «تي‌ 55» و مهمات تانک «تي 55» و مهمات تانک «تي‌ 62».
در اين بين نكته مهم اهداي توپ 155 ميليمتري و مهمات اين توپ برد بلند به ارتش لبنان است كه باعث افزايش توان بازدارندگي اين ارتش براي مقابله با تروريست‌ها است. اين در حالي است كه در حال حاضر تنها ايران، امريكا، انگليس و آلمان از اين توپ سنگين استفاده مي‌كنند و با اقدام جمهوري اسلامي ايران، لبنان به عنوان پنجمين كاربر جهاني اين توپ به شمار خواهد رفت.

رفتار وطن دوستانه ارتش لبنان
شايد در اين ميان سؤال اصلي اين باشد كه چه تضميني وجود دارد كه در آينده با تغيير حكومت در لبنان، اين تجهيزات عليه نيروهاي مقاومت به كار نرود؟ پاسخ به اين سؤال را با بررسي رفتار ارتش لبنان طي سال‌هاي اخير مي‌توان يافت. ارتش اين كشور همواره ماهيتي ضدصهيونيستي داشته و بسيار وطن‌پرست هستند. ارتش لبنان به رغم تمام تغيير و تحولاتي كه در اين كشور به وقوع پيوسته هيچ‌گاه از اين مسير اصولي خارج نشده و قطعاً نه تنها هديه ايران هيچ خطري براي جبهه مقاومت نخواهد داشت، بلكه باعث افزايش مودت و دوستي ميان ارتش و حزب‌الله لبنان خواهد شد و كشوري قدرتمند در همسايگي رژيم صهيونيستي به وجود خواهد آورد.

رويكردي به نفع دنيا

در پايان بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه منطقه حساس «غرب آسيا»‌در حالي در آتش تروريسم غربي ـ عربي مي‌سوزد كه كشورهاي هم‌پيمان تروريست‌ها با كمك تسليحاتي خود در آتش اين جنگ دميده‌اند تا منافع خود را از اين منطقه تأمين كنند. در اين ميان به هيچ عنوان نبايد كمك تسليحاتي به ارتش لبنان را موضوعي هم‌پاي اين اقدام غربي‌ها دانست، چراكه نخست اين كمك‌ها به يك ارتش رسمي و قانوني صورت مي‌گيرد تا با تروريست‌ها مقابله كند و دوم رويكرد جمهوري اسلامي در اين اقدام، رويكردي ثبات ساز منطقه‌اي با ماهيتي ضد تروريسم است.

داعش و صهيونيست‌ها دو روي يك سكه‌اند


تروريست‌هاي داعش و صهيونيست‌هاي كودك‌كش دو روي يك سكه‌اند و با قتل عام انسان‌هاي بيگناه، نابودي زيرساخت‌هاي اقتصادي و تضعيف توان مقاومت در فلسطين، سوريه، لبنان و عراق امنيت و ثبات كشورهاي اسلامي را هدف گرفته‌اند.
پس از استقبال رسمي وزير دفاع كشورمان از معاون نخست‌وزير و وزير دفاع لبنان، نخستين دوره مذاكرات وزراي دفاع دو كشور برگزار شد.
سردار حسين دهقان وزير دفاع در اين دوره از مذاكرات طي سخناني با اشاره به پيوستگي‌ها و اشتراكات فراوان فرهنگي، اجتماعي و ديني ميان دو ملت تصريح كرد، لبنان به عنوان يك كشور مستقل، با ثبات و برخوردار از موقعيت ژئوپليتيك هميشه از جايگاه مهمي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران برخوردار بوده است و جمهوري اسلامي ايران همواره مدافع امنيت، استقلال و تماميت ارضي اين كشور بوده و خواهد بود. سردار دهقان، با تبيين شرايط حساس منطقه و اشاره به سياست‌هاي برخي كشورهاي فرامنطقه‌اي كه با هدف تضمين امنيت رژيم صهيونيستي و تضعيف حلقه‌هاي محيطي اطراف اين رژيم جنگ‌افروز صورت مي‌گيرد، گفت: از دل اين سياست غلط گروهك‌هاي تروريستي ريز و درشت با حمايت مالي – اطلاعاتي و نظامي غرب و برخي كشورهاي منطقه متولد شد كه داعش يكي از نمونه‌هاي آن است. سردار دهقان با بيان اينكه تروريست‌هاي داعش و صهيونيست‌هاي كودك‌كش دو روي يك سكه‌اند و با قتل عام انسان‌هاي بيگناه، نابودي زير ساخت‌هاي اقتصادي و تضعيف توان مقاومت در فلسطين، سوريه، لبنان و عراق امنيت و ثبات كشورهاي اسلامي را هدف گرفته‌اند، تصريح كرد: تنها راه مقابله و رهايي از اين خطرات مهلك، وحدت، همبستگي و همكاري كليه عناصر مقاومت است. وزير دفاع كشورمان در پايان با تشريح توانمندي‌هاي دفاعي جمهوري اسلامي ايران كه با اتكا به توان داخلي به دست آمده است، گفت: جمهوري اسلامي ايران با هدف تحكيم اقتدار ملي و تقويت امنيت لبنان، آماده است ضمن تأمين نيازمندي‌هاي ارتش لبنان، تجارب خود را براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي و تكفيري در اختيار ارتش اين كشور قرار دهد.  
سمير مقبل معاون نخست وزير و وزير دفاع لبنان نيز در اين ملاقات با ابراز خرسندي از سفر به جمهوري اسلامي ايران گفت: گسترش همكاري‌هاي ايران و لبنان در همه زمينه‌ها از جمله در حوزه دفاعي مورد تأكيد است و اميدوارم اين سفر همكاري‌هاي مشترك و مؤثري را فراهم كند. وزير دفاع لبنان تصريح كرد: تجهيز ارتش لبنان به سلاح‌هاي مورد نياز و مدرن مي‌تواند قدرت عملياتي آن را در مقابله با گروه‌هاي تكفيري و تروريستي افزايش داده، اجازه ندهد ثبات و آرامش اين كشور خدشه‌دار شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سعيد110
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
0
0
آمريكا از بدو پيروزي انقلاب اسلامي ايران اين حركت مردمي را سركوب كرد چون با استقلال آزادي و اقتدار ملتها مخالف است.
داعشيان را به عنوان سگ هار به جان ملت مظلوم منطقه انداخت چون با استقلال و آزادي و اقتدار ملتها مخالف است.
مثل هميشه مي گويم از اقتدار ملتها عصباني باش و از اين عصبانيت بمير
آمريكا صرفاً نوكراني همچون سعد حريري و آل سعود را مي پسندد كه همه اموال خود را خرج خوشنودي ارباب بي كفايت خود مي كنند. اينها به پدران خود رحم نمي كنند و يا آنها را مي كشند و يا با قاتلان آنها همدستي مي كنند. حال چگونه مي توان انتظار داشت كه به مردم خود رحم كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار