کد خبر: 681239
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
ادامه واكنش شديد مراجع و مقامات جمهوري اسلامي به حكم اعدام شيخ نمر
صدور حكم اعدام شيخ نمر، رهبر شيعيان عربستان از سوي دستگاه قضايي اين كشور همچنان با واكنش‌هاي جدي مراجع و مقامات كشورمان همراه است.
صدور حكم اعدام شيخ نمر، رهبر شيعيان عربستان از سوي دستگاه قضايي اين كشور همچنان با واكنش‌هاي جدي مراجع و مقامات كشورمان همراه است.
در همين ارتباط آيت‌الله مكارم شيرازي از مراجع تقليد در ابتداي درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با ظالمانه توصيف كردن صدور چنين حكمي اظهار كرد: شيخ نمر جايي را بهم نزده بود و كاري انجام نداده بود كه مستحق چنين حكمي باشد، ايشان سخنراني‌هاي داغي را انجام داده بود كه نشانه حريت ايشان است. وي بيان كرد: در كشور ما از درون زندان نامه بر ضد‌نظام و رهبري مي‌نويسند و كسي هم كاري با آنها ندارد و تا فتنه‌اي برپا نشود درباره افراد چنين حكمي صادر نمي‌كنند.
آيت‌الله مكارم شيرازي صدور چنين حكمي براي آيت‌الله شيخ نمر را ظالمانه خواند و گفت: متأسفانه شيعيان عربستان سعودي در فشار زيادي هستند و براي انجام مراسم ديني خود آزادي ندارند، حقوق‌شان تضييع مي‌شود و از بسياري از مشاغل محروم هستند. وي خاطرنشان كرد: عربستان سعودي بداند اگر دست به چنين كاري بزند نفرت و خشم تمام شيعيان و اهل سنت آزاديخواه بر ضدشان خواهد بود و هزينه بسياري را خواهند پرداخت. استاد حوزه علميه قم از سياست يك بام و دو هوا و متناقض امريكا و مدعيان حقوق بشر انتقاد كرد و افزود: وقتي در كشور ما درباره فردي از فرقه ضاله كوچك‌ترين اقدامي انجام شود، كنگره امريكا تبليغات عجيبي عليه ما به راه مي‌اندازد اما در كشور عربستان سعودي شيعيان از حقوق اوليه خود محروم هستند اما صدايي از آنها در نمي‌آيد. وي با طرح اين سؤال كه چرا كنگره امريكا در قبال اين حكم ظالمانه و تضييع حقوق اوليه شيعيان در عربستان سعودي سكوت پيشه كرده و نفس نمي‌كشد، تصريح كرد: اين مسئله نشان‌دهنده دروغ بودن ادعاي دموكراسي و حقوق بشر غرب است. آيت‌الله مكارم شيرازي تأكيد كرد: من تكرار مي‌كنم، اين كار آثار و پيامدهاي غيرقابل پيش‌بيني براي عربستان سعودي دارد و گمان نمي‌كنم عقلاي آنها دست به چنين كاري بزنند.

   درخواست براي پيگيري مصرانه آزادي شيخ نمر توسط وزارت خارجه
همچنين آيت‌الله صافي گلپايگاني در ديدار نهاونديان رئيس دفتر رئيس‌جمهور اظهار كرد: حكم اعدام اين روحاني مبارز و مظلوم براي همه‌ شيعيان و مسلمانان آزاده موجب تأثر و تأسف شديد است؛ روحاني‌اي كه بدون هيچ گناهي از سوي حكام كشور عربستان محكوم به اشد مجازات شده است. وي ادامه داد: آقاي دكتر ظريف وزير امور خارجه‌‌ كشورمان در اين باره اقدام فوري انجام دهد و تأثر علماي اسلام و همچنين قاطبه‌ مسلمانان را به آنان ابلاغ كرده و عواقب چنين حكم ظالمانه‌اي را به آنان گوشزد كند.

   حكام عرب منطقه اوضاع نابسامان خاورميانه را بدتر نكنند
ماموستا عبدالرحمان خدايي نماينده مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبري نيز نسبت به اعلام حكم اعدام آيت‌الله نمر روحاني برجسته اهل تشيع عربستان اعلام نارضايتي كرد و گفت: حكام عرب كشورهاي اسلامي بايد هوشياري و بصيرت داشته باشند و به آساني در معرض توطئه‌هاي دشمنان قرار نگيرند. وي افزود: حفظ وحدت و انسجام امت اسلامي اولاترين امر بوده و بايد همه مسلمانان نسبت به اين مهم احساس مسئوليت كنند. ماموستا خدايي خاطرنشان كرد: روحانيون، رهبران فكري و عقيدتي جامعه هستند و تمام زندگي خويش را وقف زنده‌ نگه‌داشتن ارزش‌هاي اسلامي مي‌كنند و شايسته نيست در كشوري كه اماكن مقدسه كائنات در آن مستقر است، شاهد اين بي‌احترامي‌ها به ساحت روحانيون باشيم.
نماينده مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: شيعه و سني همه برادر يكديگر بوده و همه پيروان مذاهب مختلف اسلامي داراي يك قبله، يك كتاب، يك پيامبر و پيرو سيره و سنت رسول الله(ص) هستند. ماموستا خدايي افزود: آيت‌الله نمر بايد هرچه زودتر آزاد شود و حكام عربستان نيز به اين مهم توجه داشته باشند كه حفظ وحدت و انسجام مسلمانان در شرايط پرآشوب خاورميانه مهم‌ترين اولويت است. اين روحاني برجسته اهل سنت ايران اسلامي در ادامه سخنان خود اظهار داشت: دشمنان اسلام مي‌خواهند با به راه انداختن جنگ بين شيعه و سني و بدون هيچ هزينه‌اي مسلمانان را در برابر همديگر قرار دهند، لذا بر همه ما واجب است كه با دشمن‌شناسي در برابر توطئه‌هاي تفرقه‌افكنانه دشمنان ايستادگي نماييم. ماموستا خدايي در پايان افزود: نبايد حكام عرب منطقه اوضاع نابسامان خاورميانه را بدتر كنند، چراكه دشمنان به دنبال روزنه‌اي مي‌گردند تا صفوف به هم پيوسته مسلمانان را از هم جدا كنند.
 
  اعدام شيخ نمر سقوط آل‌سعود را قطعي مي‌كند
آيت‌الله حسن عالمي ديگر عضو مجلس خبرگان رهبري نيز در گفت‌وگو با فارس، با تأكيد بر ظالمانه بودن صدور حكم اعدام آيت‌الله باقر النمر، از رهبران تشيع در عربستان اظهار كرد: اين حكم از بن و اساس ظالمانه بوده چراكه حكم اعدام با موارد نسبت داده شده به شيخ نمر متناسب نيست. وي افزود: شيخ باقر نمر در جهان اسلام از محبوبيت فراوان برخوردار بوده و به ويژه شيعيان عربستان در حالي كه بيداري را تجربه مي‌كنند، ارادت ويژه‌اي به اين مبارز سياسي و مدافع حقوق شيعيان دارند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با تأكيد بر اينكه اعدام شيخ نمر نابودي و براندازي آل‌سعود را به دنبال دارد، گفت: حاكميت آل‌سعود بداند كه اگر در مورد اجراي حكم اعدام نمر بي‌باكي كرده و آن را اجرا كند، نتيجه‌اي جز تزلزل، نابودي و براندازي آل‌سعود به دنبال ندارد و نابودي آن حتمي است. وي تصريح كرد: اگر حكومت عربستان عقل اندكي داشته باشد براي بقاي خود هم كه شده هيچ‌گاه دست به چنين كاري نمي‌زند كه اقدام به اعدام شيخ نمر كند، چراكه اعدام نمر نابودي آل‌سعود را به دنبال دارد. عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه شيخ نمر چهره‌اي علمي و مبارزي جهاني است، يادآور شد: شيخ نمر در جهان اسلام از موقعيت خوبي برخوردار بوده و شخصيتي علمي و مبارزي نام‌آشناست كه براي حقوق مردم مبارزه مي‌كند و اين بعد شخصيت وي پس از زنداني شدنش بيشتر براي مردم دنيا و به ويژه جهان اسلام مشخص و مبين شد. آيت‌الله عالمي ضمن تشريح دلايل براندازي آل‌سعود با اعدام شيخ نمر تصريح كرد: در حال حاضر شرايطي را مي‌بينيم كه در بسياري از شهرهاي عربستان، نفرت و انزجار شديدي نسبت به حاكميت آل‌سعود وجود دارد، در چنين شرايطي مردم عربستان خود را براي مبارزه با آل‌سعود آماده كرده‌اند. وي تأكيد كرد: آل‌سعود با اجراي حكم اعدام نمر بايد منتظر همان توفان براندازانه خود توسط مردم آزاده باشد و در حقيقت اين اقدام حاكميت آل سعود، براندازي و نابودي آنان را به جلو مي‌اندازد.
وي خاطرنشان كرد: عربستان در پشت سناريوي اعدام شيخ نمر مي‌خواهد به تحقق اهداف استكبار كمك كند، استكبار جهاني خواستار ايجاد جنگ داخلي در كشورهاي مسلمان و اختلاف‌افكني هرچه بيشتر ميان شيعه و سني است. عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار كرد: عربستان به خيال خود با اعدام نمر دامنه اختلافات شيعه و سني را تشديد كرده و از آنجايي كه نوكر و خدمتكار استكبار جهاني است، مي‌خواهد وظيفه خود را براي تحقق اهداف استكبار به خوبي انجام دهد. آيت‌الله عالمي تصريح كرد: امروز بر همگان اين مسئله مشخص شده كه عربستان مترسك استكبار جهاني به ويژه امريكا بوده و با هر‌سازي كه استكبار كوك كند عربستان نيز مي‌رقصد، كما اينكه حمايت عربستان از داعش و و ديگر گروه‌هاي تكفيري مبين و گواه بر اين مطلب است.

   مسلمانان خواستار تجديدنظر در روابط دولت‌هايشان با عربستان ‌شوند
محمدحسن آصفري عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز با انتقاد شديد از صدور حكم اعدام شيخ نمر توسط دادگاه جنايي عربستان اظهار داشت: عربستان با اين اقدامات نمي‌تواند جلوي اعتراضات داخلي مردم به روش حكومتي دولت اين كشور را بگيرد. وي با تأكيد بر اينكه بهتر است عربستان به جاي اعدام شيخ نمر نسبت به اصلاحات داخلي خود اقدام كند، افزود: اين آتش زير خاكستر با اعدام شيخ نمر در عربستان از بين نمي‌رود و خاموش‌شدني نيست. اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه تصريح كرد: دولت عربستان با اعدام شيخ نمر اعتراضات عمومي را بيشتر دامن مي‌زند و نمي‌تواند با اين‌گونه اقدامات جلوي اعتراضات را بگيرد. آصفري تصريح كرد: امروز عربستان با اعدام شيخ نمر فقط به گسترش دامنه اعتراضات كمك مي‌كند؛ اعدام شيخ نمر مي‌تواند سبب افزايش اختلافات بين مردم كشورهاي مسلمان با عربستان شود يا حتي آنان خواستار تجديدنظر در روابط بين دولت‌هايشان با عربستان شوند. وي با تأكيد بر اينكه اعدام شيخ نمر قطعاً تبعات بدي براي سعودي‌ها به دنبال خواهد داشت، متذكر شد: جهان اسلام به اين حكم اعتراض مي‌كند و بازتاب بسيار بدي در دنيا خواهد داشت. نماينده اراك در مجلس بر همين اساس تصريح كرد: عربستان به جاي اعدام شيخ نمر با برگزاري يك انتخابات نسبت به اصلاح ساختار سياسي حاكم بر اين كشور اقدام كند؛ صدور حكم اعدام شيخ نمر نشان‌دهنده قوانين قرون وسطايي در عربستان است كه قابل قبول براي قرن‌هاي بعد هم نيست.
وي با يادآوري اينكه عربستان تحمل شنيدن كوچك‌ترين صداي مخالفي را ندارد، گفت: هيچ كس غير از آل‌سعود حقوق شهروندي در دولت عربستان ندارد و اگر مخالفتي انجام دهد، دولت اين كشور با او برخورد مي‌كند. آصفري متذكر شد: مطمئناً اگر حكم اعدام شيخ‌نمر در سيستم پليسي- امنيتي حاكم بر عربستان اجرا شود، جهان اسلام اعتراض خود را نسبت به اين حكم اعلام خواهد كرد.

   در صورت اعدام شيخ نمر، عربستان پاسخ محكمي از سوي كشورهاي منطقه دريافت مي‌كند
منصور حقيقت‌پور نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هم در همين ارتباط اظهار كرد: مردم، مسلمانان و شيعيان منطقه در عراق، سوريه، لبنان، بحرين، يمن، پاكستان، هند و حتي شرقيه در مقابل اين اقدام عربستان آرام نمي‌نشينند و قطعاً در صورتي كه عربستان دست به اين اقدام اشتباه بزند همه عليه اين كشور خواهند شد. وي افزود: عربستان كلاً در منطقه بازنده و در حال سقوط است و در مسير سقوط دست به هر خار و خاشاكي مي‌اندازد، من به پيرمردهاي سالخورده عربستان پيشنهاد مي‌دهم اين اشتباه را انجام ندهند. اين نماينده مجلس با بيان اينكه تاريخ مصرف عربستان به اتمام رسيده، تصريح كرد: عربستان در كل منطقه و خاورميانه به عنوان يك جريان ورشكسته سياسي شناخته مي‌شود و در داخل اين كشور هم تضادهاي عمده‌اي وجود دارد، هم تنازع بر سر بقا در داخل سراي سالمندان رياض وجود دارد و هم درگيري جدي با شيعيان دارند. حقيقت‌پور در پايان گفت: قطعاً شيشه عمر عربستان در روزهاي آينده خواهد شكست و مردم منطقه نيز در مقابل اقدامات اين كشور آرام نخواهند گرفت.
   نهادهاي حقوق بشري مُرده سياسي‌اند
عوض حيدرپور عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در واكنش به صدور حكم اعدام براي آيت‌الله شيخ نمر توسط رژيم آل‌سعود، اين حكم را ضد حقوق بشري دانست و گفت: صدور حكم اعدام براي آيت‌الله شيخ نمر، به عنوان يك عالم و مرجع شيعي با همه‌ بندهاي آزادي بياني كه نهادهاي بين‌المللي و حقوق بشري كه از آن دم مي‌زنند، در تضاد است. عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در ادامه با بيان اينكه همه آزاديخواهان، شيعيان جهان و مسلماناني كه به معناي واقعي مسلمان هستند، چه اهل سنت و چه اهل تشيع، از صدور حكم اعدام براي آيت‌الله شيخ نمر ناراحت و ناراضي هستند، تأكيد كرد: با توجه به اينكه صدور حكم اعدام براي اين عالم شيعي خشم ملت‌هاي آزاديخواه و مسلمان را برانگيخته و هنوز اين حكم اجرا نشده است، قطعاً پس از اجراي حكم ملت‌هاي مسلمان عكس‌العمل سنگيني از خودشان بروز خواهند داد. حيدرپور با بيان اينكه در صورت اجراي حكم اعدام آيت‌الله شيخ نمر توسط رژيم آل‌سعود، اين رژيم با اعتراضات مردمي سقوط خواهد كرد، اظهار داشت: بنده معتقدم كه اجراي اين حكم آغاز حركت نزولي و سقوط قطعي رژيم آل‌سعود خواهد بود.
وي با بيان اينكه طبيعتاً دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران صدور حكم اعدام براي آيت‌الله شيخ نمر توسط رژيم آل‌سعود را محكوم مي‌كند، تأكيد كرد: از دستگاه‌هاي مربوطه و وزارت خارجه مي‌خواهم كه مراتب اعتراض ملت ايران را به گوش جهانيان و نهادهاي حقوق بشري و بين‌المللي نظير سازمان ملل و كميته حقوق بشر اين سازمان برسانند و بگويند كه آنها بايد بيدار و هوشيار باشند كه رژيم سعودي چنين رفتار جنايتكارانه و جفاكارانه‌اي در قبال عالم شيعي را كه فقط درصدد امر به معروف و نهي از منكر بوده، مرتكب مي‌شوند. عضو كميسيون امنيت ملي مجلس ضمن انتقاد از عملكرد نهادهاي حقوق بشري و بين‌المللي در زمينه صدور حكم اعدام براي اين عالم شيعي، گفت: در حال حاضر عملكرد نهادهاي بين‌المللي و حقوق بشري به گونه‌اي است كه گويا اين نهادها مرده‌اند. بنده معتقدم كه آنها در اين رابطه نقش يك مُرده سياسي و نه سازمان فعال حقوق بشري را ايفا مي‌كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار