کد خبر: 680916
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای با حضور هیأت‌های ایران و 1+5 و به ریاست ظریف و اشتون در وین آغاز شد.
فارس: هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای با حضور هیأت‌های ایران و 1+5 و به ریاست ظریف و اشتون در وین آغاز شد.

محمدجواد ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای بامداد سه‌شنبه 22 مهر ماه به منظور انجام رایزنی‌های دو و سه جانبه در ادامه گفت‌وگوها برای دستیابی به توافقنامه جامع هسته‌ای راهی وین شدند که همان روز معاونان ظریف،‌ جان کری و کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا در گروه 1+5 در دو نوبت صبح و عصر در هتل پله کوبورگ شهر وین به گفت‌وگو در خصوص حل اختلافات موجود بر سر توافق جامع پرداختند.

همان شب نیز ظریف و اشتون حدود یک ساعت و نیم در این زمینه گفت‌وگو کردند و ادامه گفت‌وگوها بر سر میز شام ادامه یافت.

ظریف پس از دیدار با اشتون در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رایزنی‌ها در وین می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموارتر کند، یادآور شد: امیدواریم که طرف مقابل با پذیرفتن واقعیات برنامه هسته‌ای ایران، بتواند به یک راه حل دست پیدا کند که به نفع همه است.

ایران و گروه 1+5 (آلمان،‌فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آمریکا) تاکنون هفت دور درباره راه‌حل جامع هسته‌ای به گفت‌وگو نشسته‌‌اند که شش دور آن در وین و هفتمین دور نیز حدود دو هفته پیش در نیویورک برگزار شد ولی کماکان اختلافات موجود بر سر راه حصول توافق باقی است.

رآکتور آب سنگین اراک،‌ فردو، میزان غنی سازی، تحریم‌ها و بازه زمانی لغو آن و بازه زمانی اجرای توافق جامع از جمله اختلافات موجود بین ایران و 1+5 است.

مقامات ایرانی همواره گفته‌اند که در صورت اراده سیاسی طرف مقابل و دست برداشتن از زیاده‌خواهی‌ها امکان حصول توافق وجود دارد اما این گونه که از اظهارنظرها برمی‌آید هنوز تا رسیدن به توافق جامع راه سخت و دشواری پیش رو است. در همین راستا نیز یک مقام ارشد آمریکایی در پایان مذاکرات کری و ظریف و اشتون گفت که مذاکرات فوق‌العاده پیچیده است.

وی افزود: «در مورد برخی از موضوعات به مرور به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم. همه نظراتشان را میز آورده‌اند تا ببینیم که اگر می‌شود، رو به جلو حرکت کنیم. ما پیشرفت‌هایی کرده‌ایم و همچنان هم پیشرفت داریم، اما هنوز کارهای زیادی مانده که باید انجام دهیم».

روز چهارشنبه «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز با بیان اینکه گام‌های نهایی برای رسیدن به توافق دشوارترین گام‌ها هستند، گفته بود نتیجه توافق مهمتر از زمان رسیدن به آن است.

وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه کاترین اشتون در سوم آذر ماه سال گذشته (1392) در خصوص موضوع هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که این توافقنامه در سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و از آن پس گفت‌وگو درباره رسیدن به راه‌حل جامع هسته‌ای ادامه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار