کد خبر: 680834
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۴
در مراسم پانزدهمين شب شاعر
غلامرضا كافي در مراسم نكوداشت خود با انتقاد از تخصيص بودجه فرهنگي انقلاب اسلامي به نهادهايي كه هيچ خروجي براي انقلاب اسلامي ندارند، به انتقاد از اظهارات شمس لنگرودي در به رسميت نشناختن ادبيات انقلاب پرداخت.
غلامرضا كافي در مراسم نكوداشت خود با انتقاد از تخصيص بودجه فرهنگي انقلاب اسلامي به نهادهايي كه هيچ خروجي براي انقلاب اسلامي ندارند، به انتقاد از اظهارات شمس لنگرودي در به رسميت نشناختن ادبيات انقلاب پرداخت.
به گزارش «جوان»، مراسم پانزدهمين شب شاعر ويژه گراميداشت غلامرضا كافي شاعر انقلاب اسلامي عصر روز سه‌شنبه در سازمان رسانه‌اي اوج برگزار شد. در اين مراسم كافي در سخناني اظهار داشت: نفسانيت حلاوت دارد اما بايد اقرار كنم آنچه در اين نشست در مورد من مطرح شد در حد و اندازه‌هاي من نيست و فروتر از اينم كه مي‌گوييد و اميدوارم كه اين حرف‌ها زودتر از ذهن شما پاك شود.
وي در ادامه دغدغه نخست خود را ادبيات انقلاب اسلامي معرفي كرد و گفت: برخي شايد دوست نداشته باشند كه از ادبيات انقلاب به شكلي صريح ياد كنند اما من متاع كفر و دين را انتخاب كرده‌ام و با افتخار سرم را بالا مي‌گيرم و مي‌گويم انقلاب اسلامي و ادبيات انقلاب. در عين حال اين سؤال جدي را هم دارم كه چه شده كه وقتي در همه دنيا مي‌توانيم با افتخار سربلند كنيم و بگوييم انقلاب اسلامي، چرا هنوز موضوعي به نام ادبيات انقلاب برايمان وجود خارجي ندارد؟ من به كساني كه از راه ادبيات انقلاب نان مي‌خورند كاري ندارم اما سؤالم از برخي است كه هنوز با ترس و دغدغه از ادبيات انقلاب ياد مي‌كنند.
كافي افزود: در دانشگاه دو واحد اختياري ادبيات انقلاب اسلامي به من داده‌اند كه گرفتن آن براي دانشجويان اجباري نيست اما كمترين نمره‌هاي ارزشيابي من در اين رشته است. چرا؟ امروز خيلي‌ها را مي‌توان پيدا كرد كه دوست ندارند نامي از ادبيات انقلاب ببرند در حالي كه همه آنچه با نام ادب آئيني و دفاع مقدس مي‌شناسيم از ادبيات انقلاب نشئت مي‌گيرند. كافي افزود: شما همه ادبيات قبل از انقلاب را ببينيد. بسياري از واژگاني كه امروز سعي در فراموشي آنها است متعلق به ادبيات انقلاب است.
وي ادامه داد: در دوره رضا شاه دو شاعر داريم كه زبان شعري متفاوتي دارند و كمي به ايده‌آل ما نزديك هستند. هيچ فكر كرده‌ايد كه چرا هنوز نامي از آنها برده نمي‌شود؟ چرا كسي از فؤاد كرماني كه عاشقانه‌ترين اشعار آئيني در تمام ادبيات فارسي را دارد، يادي نمي‌كند؟ براي اينكه الان دوره، دوره تخدير شده و نبايد حرفي از ادبيات مذهبي زد و همين شده كه نامي از آيت‌الله غروي كاشاني كه عاشقانه‌ترين اشعار را در وصف امام زمان(عج) دارد به زبان نمي‌آيد. باور دارم كه براي پنهان‌كردن اين موضوعات دست‌هايي در كار است. كافي تصريح كرد: من درد نام خودم را ندارم اما متاسفم كه خيلي از نهادهايي كه بودجه به نام انقلاب مي‌گيرند اصلاً نفعي براي انقلاب ندارند. پرحجم‌ترين كتابي كه نشر تكا(وابسته به مؤسسه خانه كتاب) منتشر كرده است، متعلق به شمس لنگرودي است. ما مي‌توانستيم امثال او را مصادره به مطلوب كنيم اما نكرديم. در مقابل از كسي كتاب منتشر مي‌كنيم كه جريان شعري سياهكل و شوشتر را در ادبيات معاصر مي‌بيند اما جريان ادبي انقلاب اسلامي را نه.
كافي در پايان خطاب به شمس لنگرودي گفت: آقاي لنگرودي شمارگان كتاب دا از همه كتاب‌هاي شعر منتشر شده بعد انقلاب بيشتر است. آن وقت شما كه هشت جلد كتاب درباره ادبيات معاصر داري، مي‌گويي ادبيات انقلاب را نمي‌شناسي؟ اين حرف‌ها سخيف است!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
لنگرود م
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
0
0
جناب کافی بهتر بود در تقابل فرهنگی با جناب شمس از نام فامیلی ایشون استفاده میکردید فرهیخته ادبی نه از نسبت شون (لنگرود)
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار