کد خبر: 680814
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
رياض آيت‌الله شيخ نمرالنمر را به اعدام تعزيري محكوم كرد
رژيم آل سعود در ادامه سياست‌هاي ضد شيعي خود، آيت‌الله نمر باقر النمر روحاني برجسته شيعه اين كشور را به اتهام ايجاد فتنه مذهبي به اعدام محكوم كرد. رئيس‌كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس گفته كه اين اقدام انقلاب يمن را به داخل عربستان انتقال مي‌دهد.
رژيم آل سعود در ادامه سياست‌هاي ضد شيعي خود، آيت‌الله نمر باقر النمر روحاني برجسته شيعه اين كشور را به اتهام ايجاد فتنه مذهبي به اعدام محكوم كرد. رئيس‌كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس گفته كه اين اقدام انقلاب يمن را به داخل عربستان انتقال مي‌دهد. اين حكم درحالي صادر شده است كه عربستان براي جلوگيري از قدرت يابي شيعيان در منطقه از هيچ ابزاري فروگذار نيست.

سياست‌هاي ضدشيعي رژيم آل‌سعود كه از ديرباز موجي از نگراني‌ها را براي اين جماعت بزرگ از مسلمانان فراهم كرده، گويا تمامي ندارد. پس از اقدامات سعودي‌ها براي تخريب اماكن مذهبي شيعيان در اين كشور كه در دهه‌هاي اخير شدت گرفته اينك حذف شخصيت‌هاي برجسته شيعي در دستوركار اين رژيم قرار گرفته تا قدرت شيعيان را در اين كشور تضعيف كنند. در تازه‌ترين اقدامات ضد شيعي، دولت آل سعود آيت‌الله نمر باقر النمر كه سال‌هاي اخير زندگي خود را در زندان‌هاي سعودي سپري كرده محكوم به اعدام كرده است.

به گزارش فارس، پايگاه خبري «الوئام‌» عربستان، روز چهارشنبه اعلام كرد كه دادگاه جنايي رياض، حكم اعدام تعزيري آيت‌الله «نمر باقر النمر» را صادر كرد. حكم تعزيري در عربستان به آن دسته از احكامي گفته مي‌شود كه شرع براي آن ميزاني را مشخص نكرده است اما دست قاضي را باز گذاشته است تا با توجه به وضعيت و سوابق متهم، حكم مجازات را صادر كند. الوئام نوشت: منابع مطلع اعلام كردند كه دادگاه جنايي رياض حكم به اعدام شيخ النمر داد و اتهام او درخواست وي براي اجراي [نظريه] ولايت فقيه در عربستان و بحرين است. همچنين اهانت به برخي صحابه پيغمبر (ص) و برخي سران مملكتي نيز از ديگر اتهامات اين شيخ مدافع حقوق مردم عربستان است. مردادماه گذشته منابع بحريني اعلام كردند كه دفتر آيت‌الله سيد علي سيستاني، مرجع عالي قدر شيعيان عراق، در نامه‌اي به رئيس‌جمهور اين كشور، درباره اعدام شيخ النمر در عربستان به دولتمردان سعودي هشدار داده است. شيخ نمر باقر النمر متولد ۱۳۷۹ هجري قمري در عواميه عربستان و مجتهد شيعه و فعال حقوق بشر عربستاني است.

او در پي اعتراضات شيعيان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد. نخستين بازداشت شيخ نمر در مي‌۲۰۰۶ ميلادي رخ داد. نيروهاي امنيتي سعودي او را در بازگشت از بحرين و به دليل مشاركت در همايشي بين‌المللي درباره قرآن كريم بازداشت كردند. در اتهام شيخ‌نمر چنين آمد كه «وي از حكومت عربستان خواسته است به وضعيت قبرستان بقيع رسيدگي كرده، مذهب تشيع را به رسميت شناخته و شيوه‌هاي آموزشي و درسي (وهابي) كنوني حاكم بر عربستان را تغيير داده يا لغو كند». همچنين ديروز نيروهاي امنيتي آل سعود برادر شيخ النمر را نيز بازداشت كردند.

 پايگاه العهد از بازداشت محمد النمر برادر شيخ نمر النمر در داخل دادگاه كيفري در رياض خبر داد. سازمان حقوق بشر نيز درخواست اعدام شيخ نمر از سوي دادستاني كل عربستان را خطرناك اعلام كرده و تأكيد داشته است كه اعدام‌ها در عربستان مغاير با ارزش‌ها و قوانين بين‌المللي هستند. مقامات عربستاني اعلام كرده بودند كه النمر از حكومت عربستان خواسته است كه به وضعيت «‌قبرستان بقيع‌» رسيدگي كرده، مذهب «‌تشيع‌» را به رسميت شناخته و شيوه‌هاي آموزش و تدريس كنوني را تغيير داده يا لغو كند. شيخ نمر النمر براي دومين بار در تاريخ 23 آگوست 2008 ميلادي در شهر «‌القطيف‌» به‌اتهام تحريك شيعيان عربستاني براي جدايي از حكومت مركزي به دست نيروهاي امنيتي رژيم سعودي بازداشت شد.

سياست‌هاي ضد شيعي عربستان نه تنها در داخل اين كشور بلكه براي مداخله در امور داخلي ساير كشورها نيز آشكار است. عربستان حتي در كشور عراق كه شيعيان در راس قدرت هستند سعي كرده تا با ايجاد ناامني و حمايت از تروريست‌ها بتواند قدرت شيعيان را به چالش كشيده و موقعيت سني‌ها را تقويت كند. مقابله با جنبش حوثي‌ها در يمن در ماه‌هاي اخير و تلاش براي روي كار آوردن دولتي متمايل به رياض اقداماتي است كه سعودي‌ها براي مقابله با نفوذ شيعيان در يمن در حال اجراي آن هستند، زيرا عربستان وجود يك دولت شيعي در جنوب مرزهاي خود را برنمي تابد و از هر ابزاري براي مقابله با چنين دولتي استفاده مي‌كند.

  اعدام النمر بحران يمن را به عربستان منتقل خواهد كرد
علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در واكنش به حكم اعدام شيخ النمر گفت: «عربستان با اين تصميم بحران يمن را به منطقه شرقيه منتقل خواهد كرد». بروجردي چهارشنبه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران تصريح كرد: «با توجه به جايگاه علما در جهان تشيع و محبوبيت آنها در ميان مردم و حساسيت مردم نسبت به سرنوشت آنها، در صورت صحت اين خبر و اتخاذ چنين تصميمي توسط عربستان منطقه شرقيه با يك بحران جدي امنيتي و عكس‌العمل مواجه خواهد شد». منطقه شرقيه عربستان بزرگ‌ترين استان عربستان و هم‌مرز با يمن است كه شيعيان در اين منطقه سكونت دارند و يكي از شهرهاي مهم اين استان «‌قطيف‌» نام دارد كه شيعه‌نشين است و از تبعيض خاندان سني حاكم عليه خود شكايت دارند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
0
0
باید مسٔولین دخلت کنند و از این شیخ بزرگوار دفاع و در خواست آزادی ایشان را بنمایند.
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
0
0
لعنت بر فرقه ضاله وهابيت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار