کد خبر: 680798
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹
سیری مجمل در نابسامانی‌های فرهنگی در گفتگوی جوان آنلاین با سردار آزادی، معاون فرهنگی بسیج مستضعفین
افزایش آمار طلاق، کاهش سن ازدواج، آمار وحشتناک اعتیاد و چندین نابهنجاری اجتماعی و فرهنگی معلول چه هستند؟ آیا به واقع «فرهنگ» با عزم ملی و مدیریت جهادی بوقوع پیوست؟ مردم و مسئولین هر کدام نقش خود را پس از گذشت 7 ماه از سال به چه نحو انجام دادند؟ با سردار آزادی پیرامون این موضوع به گفت و شنودی مختصر پرداخته‌ایم.
شاهين نيرومند

*سردار! ناهنجاری های لجام گسیخته ی اجتماعی را تا کنون مورد بررسی قرار داده اید؟

بله...زمانیکه معضلات فرهنگی را مورد اسیب شناسی قرار می دهیم متوجه می شویم که با دو مشکل اساسی رو به رو هستیم.مشکل اول از ضعف مشکلات ساختاری موجود نشات می گیرد و می توان پدیده ی اختلاف طبقاتی شدید را را مثال زد. یعنی افراد به راحتی و با رانت خواری و ویژه خواری می خواهند جزء طبقه ی ممتاز و متمایز از دیگر افراد جامعه باشند.دومین علت به تغییر سبک زندگی افراد باز میگردد. به هر حال بسیاری از ناهنجاری ها توسط رسانه های بیگانه به هنجار تبدیل شده و قبح خیلی از ناهجاری ها شکسته شده است.عوامل موثر در افزایش امار طلاق، بی بند و باری، کاهش سن ازدواج و غیره همگی مبین این هستند که تغییر در روش زندگی مردم از طریق شبکه های فارسی زبان چقدر در گسترش ناهنجاری ها ایفای نقش کرده اند.

*مشکلات ساختاری از کجا نشات می گیرند؟

یک بخش ان به خلا قانونی باز می گردد.ما در خیلی از موارد قانون جامع و کامل و مدونی نداریم.بعنوان مثال قانون ، حد ثروت اندوزی افراد را مشخص نکرده است.بر عکس در خیلی از موارد قانون خوب و مناسبی داریم ولی اجرا نمی شوند.مانند اصل 44 که حضرت اقا هم در مورد اجرای ان خیلی پافشاری دارند.ما در برنامه ریزی هایما ن هم با مشکل روبرو هستیم... ما زمانی میتوانیم در حوزه ی فرهنگ موفق باشیم که دو مولفه ی عزم ملی و مدیریت جهادی را طبق فرمایشت مقام معظم رهبری در پیش بگیریم.مردم باید با عزمی جدی به میدان بیایند و احساس کنند که در قبال جامعه و فرهنگ جامعه مسئولند. از طرف دیگر مسئولین و اهالی فرهنگ برای فرهنگ کشور وساماندهی به ان از خود ابرو بگذارند و از خود گذشتگی نشان دهند.دقیقا با این دو مولفه در دهه ی اول انقلاب هم جنگ تحمیلی اداره شد و هم جو حاکم بر فضای فرهنگی کشور بسیار معقول و مقبول بود.

*گاهی قوانین خوب و بالا دستی در اختیار قرار دارد اما مورد توجه قرار نمی یگیرد و اجرایی نمی شود.

باید چند نکته مد نظر باشد اگر قوانین خوب و مناسبی موجود است ایا مکانیزم و ایین نامه های لازم برای اجرای انان در دست است؟ممکن است زمینه ی اجرایی برای قوانین در دست نباشد. شاید هم به دلیل محافظه کاری دولت ها باشد. به هر حال دولت مجری قانون است و دولت ها هم معمولا برای رای اوردن و سیاست هایی که مد نظر دارند سلیقه ی خود را در اجرای قانون دخیل می کنند. دولتها که باید مجری قانون باشنداما گاهی قانون را اجرا نمی کنند یا قانون وضع می کنند و تئوری پردازی می کنند! یک قانون را در اولویت قرار می دهند و یک قانون روی زمین می ماند.

*در پاسخ تان به سوال قبلی می توان به نوعی استنباط کرد که روحیه ی جهادی از بین رفته است ؟!!

خیر اصلا چنین نیست و همینطور که مشاهده می کنید مردم در انتخابات های مختلف حضوری فعال دارند، در راهپیمایی ها شرکت گستر ده ای دارند، ولی متاسفانه تفکر اشتباهی در اذهان عموم شکل گرفت و آن این بود که همه ی مسئولیت ها و کارها بر عهده ی دولت است که این تفکر غلط باید اصلاح گردد. دولت باید زمینه هایی را فراهم کند که مردم نیز خود را در قبال فرهنگ مسئول ببینند. دولت باید بیشتر به مردم بالاخص جوانان و نخبگان و تشکل های نهاد فرهنگ میدان دهد و باز هم تاکید میکنم که مردم به هیچ وجه نباید فکر کنند که دولت مسئول تمامی مسائل فرهنگی است.

*در مورد بحث جنجالی سپردن کل مسائل فرهنگی به مردم و عدم مداخله ی دولت در این زمینه چه نظری دارید؟موافقید دولت در مسائل فرهنگی مسئولیتی نداشته باشد و تمام امور را به مردم بسپارد؟

این بسیار حرف غلطی است که دولت در مسائل فرهنگی دخالت نداشته باشد.دولت باید نقش هدایتی و نظارتی خود را ایفا کند و رها کردن ان بسیار اشتباه بزرگ و غلطی است باید از کسانی که چنین سخنانی را بر زبا می اورند پرسید که چرا اینگونه می اندیشند و با افکار غلط خود جوی ملتهب بوجود می اورند؟!

*برخی خط و مشی فرهنگی دولت اعتدال و اصلاحات را یکسو و هم جهت میدانند. نظر خود را در این باره بفرمایید.

مقایسه ی دولت فعلی با دولت اطلاحات نا درست است.عملکرد و شعارهای دولت اعتدال با دولت اصلاحات متفاوت است. البته ممکن است این دولت از عناصری در ان دولت نیز استفاده کند.اصلاح طلبان با رخنه ی فرهنگی به دنبال استحاله ی نظام بودند رخنه یعنی نفوذ دشمن به به دنبال تغییر باورها ،یعنی جمهوری اسلامی حاکم بر کشور تقلبی و صوری باشد.

دشمنان به افرادی را در حاکمیت نفوذ دادند و همین افراد نفوذی که خیلی از انان از سردمداران زمان اصلاحات بودند الان لندن نشین اند و تبدیل به اپوزوسیون شده اند.البته دشمنان تنها از طریق افراد نفوذی به دنبال استحاله نیستند و از طرق مختلف چون ترویج سکولاریسم،نفوذ در نظام فکری و اندیشه ای توده ی مردم بالاخص جوانان از طریق محصولات فرهنگی چون فیلم و سریال و غیره اهداف خود را دنبال می کنند.

*مقوله ی حجاب و عفاف یکی از چالش برانگیز ترین مسائل روز جامعه است. طبق مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی«نیروی انتظامی» یکی از نهاد هایی است که برایش وظیفه تعیین و مشخص شده.این نهاد نا چه حد در تحقق و اجرای وظایفش موفق بوده است؟

این نهاد در اجرای امر به معروف و نهی از منکر واقعا به حداقل وظایفش عمل می کند.طبیعتا اساس کار تذکر است و اگر این تذکرات به نحوی درست ارائه و به نوعی خوب منتقل شود قطعا تاثیر دارد.البته مقدمه ی تذکر هم کار بر روی حفظ و گسترش اعتقادات است و اگر این کار بخوبی انجانم نپذیرد اثرش به شکل مقطعی و زود گذر خواهد بود.البته مفهوم تذکر مترادف با موعظه و کار عقیدتی و فکری نیست و انها ساز و کارهای مربوط به خود رادارند.در تذکر حداقل باید ظواهر جامعه حفظ شود.

*این تذکراتی که تا کنون داده شده موثر بوده یا خیر؟

قضاوت در این باره هم باید از سوی خود مردم و هم از سوی نیروی انتظامی انجام شود و نظرات با ذکر دلایل اعلام گردد.

*خودتان چه نظری دارید؟

به نظر من انجایی که نیروی انتظامی حساب شده ،دقیق و بر اساس موازین شرع و قانون عمل کرده، موفق بوده است و حتما جایی که مفاسد از پشت پرده صحنه گردانی می شوند و یا تعمدا و مشهود روی می دهند نیروی انتظامی حق اعمال حاکمیت دارد.

*البته دیدگاه های سلیقه ای هم کم بی تاثیر نبوده اند و در این زمینه با سیاستهای مختلف و ناهمگن دستگاه ها و دولت ها روبه رو بوده ایم.

نه تنها نگاه ها ی سلیقه ای بلکه نگاه های بخشی و نفسانی نیز بسیار تاثیر ات فراوانی داشته اند.همانطور که گفتم ما با یک جنگ تمام عیار روبه روهستیم و این این نوع نگاه ها سدی است در مقابل هم افزایی نیروی ارگان های مسئول.

این قانون در زمان دولت نهم و دهم هم بر زمین ماند.

*به قانون عفاف و حجاب اشاره کردید.حضرتعالی بهترین راهکار را برای حفظ ارزش ها و رفع این ناهنجاری هاي موجود در سطح جامعه را چه میدانید؟

بهترین راهکار اجرای مصوبه ی شورای انقلاب فرهنگی است که در ان برای بیش از بیست نهاد وظیفه جهت اجرا پیش بینی شده است.دولت باید از از دستگاها مسئولیت بخواهد ،بخواهد که به وظایف شان عمل کنند و اگر کوتاهی کردند بازخواستشان کند.البته به نظر من اگر این مصوبه در مجلس به شکل قانون به تصویب می رسید و نمایندگان مجلس با توجه به اینکه وکیل مردم هستند می توانستند از اختیارات قانونی خود استفاده کنند.البته به نظر من مقوله ی عفاف و حجاب و مبارزه با ناهنجاری های مربوط به ان را تنها با یک قانون نمیتوانیم حل کنیم.ما علاوه بر اجرای این قانون به به کاری بنیادی نیازمندیم.

*منظورتان از کار بنیادی چیست؟

حجاب از ایمان و اعتقادات ما نشات می گیرد.بنابراین راهکار اساسی ان استفاده از روشهای اقناعی است.فرد باید به درجه ای برسد که حجاب را مصونیت بداند نه محدودیت.وقتی دختر خانمی به این باور برسد که حجاب نه تنها چیزی از ارزشش کم نمی کند بلکه باعث افزایش ارزش های انان می گردد و این حجاب است که سلامت و اینده ی فرزندانش را تضمین میکند قطعا دیگر با چنین پدیده ای رو برو نخواهیم بود.و این مسئولیت بر دوش اهل فرهنگ،بزرگان ، مبلغین و علما، دانشگاهیان ورسانه هایی که واقعا به فکر سلامت جامعه هستند، سنگینی میکند

*اشاره ای به ضعف در برنامه ریزی ها داشتید. این ضعف را باید در عدم صلاحیت کافی برنامه ریزان جستجو کرد یا منشا دیگری دارد؟

مساله اول این است که در برنامه ریزی باید دشمن را خوب شناخت و تهدید ان راخوب حس کرد.دوم باید از ظرفیت ها و فرصت های درونی شناخت لازم را داشته باشیم تا بتوانیم هم کار ترویجی و ایجابی،و هم کار دفاعی و تهاجمی در برابر جنگ نرم دشمن داشته باشیم.امروز برنامه ریزی ها ی مربوط به حوزه ی فرهنگ جامعیت لازم را ندارد یعنی یا کاملا ایجابی است و طراحی مناسب و کافی را برای مواجهه با تهدید دشمن را ندارد برای یا کامللا مقابله ای است و صرفا به دشمن می پردازد و ما را از ظرفیت های داخلی غافل می کند و باعث می شود به (دشمن شناسان دوست فراموش کن) تبدیل شویم.الان خوشبختانه سنگرهای فراوانی در دستگاه ها و مجموعه های انقلابی و هم مردم داریم.اما متاسفانه این سنگرها هنوز منسجم نشده اند و باید به نوعی جبهه ی فرهنگی تبدیل شوند.جبهه ی فرهنگی منسجم....

*چه ساز و کاری برای ایجاد یک جبهه ی مستحکم وجود دارد؟

طبیعطا همه باید خطر جنگ سنگین نرم را حس کنند، بفهمند و لمس کنند واحساس خطر کنند.در این صورت است که مانند دوران دفاع مقدس جبهه ای مستحکم و متشکل از دولت و مردم شکل می گیرد.

*چندی پیش وزیر کشور در مورد اجرایی نشدن رهنمودهای مقام معظم رهبری اظهاراتی داشت. اینکه فرمایشات رهبری عملیاتی نشده اند قابل قبول نیست!

حضرت اقا از بیست سال پیش هشدارهای خود را مبنی بر «شبیخون فرهنگی» یا«تهاجم فرهنگی» دشمن اغاز کردند و ما الان شاهد اثار ان می باشیم.حدود 13 سال پیش اولین شبکه ی فارسی زبان توسط دشمن تاسیس شد که امروز تعداد انها به 166 شبکه رسیده که عمدتا خانواده را مورد هدف قرار میدهند و تخریب می کنند.به هر حال خیلی از ناهنجاری ها نشان می دهد که در حوزه ی فرهنگ تلاشی که می باید انجام می شده صورت نگرفته و کم کاری شده است.

*منشا کم کاری؟! از سوی چه گروه یا افرادی؟

فرمایشات ایشان باید خیلی زودتر به گفتمان تبدیل می شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی نتوانسته بخوبی به وظایفش عمل کند،طرح ریزی مناسب انجام دهد، البته سند های خوبی در این شورا مثل «سند مهندسی کشور» تولید شده اما عملیاتی نشده است. ما حتی قوانین خوب داریم ولی در اجرا موانع و فشارهایی مشاهده می شود.قوانین هم به دلیل سیاسی کاری دولت ها و رای اوری انان موجب معطل ماندن اجرای قانون که وظیفه ی اصلی شان است می شود.ضعف در اجرا و برخورد سلیقه ای...

*در مقوله ی عفاف و حجاب به برخورد سلیقه ای اشاره ای مختصر شد. مصادیق دیگری از برخورد سلیقه ای که در حوزه ی فرهنگ فراوان است و تنها به قانون عفاف و حجاب معطوف نمی شود. کدام مصداق را بارز تر می دانید؟

یک نمونه ی بارز ان نشر کتاب است. به هر حال چهار چوبی کلی برای ممیزی کتاب وجود دارد.این مردم خون داده اند،شهید داده اند ،پس هر کسی نمی تواند هرچه که می خواهد بنویسد.در این حوزه رفتار سلیقه ای دیده می شود. ما برای فیلم های سینمایی و تلویزیونی هم ممیزی داریم. گاهی می بینیم مسئولی سر کار می اید و با یک جمله همه چیز را پنبه می کند!

*کدام جمله؟

هین که فرهنگ را به مردم واگذار کنیم.

*در مصوبه ی شورای عالی فرنگ انقلاب اسلامی برای یکی از دستگاه های مهمی که وظیفه و کارویژه تعیین گردیده «رسانه ی ملی» است. می توان ثمره ی اقدامات انجام شده را مثبت ارزیابی کرد یا در انجا هم کم کاری و فشار و موانعي وجود داشته است؟

چون جنگ نرم به نوعی خاموش است و سر و صدایی ندارد متاسفانه خوب حس نمی شود.امروز دشمن میلیاردها دلار به رسانه هایش اختصاص می دهد تا با نفوذ به افکار جوانان ،داشته هایمان را از ما بگیرد.هدف از این جنگ یارگیری برای استقرار فرهنگ لیبرال دموکراسی است که به واسطه ی ان نظم نوین جهانی را که در افکارشان دارندپیاده سازی کنند.خب جنگ نرم هم به خوبی حس نشده و در نتیجه با مشکلی چون عدم برنامه ریزی مناسب از سوی دستگاه های فرهنگی، جهت دفع هجوم نرم دشمنان مواجه هستیم و در نهایت انتظارات براورده نمی شود.البته این به معنای اینکه کاری صورت نگرفته است نیست. به هر حال نمی توان قدم های رسانه ملی از لحاظ کمی و کیفی را نادیده گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار