کد خبر: 680507
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
بی توجهی به منطقه گردشگری ایوب پیامبر ادامه دارد
روستایایوب پیامبر ، در فاصله 98 کیلومتری شهر بجنورد و در هفت کیلومتری مرز ایران و عشق آباد در مجاورت روستای گیفان واقع شده است. وجود آبگرم طبیعی، مکان زیارتی و باغ‌های زیبا این روستای 150 خانواری را به یک منطقه نمونه گردشگری تبدیل کرده است . روستایی با پتانسیل بسیارکه از لحاظ برخورداری ازامکانات گردشگری در حداقل جایگاه ممکن قرار گرفته است.با وجود اینکه پتانسیل های این روستا در طی سالها دهان به دهان گشته و سبب شده گردشگران بسیاری به این منطقه بیایند اما کمبودها و نبود امکانات در این روستا از تمایل و رغبت مسافران برای سفر مجدد به این منطقه کاسته است.
مریم احمدی

نبود مکان اقامتی و جایی برای استراحت شبانه مسافران در کنار جاده ها و راه های نامناسب که سالانه تعداد بیشماری از گردشگران را به کام مرگ می کشاند راه را برای جذب گردشگران بسته است، تا آنجا که حتی شهروندان ساکن در دیگر شهرهای استان هم از خیر خواص درمانی معجزه آسای چشمه های این روستا گذشته اند.

***

خواص درمانی چشمه های آب گرم گوگردیروستای ایوب پیامبر سبب شده در ماه های مختلف مسافران را به سمت این روستا می کشاند تا علاوه بر التیام دردهای مفصلی و تسکین امراض پوستی از هوای معتدل ، طبیعت زیبا ، میوه ها و گیاهان خوراکی منطقه بهره ببرند. همچنین وجود مقبره ای که آن را منسوب به حضرت ایوب می دانند به این منطقه قداست خاصی بخشیده و در بین اماکن زیارتی پر بیننده استان جا گرفته است.

بسیاری از افراد بر این باورند که حضرت ایوب پیامبربرای علاج بیماری خود عصایش رابراین مکان کوبیده که به واسطه آن آب گرمی از زمین بیرون آمده وآن حضرت برای از بین بردن آلودگی و کرم های بدنش در آن استحمام کرده است.وجود فسیل هایی از کرم ودیگر جانداران ریز در اعماق استخر، این باور روستائیان را قوی ترکرده است.

آب چشمه اصلی ایوب معادل 47درجه سانتیگراد حرارت دارد که به راستی می توان آن را به عنوان آب گرم طبیعی معرفی کرد،اما جالب تر از آن وجود چشمه های آب سرد در داخل وکناراستخرآب گرم است . با این حال در طی چندین سال به امکانات این منطقه چیزی اضافه نشده وپتانسیل های بالقوه این روستاهنوز به فعلیت نرسیده است.

رییس نظام پزشکی خراسان شمالیدر این خصوص با بیان اینکه از منطقه گردشگری ایوب پیامبر بجنورد به دلیل دارا بودن آب گرم معدنی به عنوان یک منطقه توریست درمانی یاد می شود، می گوید:زمانی که زیر ساخت های لازم برای انتقال توریست ها به این مکان مهیا نیست، خواص این آب به درد هیچ کسی جزء کتاب های نمی خورد.

محمد حسین انصاری می افزاید: زیر ساخت های توریست درمانی در خراسان شمالی خجالت آور است و در صورتی که بسیاری از افراد به دنبال توسعه این فرصت گردشگری درمانی در این استان هستند، اما زیرساخت های موجود قابل تبلیغ برای جذب گردشگران نیست.

وی با اشاره به وجود جاده نامناسب روستای گردشگری ایوب پیامبر می گوید:خجالت می کشیم توریست ها را به این منطقه ببریم.

شرایطنامناسب بهداشتی استخر و محوطه آب گرم ایوبدر کنار خرابیجاده ها و نبود آب شربو لوله کشی در این روستابارها از سوی مسافران به عنوان نکات منفی این منطقه بیان شده که نیاز به اصلاح اساسی دارد.

طرح هادی به ایوب پیامبر نرسید

با وجود اینکه محرومیت ها و کمبودهای روستای ایوب پیامبر بارها از طرق مختلف در رسانه های گوناگون منتشر شده و در دسته روستاهای نیازمند فعالیت های عمرانی و طرح هادی قرار گرفته اماتا به امروز از انجام اقداماتی در این خصوص خبری نشده است. طرحهای هادی روستایی از جمله پروژه هایی است که در راستای فراهم سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و تاکنون در بسیاری از روستاهای محروم کشور انجام شده است. با وجود اینکه نزدیک به یک دهه است نام روستای ایوب پیامبر با وجود تمام پتانسیل گردشگری آن در بین روستاهای مورد هدف طرح هادی قرار گرفته اما ظاهرا مسئولان هنوز نیاز به ساماندهی و اصلاح بافت و رفع کمبودهای این منطقه را جدی نگرفته اند. البته عدم همکاری برخی ساکنین در اجرای این طرح هم مزید بر علت شده است.

دهیار روستای ایوب پیامبر با بیان اینکه این روستا یکی از مناطق نمونه و هدف گردشگری درخراسان شمالی است گفت: عدم اجرای طرح هادی یکی از مشکلات اساسی اینروستا‌ست که مانع توسعه و پیشرفت آن شده است.

سبد بلال مرتضوی افزود: این در حالی است که چهره نازیبای این روستا سبب شده تا هر کسیکه این منطقه می‌آید برای بار دوم تمایلی برای سفر کردن به این منطقه را نداشتهباشد.

بنا به گفته مرتضوی طرح هادی در این روستا طی هشت سال گذشته تدوین شده اما عدم همراهی و همکاری مردم ساکن در روستا سبب شده است تا این طرحاجرایی نشود.

با وجود اینکه60 درصد منازل این روستا فرسوده بوده وتخریب سریع آن از سوی کارشناسان اعلام شده اما به دلیل نبود منابع مالی این اقدام انجام نشده است. علاوه بر این از آنجا که برای اجرای طرح هادی باید منازل روستایی عقب نشینیکنند، مردم روستا به بهانه هایی مانند اینکه نامه کتبی از سوی بنیاد مسکن باید آورده شود خود سبب تعلل در اجرای اقدامات عمرانی روستا می شوند.این درحالی است که اهالی، بدقولی های مسئولان در اتمام عملیات عمرانی و ساخت و سازها را دلیل مخالفتشان اعلام کرده و می گویند: تاکنون چندین بار به بهانه انجام عملیات جدول کشی و آسفالت کوچه ها و معابر روستا را کنده اند اما چند روز بعد با همان وضع کوچه ها را رها می کنند.

عدم حمایت از سرمایه گذاران

در طی چند سال اخیر بارها رسیدگی به وضعیت زیرساخت های این منطقه به عنوان برنامه اولویت دار مسئولان یان شده است. به همین منظور جذب سرمایه گذار برای این منطقه در دستور کار قرار گرفت امادر بین ناهماهنگی بین ادارت و سازمانهای مربوطه شهر و استان بدون اجرا ماند. سال 91 در پی تشدید اعتراضات مردم به وضعیتزیرساخت های گردشگری روستای ایوب قرار شد این طرح اجرا شود . سرمایه گذار وارد شد اما کار پیش نرفت. در همان زمان سرمایه گذار مذکور عدم همکاری فرمانداری باوی را به عنوان بزرگترین مانع عنوان کرد. علاوه بر آن مشکل تامین آب برای اجرای پروژه منطقه گردشگری نمونهو نبود راه مناسب هم علمل مهمی بود که در طی چندین سال حل نشده باقی ماند. همان سال80 میلیارد ریال برای سرمایه گذاری دراین منطقه در نظر گرفته شد و طبق مصوبه کارگروه استانداری قرار بود در کمتر از یک سال فاز اول و دوم این پروژهکه از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی بود،به بهره برداری برسد . با وجود اینکه برای اتمام این منطقه گردشگری 29 ماه در نظر گرفته شدهبود اما حالا پس از گذشت بیش از دو سال نه از اماکن اقامتی با متراژهای مختلف خبری هست نه از دریاچه مصنوعی ، سالن ورزشی و استخر آب گرم و سرد! وضعیت راه های این روستا هم که همچون گذشته باقی است.

علاوه بر این نبود هماهنگی بین ادارات مختلف نه تنها سبب تعلل در اجرای این طرح شده بلکه خود به مشکلی برای پیمانکاران و سرمایه گذاران منطقه تبدیل شده است. در حالی که فرماندار بجنورد از سرعت عملیات احداث جاده روستای ایوب خبر می دهد، مدیر اداره کل راه و ترابری از نبود اعتبار و امکانات مالی برای پیشبرد پروژه جادیه سازی منطقه گله مند بوده و شرایط موجود را مناسب کار کردن نمی داند.مجموع این مشکلات سبب شده به مرور سنگ های درشت تری پیش پای سرمایه گذاران قرار بگیرد و آنها را مجبور به واگذاری پروژه کند. با این تفاسیر معلوم نیستچند سال دیگر طول می کشد تا روستای ایوب پیمبر از نظر جذب گردشگر به جایگاهی برسد که لایق آن است.


غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
يوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
1
1
ممنون از خانم خبر نگار اطلاعات جامع و كامل نوشتن اگه مسئولان هم بخوانن بد نيست .شايد اونا هم بيدار شن
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
0
2
خیلی ممنون ازنوشته های شما
اطاعات خوبی بودوازشماتشکرمی کنم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار