کد خبر: 680484
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
۷ نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به قاضی مقیسه خواستار برگزاری علنی دادگاه‌ مهدی هاشمی رفسنجانی شدند.
جوان آنلاين: ۷ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به قاضی مقیسه قاضی دادگاه مهدی هاشمی رفسنجانی، ضمن درخواست برای برگزاری علنی دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی رفسنجانی، عدم برگزاری علنی این دادگاه را باعث بروز خساراتی دانستند.

به گزارش جهان،متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

برادر ارجمند جناب آقای مقیسه

قاضی محترم دادگستری استان تهران

سلام علیکم

از زحماتی که برای رسیدگی به پرونده مهم قضایی مربوط به آقای مهدی هاشمی رفسنجانی می‌کشید تشکر می‌کنیم. به دلیل اهمیت ویژه این پرونده، ما امضاءکنندگان، جمعی از نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی نکات زیر را یادآوری می‌نمائیم که اِنَ الذَکری تنفع المؤمنین.

۱. اصل ۱۶۵ قانون اساسی مقرر می دارد: «محاکمات علنی انجام می‌شود و حضور افراد بلامانع است. مگر آن که به تشخیص دادگاه علنی بودن آن منافی عفت عمومی، یا نظم عمومی باشد. یا در دعاوی خصوصی طرفین دعوا تقاضا کنند که محاکمه غیرعلنی باشد.». به نظر می‌رسد هیچ کدام از موجبات غیرعلنی بودن دادگاه در مورد این پرونده وجود نداشته و از این رو، برگزاری غیرعلنی جلسات دادگاه، وجاهت قانونی نداشته باشد. یکی از حکمت های حکم مذکور در اصل ۱۶۵ قانون اساسی این است که با حضور آزادانه مردم و رسانه ها در محکمه، بر جریان دادرسی نظارت و از صحت اجرای قوانین، بی‌نظری دادرسان و رعایت عدالت، اطمینان حاصل می شود.

۲. در این پرونده، اتهاماتی متوجه فرزند یکی از مقامات با سابقه انقلاب اسلامی شده است. مردم حق دارند با کسب اطلاع به موقع از متن کیفرخواست و دفاعیات متهم، در این مورد که این اتهامات تا چه اندازه درست یا نادرست است، به داوری بنشینند. حساسیت مردم در این زمینه، احترام برانگیز است. حساس بودن نسبت به سلامت مقامات بلند پایه کشور، مهم شمردن استقلال دادگاه و حساسیت نسبت به فساد احتمالی منسوبین به مقامات، مورد تأکید دین مبین اسلام، مقام معظم رهبری و همه قضات پاک و سیاستمداران برجسته کشور است.

اقتضای عملی اجابت این مطالبه عمومی، اطلاع‌رسانی کامل و شفافیت جریان دادگاه است. زیرا بدون نظارت دقیق و در جریان قرار گرفتن مردم، امکان کسب اطلاعات لازم برای آن حساسیت ها وجود ندارد. غیرعلنی بودن دادگاه و عدم انتشار اطلاعات مربوط به آن، نه تنها از حساسیت های مذکور نمی کاهد، بلکه چون مردم را نسبت به استقلال در قضاوت نگران می سازد، آنان را حساس تر و تشنه تر می کند و برای پذیرش خبرهای جهت دار و ساختگی مستعد می سازد. راه حل درست که مشروعیت دادگاه و قوه قضائیه را هم تقویت می کند علنی بودن دادگاه و افزایش شفافیت با توضیحات تکمیلی سخنگوی محترم قوه است.

۳. یکی از آفات غیرعلنی کردن دادگاه و سکوت اجباری رسانه‌ها چنان که عرض شد، طرح دعاوی مبهم از سوی طرفداران متهم است. به عنوان مثال، یکی از وکلای محترم آقای مهدی هاشمی در مصاحبه با رسانه‌ها، کیفرخواست را بی اساس و مسخره خوانده است؛ همچنین این ادعای شگفت آور مطرح شده است که آقای مهدی هاشمی از حیث دخالت در پرونده استات اویل متهم نیست. در حالی که اسنادی که به پیوست تقدیم میشود، توجه اتهام به آقای مهدی هاشمی را در ماجرای استات اویل به روشنی نشان میدهد که البته این دادگاه است که باید نسبت به آن حکم کند، افکار عمومی و رسانه‌ها چگونه می‌توانند در مورد درستی یا نادرستی این ادعاها داوری کنند؟ چرا باید مردم و رسانه از حق قانونی حضور در دادگاه محروم گردند و همزمان، شاهد اعتراض به کیفرخواستی باشند که از مفاد آن بی اطلاع هستند؟ سکوت قوه قضائیه در بستر غیرعلنی بودن دادگاه نگرانیهایی برای دلسوزان فراهم ساخته است.

رئیس محترم دادگاه جناب آقای مقیسه‌ای!

با عنایت به توضیحات فوق، ما به عنوان نمایندگان ملت به جد از جنابعالی می‌خواهیم که بقیه جلسات دادگاه علنی برگزار و به اسناد پیوستی توجه کافی مبذول گردد. برایتان از خداوند توفیق خدمت بیشتر درخواست می‌کنیم.

احمد توکلی

محمد دهقان

اسماعیل کوثری

الیاس نادران

حسین نجابت

رضا آشتیانی

احمد امیرآبادی
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
2
7
اگرتمامنمایندگان مجلس شورای ونمایندگان خبرگان و همه مردم و تمام دستگاه قوه فضاییه هم بخواهند که این دادگاه علنی باشد چون [هاشمي] نمی خواهد علنی باشد این دادگاه علنی نخواهد شد بی خود خود را به زحمت ....
البته جوان می دانم که جرات درج این مطلب را نداری ولی ما جراتگفتن راداریم
الماس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
1
7
به قاضی دادگاه ومسئولین مربوطه عرض میکنم از خدابترسندوا درمورد خطاها و... اودرفتنه ی 88 اینقدر لاپوشانی ومخفی کاری نکنند و اورا به منافع کشور ومردم ترجیح ندهند ومردم را بازی ندهند و واقعا اورا محاکمه کنند وبه سزای اعمالش برسانند وبااین کار اعتماد مردم را به قوه قضائیه جلب کنند . تا هرشخصیت واقازاده ای بخودش جرات ندهد هرکارناشایستی که بخواهد انجام بدهد وبه ریش خانواده شهدا ومردم بخندد .اقایان قضات شما برای دفاع ازمنافع کشور ومردم قسم خورده اید فقط ازخدایترسید.درغیر اینصورت شما با خلاف کاریهای او شریک هستید و قیامت را اگرقبول دارید به یک میزان مجازات میشوید. وباعث تعجب است از وکلایی که میدانند او این همه جرم مرتکب شده باز هم ازاو دفاع می کنند .یعنی پول ومنافع مالی زود گذر وکوتاه دنیا را به اخرت ترجیح میدهند واز عذاب الهی نمی ترسند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
1
1
روزنامه کیهان امار این نمایندگان را 30 نفر اعلام کرده خوب واقعا چند نفرند؟ از طرفی قوه قضاییه همیشه گفته این قوه مستقل است و تحت تاثیر هیج فرد یا افراد و نهادی قرار نمیگیرد خوب نمایندگان محترم این را میدانند پس چرا این تقاضا ها را مطرح میکنند؟
پاسخ ها
عموئي
| Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
اگر كسي غير از پسر هاشمي بود باز اين را مي نوشتي اين مطالب شما براي مردم عام است نه مسئولين خاص پس حق مردم كه بيت المال آنها ضايع شده چه مي شود؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
1
2
این امر بسیار واضح و بدیهی است که تا زمانی که قوه...قضاییه سران و مجریان فتنه صهیونیستی 88 را که قصد براندازی نظام جمهوری اسلامی را به دستور استکبار بین المللی و صهیونیست جهانی داشتند را محاکمه ... این سربازان با ارزش صهیونیزم که فاقد ذره ای حیا و شعور هستند هرروز بیشتر دور بر میدارند و از ملت شهید پرور و نظام مقدس اسلامی طلبکاری میکنند.
عبد الله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
1
3
آن كه حساب پاك است از محاسبه چه باك است ! اگر ايشان مصداق اين ضرب المثل است ديگر ناراحتي ندارد . مگر مردم نا محرم هستند . اگر دادگاه علني برگزار شود معني عدالت ملموس تر خواهد شد .
م شعبانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
1
4
آفرین به نمایندگان آگاه ، رئیس محترم دادگاه برای رفع شبه در افکار عمومی ، حرف نمایندگان مردم را جامع عمل بپوشان
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
0
3
آقايان نمايندگان! ‌بي‌جهت زحمت نكشيد! رئيس مجمع اجازه اين كار را به رئيس دادگاه نميدهد! مطمئن هم باشيد راي خيلي خشني هم براي وي صادر نخواهد شد! احتمالا 2 سال حبس تعذيري!‌ و محروميت از خريد ... انگليس!!
عموئي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
1
2
سلام
قاضي بايد به درخواست نمايندگان توجه كند و مردم حق دارند بدانند گفته هاي آقاي رئيس جمهور قبلي كه در باره مهدي هاشمي زده است چقدر واقعيت دارد و تقاضاي دادگاه علني هستيم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار