کد خبر: 680290
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
اعترافات وزير سابق دفاع امريكا درباره اقتدار ايران
«لئون پانتا» وزير دفاع سابق و رئيس اسبق آژانس مركزي اطلاعات ايالت متحده امريكا (CIA) از جمله دولتمرداني است كه در مقاطعي حساس نقش اصلي را در دستگاه امنيتي دفاعي اين كشور ايفا كرده است.
به گزارش فارس وي از سال 2009 و به مدت دو سال رئيس CIA و از بيست و دوم ژوئن سال 2011 وزير دفاع ايالات متحده امريكا بوده است. از جمله سوابق ديگر وي مي‌توان به فعاليت در گروه مطالعات عراق در كميته دو حزبي كنگره امريكا و همچنين فعاليت در «شوراي ملي مشاوران مركز سياست امنيت ملي» و همچنين بورس نيويورك اشاره كرد. در دوره‌ رياست پانتا بر سازمان سيا، مسئله هسته‌اي ايران و تهديدات پياپي رژيم‌صهيونيستي در راستاي حمله نظامي يكي از مهمترين مسائل امنيتي امريكا بود.
همچنين در مقطعي كه او وزارت دفاع امريكا را برعهده داشت ايالات متحده امريكا از خاك عراق عقب نشست و به صورت رسمي به حضور اشغالگرانه خود در خاك اين كشور پايان داد. وي پس از بازنشستگي از وزارت دفاع، كتابي را از خاطرات خود به نام «جنگ‌هاي ارزنده» منتشر كرد كه در آن اوباما را به دليل عدم موضع‌گيري‌ صحيح در قبال وقايع سوريه مورد انتقاد قرار داده است.
اخيراً پانتا مصاحبه‌اي را با «چارلي رز» خبرنگار شبكه تلويزيوني «بلومبرگ» در محل شوراي روابط خارجي امريكا انجام داده است كه در آن بعضي مسائل مهم در قبال ايران در طول دوران مسئوليت خود را بيان كرده است. پانتا در قسمتي از مصاحبه خود در خصوص حمله احتمالي اسرائيل به ايران از تلاش جدي امريكا براي منصرف كردن اسرائيل به حمله نظامي به ايران سخن گفته است.
اين بازه زماني مرتبط با مقطعي است كه ايهود باراك و بنيامين نتانياهو تصميم به حمله نظامي به ايران گرفته بودند اما دستگاه‌هاي امنيتي رژيم‌صهيونيستي به خصوص موساد آنها را از اين حمله منصرف كردند. به نظر مي‌رسد امريكايي‌ها در ارائه تصوير صحيح از قدرت نظامي اسرائيل به آنان نقش مهمي را ايفا كرده‌ باشند. بعدها رسانه‌هاي رژيم‌صهيونيستي بر اين نكته تأكيد كردند كه اين روند از سوي وزراي بعدي دفاع امريكا نيز پيگيري شد و آنان بر ضرورت ناتواني اسرائيل در اين باره تأكيد كردند.
پانتا در مصاحبه خود در پاسخ به اين سؤال كه «اسرائيل چه روزي خواهد گفت كه ما ديگر براي حمله نظامي به ايران نمي‌توانيم منتظر امريكا باشيم» مي‌گويد: وقتي من وزير دفاع بودم، آنان به مرحله‌اي رسيدند كه ما تصور كرديم حقيقتاً احساس مي‌كنند بسيار مهم است كه بلافاصله به ايران و توانايي‌هاي هسته‌اي ايران حمله شود.
به عقيده من آنان نگران آنچه ما آن را «مسير سريع» مي‌خوانيم، بوده‌اند مبني بر اينكه اگر ايران تصميم بگيرد سلاح هسته‌اي توليد كند، بتواند اين كار را در مدت زمان كوتاه انجام دهد. اسرائيل احساس مي‌كرد كه نمي‌خواهد به ايران اجازه دهد اين توانايي و قابليت را داشته باشد. ما در گفت‌وگوهاي طولاني با آنان درگير شديم و اشاره كرديم كه شما مي‌توانيد چشم آنها را كبود كنيد اما قادر نخواهيد بود چنانكه ما مي‌توانيم تمام قابليت‌هاي هسته‌اي آنان را نابود كنيد.
پانتا در بخش ديگري از اين مصاحبه در خصوص توافق با ايران مي‌گويد كه من دوست دارم اميدوار باشم و دعا مي‌كنم كه توافقي صورت گيرد. وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره توافق احتمالي و فاصله آنها با يكديگر مي‌گويد من همواره درباره ايران و مقاصد آن در سراسر جهان نگراني داشته‌ام زيرا صادقانه بگويم من نيروي قدس (سپاه پاسداران) را ديده‌ام كه عمليات مخفي پليسي آنان است. وزير دفاع اسبق امريكا درباره اينكه آيا شما دوست داريد با سردار سليماني گفت‌وگويي داشته باشيد مي‌گويد: من بسيار مشتاقم فرصتي براي صحبت با او داشته باشم.
در نهايت وزير دفاع امريكا در اين مصاحبه، پاسخي به اين سؤال نمي‌دهد كه توانايي‌هاي نظامي ايران تا چه اندازه اسرائيل را بعد از كبود كردن چشم آن مورد تهديد قرار مي‌دهد اما بدون ترديد اين نكته مسلم است كه توانايي پاسخ متقابل ايران در مقابل اسرائيل است كه امريكايي‌ها را از حمله مستقيم به ايران بازداشته است. نكته‌اي كه پانتا به آن هيچگاه اشاره نكرد اين است كه حتي حمله نظامي امريكا و صدمه جدي به توانمندي‌هاي هسته‌اي ايران، پايگاه‌هاي نظامي اين كشور را با تهديد متقابل روبه‌رو خواهد كرد؛ پايگاه‌هايي كه تعداد آنها در مناطق اطراف ايران كم نيست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم صدرائی فر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
0
0
باید به این وزیر اسبق یک جمله گفت و آن این است که: سلیمانی و ما ادراک ماالسلیمانی!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار