کد خبر: 680272
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
سي و يكمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران، از امروز در پرديس سينمايي ملت آغاز به كار خواهد كرد
هادي عسگري
سي و يكمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران، از امروز در پرديس سينمايي ملت آغاز به كار خواهد كرد. در مراسم افتتاحيه اين دوره از جشنواره سعي شده تا به نشانه وحدت ملي نمايندگاني از همه اقوام ايراني با لباس سنتي حضور داشته باشند، مسئولان برگزاري جشنواره امسال دست به ابتكار زده‌اند و براي افتتاحيه مراسم خاصي را در نظر نگرفته‌اند.
جشنواره فيلم كوتاه تهران، از جمله جشنواره‌هاي بين‌المللي سينماي ايران است كه در سطح جهاني شناخته شده است. اين جشنواره امسال وارد سي و يكمين دوره برگزاري خود خواهد شد. با وجود اينكه جشنواره از نظر قدمت توانسته مراحل آزمون و خطا را پشت سر بگذارد اما براي بسياري از فيلمسازاني كه در آن حضور مي‌يابند مرحله‌اي است تمريني براي ورود به دنياي سينماي حرفه‌اي بنا بر اين جشنواره فيلم كوتاه تهران هر ساله تازگي به همراه خود دارد كه ناشي از حضور نسل نو فيلمسازان است.

اطلاع‌رساني نامناسب؛ عيبي كه به چشم آمد
اهميت جشنواره فيلم كوتاه تهران ايجاب مي‌كند كه درباره آن اطلاع‌رساني مناسبي صورت بگيرد. در صورتي كه امسال كمترين توجه نسبت به اين كار صورت گرفته است. جشنواره‌اي كه وارد چهارمين دهه از فعاليت خود شده است نبايد تا اين حد به دور از فضاهاي رسانه‌اي باشد. جالب اينجا است كه دبير جشنواره به خوبي با فضاي رسانه‌اي آشنا است. مسلماً تشويق فيلمسازان براي حضور در جشنواره فيلم كوتاه و ارائه اثر به اين جشنواره نيازمند كار رسانه‌اي گسترده‌اي است كه طي آن فضاي فرهنگي نسبت به برگزاري اين جشنواره حساس شده و حضور در جشنواره فيلم كوتاه تهران براي فيلمسازان به عنوان دغدغه‌اي صنفي به شمار آيد و مسلماً هرچقدر توان رسانه‌اي اين جشنواره بيشتر شود نقاط قوت و ضعف آن نيز ديده خواهد شد و طي سال‌هاي آينده مي‌توان با اتكا به نكات مثبت فيلم كوتاه تهران، نقاط ضعف را از بين برد.
يكي ديگر از مزاياي پر رنگ شدن اخبار جشنواره فيلم كوتاه در رسانه‌ها اين است كه آثار به نمايش در آمده در جشنواره مي‌توانند به پشتوانه رسانه‌اي شدن در محافل سينمايي اكران بگيرند و از اين جهت نيز به رونق سينماي كوتاه كمك شود.  طي سال‌هاي گذشته بسياري از توليدات فيلم‌هاي كوتاه بدون اينكه كسي آنها را ديده باشد به آرشيو‌ها سپرده شده‌اند. هم اكنون انبار‌هاي مراكزي مانند انجمن سينماي جوان و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي به آرشيو و خانه ابدي فيلم‌هاي مستند و كوتاه بسياري تبديل شده‌اند كه تعداد نفراتي كه آنها را ديده‌اند از شمار انگشتان دست فراتر نرفته است.  با توجه به اينكه حبيب ايل بيگي دبير سي و يكمين جشنواره فيلم كوتاه تهران خود از اهالي رسانه به شمار مي‌رود، اين انتظار وجود دارد كه حداقل طي برگزاري جشنواره به بعد خبري آن بيش از پيش توجه شود.

   ارزش ثانيه‌هاي طلايي
به مناسبت برگزاري جشنواره فيلم كوتاه تهران، علي جنتي وزير ارشاد، طي پيامي به وضعيت فيلم كوتاه اشاره كرد. در پيام علي جنتي آمده است: در روزگاري به سر مي‌بريم كه ثانيه‌ها همچون طلا ارزشمند شده‌اند. چراكه در فاصله هر لحظه تا لحظه‌ ديگر مي‌توان هزاران اتفاق را رقم زد. عكس و سينما دو شاخه از هنر تصويري مدرن هستند كه بر پايه چنين دركي از زمان قادرند ثانيه‌هاي شگفت‌انگيزي براي انسان بيافرينند. گفته مي‌شود عكس قطعه‌اي از زمان است كه ثابت مانده، ولي هرگز صامت نيست. فيلم كوتاه نيز از آنجا كه مي‌خواهد در كوتاه‌ترين زمان پيام خود را به مخاطب منتقل كند، متكي بر فهم درست ارزش ثانيه‌هاست. وضعيت فيلمساز فيلم كوتاه، همچون وضعيت جراحي است كه براي احياي بيمارش قدر ثانيه‌ها را خوب مي‌فهمد؛ زيرا فيلمساز جراح عاطفه‌هاست. عاطفه‌هايي كه در روزگار امروز دچار صدمه‌ عارضه شده است. توحش و ددمنشي، حرص، حسد، ريا، دروغ، شهوت، كفر يا بي‌اعتقادي به خداي زنده از جمله امراضي است كه عاطفه انسان امروز را سخت پاشان و پريشان كرده است.
وزير ارشاد افزود: فيلمساز با خلق ثانيه‌هايي اثرگذار، تلاش مي‌كند لختي از پريشاني امروز انسان را به تصوير بكشد، با اين اميد كه بتواند اندكي از آن بكاهد و او را به آرامش راستين يا به تعبير ارسطو «كترسيس» نزديك نمايد. رسالت هنرمند فيلمساز، امروز بسيار سنگين‌تر از هم‌قطاران ديروز خود است. جهان امروز تشنه صلح و دوستي و آرامش معنويت است و هنرمندي كه با خلق اثرش اين پيام را به مخاطب خود منتقل مي‌كند، كاري پيامبرگونه انجام مي‌دهد.  حجت الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي نيز طي پيامي به مناسبت برگزاري جشنواره فيلم كوتاه تهران، گفت: آغاز جشن خلاقيت، جشن سراسر شور و شوق، جشن اميد به فرداي سينما، جشن رويش و آفرينش، در يك‌كلام آغاز جشنواره‌ فيلم كوتاه مبارك باد.  در بين جشنواره‌هاي گوناگوني كه پي‌در‌پي مي‌آيند و مي‌روند، اين جشنواره، جشن قدرت‌نمايي انديشه‌اي نو و درخشان است. جاي خوشوقتي است كه انجمن سينماي جوانان رويش جوانه‌ها در سراسر كشور را برنامه اصلي خود قرار داده است.
 
  حضور برنده اسكار دانشجويي در تهران
در اين دوره از جشنواره فيلم كوتاه تهران آثار بين‌المللي مطرحي حضور دارند كه از آن جمله مي‌توان به فيلم كوتاه برنده جايزه اسكار دانشجويي اشاره كرد.
جشنواره فيلم كوتاه تهران امسال ميزبان 336 فيلم از 33 كشور جهان خواهد بود كه 182 عنوان در بخش ملي، 104 عنوان در بخش بين‌الملل، 37 عنوان در بخش‌هاي جنبي و 13 فيلم ديگر در بخش بزرگداشت طي پنج روز به روي پرده مي‌روند.
فيلم كوتاه «خانواده ورمير» از توليدات كشور امريكا و برنده اسكار دانشجويي، در جشنواره فيلم كوتاه تهران حضور خواهد داشت.
از جمله ديگر فيلم‌هاي شاخص بخش بين‌الملل كه در جشنواره اكران خواهد شد مي‌توان به فيلم كوتاه داستاني «محل اعتراف در كليسا» داراي سه جايزه جهاني از ايتاليا، هندوستان و انگلستان اشاره كرد.  پويانمايي «سمفوني شماره42» محصول كشور مجارستان و برنده چهار جايزه بين‌المللي از جشنواره‌هاي بوداپست، بلاروس، ليسبون و چين نيز از ديگر فيلم‌هاي حاضر در جشنواره تهران است.
همچنين پويانمايي «برگ‌هاي پاييز» كه تا به حال هشت جايزه معتبر از جشنواره‌هاي فيلم كوتاه در كشورهاي اسپانيا، فرانسه، بوسني، امريكا، كره، ژاپن و آرژانتين را دريافت كرده نيز در اين جشنواره به اكران عمومي در خواهد آمد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار